Show simple item record

تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش زنان میانسال در مورد یائسگی در شهر مشهد

contributor authorB. Hasan Pour AzghadiEn
contributor authorZ. AbbasiEn
date accessioned2018-09-26T09:28:54Z
date available2018-09-26T09:28:54Z
date issued2006
identifier otherA-10-1-89
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-89-en.html
description abstractBackground and Aim: Menopause is not avoidable and will occur in every woman's life. Understanding its risk factors and their prevention is necessary for every woman. This important measure will be possible through health care education and the first step in every education is knowledge and analysis of subjects' awareness and attitude. The purpose of this research was to find out the effect of education on middle-aged women’s knowledge and attitude towards menopause. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 90 women aged between 40 and 60 years were randomly selected based on purposive sampling. Then, the effect of education on their knowledge and attitude was evaluated. Before implementing the education program, primary information about women’s Knowledge and attitude was collected through questionnaires. After study the obtained data and need- assessment of the subjects, an appropriate education program was planned. Then, in two one-hour sessions individual face to face education was offered to all subjects. Three months later, information was collected through the original questionnaires again. Student-t, one-way variance analysis, and paired t tests were used for data analysis. Results: The results of this research showed that post-education mean knowledge was significantly different from that of pre-education (P=0.000). Before education, 43.3% of the subjects had poor knowledge, 42.3% had moderate and only 14.4% had good knowledge. However, after education none of the women had poor knowledge, 31.1% had moderate and 68.9% had good knowledge. Attitude also significantly varied after education (P=0.000). Before education, 10% of women had negative attitude, 66.7% had neutral attitude, and 23.3% had positive attitude towards menopause however, none of the women had negative attitude after the education, 53.3% of the subjects had a neutral, and 46.7% had a positive attitude. Conclusions: The study showed that the reasonable way to increase people's knowledge is based on health education. Through such education, it is possible to equip individuals with enough knowledge to take care of their health.En
description abstractزمینه و هدف: یائسگی اجتناب ناپذیر است و در زندگی هر زنی به وقوع خواهد پیوست؛ شناخت عوامل خطر و راههای پیشگیری از آنها، از ضروریات زندگی هر زنی است که این امر مهم از طریق آموزش بهداشت، عملی است و قدم اول در هر آموزشی، شناخت تجزیه و تحلیل آگاهی و نگرش افراد مورد نظر است. بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نحوه نگرش زنان میانسال در مورد یائسگی انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 90 زن 40-60 ساله به طور تصادفی و مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابتدا اطلاعات مربوط به آگاهی و نحوه نگرش واحدهای پژوهش قبل از اجرای برنامه آموزشی، با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. پس از بررسی مقدماتی اطلاعات حاصل از آزمون اولیه و تعیین نیازهای آموزشی واحدهای پژوهش، برنامه آموزشی مناسب جهت آنها تهیه و تدوین گردید؛ سپس برنامه آموزشی طی دو جلسه یک ساعته و به صورت چهره به چهره و فردی جهت آگاهی از ماهیت، علایم، عوارض دوران یائسگی، طریقه پیشگیری و درمان مشکلات این دوره ارایه شد. ارزشیابی به وسیله پرسشنامه در مرحله آزمون ثانویه پس از گذشت سه ماه از آموزش صورت گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای t زوج شده، t-student و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری P£0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: بین میانگین آگاهی قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (P=0.000). قبل از آموزش آگاهی %43.3 از افراد ضعیف، %42.3 متوسط و فقط %14.4 درصد خوب بود؛ پس از آموزش آگاهی هیچ یک از افراد مورد پژوهش ضعیف نبود؛ آگاهی %31.1 متوسط و %68.9 خوب بود. بین نحوه نگرش قبل و بعد از آموزش نیز تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (P=0.000). قبل از آموزش نگرش %10 از افراد منفی، %66.7 بی نظر و %23.3 مثبت بود؛ پس از آموزش نگرش منفی در هیچ یک از افراد وجود نداشت؛ نگرش %53.3 بی نظر و %46.7 مثبت بود. نتیجه گیری: راه منطقی ارتقای آگاهی افراد، اتکا به آموزش بهداشت است که با آن می توان افراد را به سلاح دانش مجهز کرد تا از سلامت خویش دفاع کنند.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectGynecology & ObstetricsEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectزنان و زایمانFa
titleEffect of education on middle-aged women’s knowledge and attitude towards menopause in MashhadEn
titleتاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش زنان میانسال در مورد یائسگی در شهر مشهدFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue02
journal volume13
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-89-a92ee83.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number27
subject keywordsEducation
subject keywordsKnowledge
subject keywordsAttitude
subject keywordsMiddle-aged women
subject keywordsMenopause
subject keywordsآموزش
subject keywordsآگاهی
subject keywordsنگرش
subject keywordsزنان میانسال
subject keywordsیائسگی
author mailhasanpoor80@yahoo.comFa
author affiliationکارشناس ارشد مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشگی خراسان شمالیFa
author fnameسیده بتولFa
author lnameحسن پورازغدیFa
author correspondingB. Hasan Pour Azghadi
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2006:;Volume ( 13 ):;issue: 02
date month6
author Farsiسیده بتول حسن پورازغدی
author Farsiزهره عباسی


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record