Evaluating Puberty health program effect on knowledge increase among female intermediate and high school students in Birjand
ارزشیابی برنامه آموزش بهداشت بلوغ در ارتقای آگاهی دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه شهر بیرجند
Background and Aim: Puberty is one of the most critical period in a female adolescents' life. During this period, in addition to consideration of the girls' social problem and relationships, it is necessary to pay close attention to the health problems of puberty and get them aquainted with puberty health necessities. This intervening study aimed at evaluating the effect of educational program for puberty health on improving intermediate and high school female students' knowledge in Birjand. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 325 female intermediate and high school students were selected through randomized cluster sampling during several stages. Then, a self-set questionnaire including 20 questions, each having one point regarding puberty health, was distributed among them. After being filled out, the questionnaires were gathered. Following this, under a systemic educational plan all intermediate and high school selected students were given the same instruction by trained instructors. Instruction time for each meeting was estimated 1.5 hours. One month after the educational program and handing out the pamphlets in schools, the previous questionnaires were again distributed among the students to fill out, then, they were gathered. Those students who, for whatever reason, had avoided to fill out the questionnaires were omitted from study. At the end, 302 students who had filled out the questionnaires before and after intervention were studied. The obtained data were analysed by statistical paired Student t-test at significant level of P£0.05. Results: Out of 302 students, 151 were intermediate and 151 high school students. Knowledge level among intermediate students was estimated 5.03±3.7 before intervention and 10.8±4.8 after intervention. Among high school students, the scores were 4.1±2.3 and 8.7±3.8, respectively. There was a significant difference between pre-intervention stage and post-intervention stage in both groups (P<0.001). Also, mean knowledge grade in all the students under study increased from 4.6±3.1 before intervention to 9.7±4.4 after intervention (P<0.001). Conclusion: Performing educational programs during puberty has a crucial role in young girls' knowledge increase. Since young girls often do not share their problems with their parents and their peers during the period, instructional classes in schools provide a good oppotunity for them to present their problems and finding solutions.
زمینه و هدف: دوره بلوغ یکی از حساسترین دوران زندگی یک دختر نوجوان محسوب می شود. در این دوره علاوه بر توجه به مسایل و روابط اجتماعی دختران، به مسایل بهداشتی دوران بلوغ نیز باید توجه ویژه ای شود و لازم است آنها را با بهداشت دوران بلوغ آشنا نمود. این مطالعه مداخله ای با هدف ارزشیابی برنامه آموزش بهداشت بلوغ در ارتقای آگاهی دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه مداخله ای (از نوع قبل و بعد)، ابتدا 325 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه شهر بیرجند به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی شده، انتخاب و پرسشنامه خودساخته، شامل 20 سوال یک نمره ای در زمینه بهداشت دوران بلوغ، در بین آنها توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. آنگاه با یک برنامه آموزشی مدون، تمام این دانش آموزان، توسط مربیان آموزش دیده با مطالب آموزشی یکسان مورد آموزش قرار گرفتند. زمان آموزش در هر کلاس 1.5 ساعت تخمین زده شد. یک ماه پس از پایان برنامه آموزشی و توزیع جزوه ها در مدرسه، مجددا پرسشنامه ها بین دانش آموزان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. مواردی که در مرحله دوم به هر دلیلی پرسشنامه را تکمیل ننموده بودند، از مطالعه خارج شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری t زوج شده در سطح معنی داری a=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در مجموع 302 دانش آموز، پرسشنامه مرحله قبل و بعد از مداخله را تکمیل کردند؛ از این تعداد، 151 نفر در مقطع راهنمایی و 151 نفر در مقطع دبیرستان بودند. میانگین نمره آگاهی در دانش آموزان مقطع راهنمایی قبل از مداخله 5.03 ± 3.7 و پس از مداخله 10.8 ± 4.8 بود؛ این میزان در بین دانش آموزان متوسطه قبل از مداخله 4.1 ± 2.3 و پس از مداخله 8.7 ± 3.8 برآورد گردید. بین میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از مداخله در دانش آموزان هر دو مقطع اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.001)؛ همچنین میانگین نمره آگاهی در کل دانش آموزان (در هر دو مقطع) قبل از مداخله 4.6 ± 3.1 و پس از مداخله 9.7 ± 4.4 بود (P<0.001). نتیجه گیری : ارایه برنامه های آموزشی در دوران بلوغ در افزایش سطح آگاهی دختران جوان نقش ارزنده ای دارد و از آنجا که معمولا دختران جوان در این سن مشکلات دوران بلوغ خود را با والدین و اطرافیان در میان نمی گذارند، کلاسهای آموزشی در مدارس، ضمن بالا بردن سطح آگاهی آنها، زمینه ارایه سوالات و حل مشکلات دوران بلوغ را در آنها نیز فراهم می آورد.
Show full item record
contributor author | M. Moodi | En |
contributor author | N. ZamaniPour | En |
contributor author | Gh. SharifZadeh | En |
contributor author | M. Akbari-Bourang | En |
contributor author | S. Salehi | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:28:58Z | |
date available | 2018-09-26T09:28:58Z | |
date issued | 2006 | |
identifier other | A-10-1-114 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-114-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Puberty is one of the most critical period in a female adolescents' life. During this period, in addition to consideration of the girls' social problem and relationships, it is necessary to pay close attention to the health problems of puberty and get them aquainted with puberty health necessities. This intervening study aimed at evaluating the effect of educational program for puberty health on improving intermediate and high school female students' knowledge in Birjand. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 325 female intermediate and high school students were selected through randomized cluster sampling during several stages. Then, a self-set questionnaire including 20 questions, each having one point regarding puberty health, was distributed among them. After being filled out, the questionnaires were gathered. Following this, under a systemic educational plan all intermediate and high school selected students were given the same instruction by trained instructors. Instruction time for each meeting was estimated 1.5 hours. One month after the educational program and handing out the pamphlets in schools, the previous questionnaires were again distributed among the students to fill out, then, they were gathered. Those students who, for whatever reason, had avoided to fill out the questionnaires were omitted from study. At the end, 302 students who had filled out the questionnaires before and after intervention were studied. The obtained data were analysed by statistical paired Student t-test at significant level of P£0.05. Results: Out of 302 students, 151 were intermediate and 151 high school students. Knowledge level among intermediate students was estimated 5.03±3.7 before intervention and 10.8±4.8 after intervention. Among high school students, the scores were 4.1±2.3 and 8.7±3.8, respectively. There was a significant difference between pre-intervention stage and post-intervention stage in both groups (P<0.001). Also, mean knowledge grade in all the students under study increased from 4.6±3.1 before intervention to 9.7±4.4 after intervention (P<0.001). Conclusion: Performing educational programs during puberty has a crucial role in young girls' knowledge increase. Since young girls often do not share their problems with their parents and their peers during the period, instructional classes in schools provide a good oppotunity for them to present their problems and finding solutions. | En |
description abstract | زمینه و هدف: دوره بلوغ یکی از حساسترین دوران زندگی یک دختر نوجوان محسوب می شود. در این دوره علاوه بر توجه به مسایل و روابط اجتماعی دختران، به مسایل بهداشتی دوران بلوغ نیز باید توجه ویژه ای شود و لازم است آنها را با بهداشت دوران بلوغ آشنا نمود. این مطالعه مداخله ای با هدف ارزشیابی برنامه آموزش بهداشت بلوغ در ارتقای آگاهی دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه مداخله ای (از نوع قبل و بعد)، ابتدا 325 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه شهر بیرجند به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی شده، انتخاب و پرسشنامه خودساخته، شامل 20 سوال یک نمره ای در زمینه بهداشت دوران بلوغ، در بین آنها توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. آنگاه با یک برنامه آموزشی مدون، تمام این دانش آموزان، توسط مربیان آموزش دیده با مطالب آموزشی یکسان مورد آموزش قرار گرفتند. زمان آموزش در هر کلاس 1.5 ساعت تخمین زده شد. یک ماه پس از پایان برنامه آموزشی و توزیع جزوه ها در مدرسه، مجددا پرسشنامه ها بین دانش آموزان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. مواردی که در مرحله دوم به هر دلیلی پرسشنامه را تکمیل ننموده بودند، از مطالعه خارج شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری t زوج شده در سطح معنی داری a=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در مجموع 302 دانش آموز، پرسشنامه مرحله قبل و بعد از مداخله را تکمیل کردند؛ از این تعداد، 151 نفر در مقطع راهنمایی و 151 نفر در مقطع دبیرستان بودند. میانگین نمره آگاهی در دانش آموزان مقطع راهنمایی قبل از مداخله 5.03 ± 3.7 و پس از مداخله 10.8 ± 4.8 بود؛ این میزان در بین دانش آموزان متوسطه قبل از مداخله 4.1 ± 2.3 و پس از مداخله 8.7 ± 3.8 برآورد گردید. بین میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از مداخله در دانش آموزان هر دو مقطع اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.001)؛ همچنین میانگین نمره آگاهی در کل دانش آموزان (در هر دو مقطع) قبل از مداخله 4.6 ± 3.1 و پس از مداخله 9.7 ± 4.4 بود (P<0.001). نتیجه گیری : ارایه برنامه های آموزشی در دوران بلوغ در افزایش سطح آگاهی دختران جوان نقش ارزنده ای دارد و از آنجا که معمولا دختران جوان در این سن مشکلات دوران بلوغ خود را با والدین و اطرافیان در میان نمی گذارند، کلاسهای آموزشی در مدارس، ضمن بالا بردن سطح آگاهی آنها، زمینه ارایه سوالات و حل مشکلات دوران بلوغ را در آنها نیز فراهم می آورد. | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Gynecology & Obstetrics | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | زنان و زایمان | Fa |
title | Evaluating Puberty health program effect on knowledge increase among female intermediate and high school students in Birjand | En |
title | ارزشیابی برنامه آموزش بهداشت بلوغ در ارتقای آگاهی دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه شهر بیرجند | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 04 | |
journal volume | 13 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-114-8039d28.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 29 | |
subject keywords | Evaluation | |
subject keywords | Puberty | |
subject keywords | Health | |
subject keywords | Instruction program | |
subject keywords | Knowledge | |
subject keywords | Female students | |
subject keywords | Birjand | |
subject keywords | ارزشیابی | |
subject keywords | بهداشت بلوغ | |
subject keywords | برنامه آموزشی | |
subject keywords | آگاهی | |
subject keywords | دانش آموزان دختر | |
subject keywords | بیرجند | |
author mail | mitra_m2561@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Instructor, Depatment of Health Education, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran | En |
author affiliation | کارشناس ارشد آموزش بهداشت، عضو هیئت علمی آموزشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند | Fa |
author fname | میترا | Fa |
author lname | مودی | Fa |
author corresponding | M. Moodi | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2006:;Volume ( 13 ):;issue: 04 | |
date month | 12 | |
author Farsi | میترا مودی | |
author Farsi | نصرت زمانی پور | |
author Farsi | غلام رضا شریف زاده | |
author Farsi | محمد اکبری | |
author Farsi | سلیمان صالحی |