Show simple item record

رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانش آموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبی

contributor authorMR. MiriEn
contributor authorM. Akbari BourangEn
date accessioned2018-09-26T09:29:00Z
date available2018-09-26T09:29:00Z
date issued2007
identifier otherA-10-1-130
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-130-en.html
description abstractBackground and Aim: Today, emotional intelligence has gained a particular importance. Various studies have been conducted in this field that reveal the role and importance of emotional intelligence in people’s various aspects of life such as education, employment, and living conditions. Therefore, the present study was performed aiming at surveying the correlation between emotional intelligence and school anxiety among high school students of south Khorasan. Materials and Methods: This research is a descriptive study of correlation type in which the correlation between emotional intelligence and school anxiety among second and third grade high school students majoring in humanities, practical science, and mathematics was surveyed. The study covered 670 cases that had been selected through multi-stage random sampling from Birjand, Qaen, Darmian, Khoosf, Nehbandan, and Sarbisheh. Data collecting were made by using prevalent standardized questionnaires including Sheering emotional intelligence standardized questionnaire and Phillips school anxiety questionnaire. Analyzing the data were performed by SPSS, using Pearson’s correlation coefficient and statistical regression tests at the significant level of P≤0.05. Results: The findings of the study showed that there was a significant correlation between emotional intelligence and school anxiety at P<0.01 level. Among all components of emotional intelligence (self-awareness, self control, social alertness, communication skill) there was significant correlation at P<0.01 level. Also, all components of emotional intelligence have a significant effect in predicting the variable of criterion. The mean scores of the subjects showed that there was significant differences only in components of social skills (P=0.001) and social alertness (P=0.007) regarding the gender of the subjects. Conclusion: Regarding the findings of the study particularly the significant correlation between emotional intelligence and school anxiety, it seems that paying attention to emotional intelligence is very effective and valuable in improving mental health and eventually improving students’ educational performance. Therefore, in addition to including relevant lessons, it is suggested that teachers also take required trainings in this field.En
description abstractزمینه و هدف: امروزه هوش هیجانی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. مطالعات و پژوهشهای گوناگون انجام شده در این زمینه، مبین نقش و اهمیت آن در شئون مختلف زندگی افراد اعم از تحصیل، شغل و محیط اجتماعی زندگی می باشد؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانش آموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی (از نوع همبستگی)، در مجموع 670 دانش آموز مقطع دوم و سوم دبیرستانهای خراسان جنوبی که در رشته های ادبیات و علوم انسانی، تجربی و ریاضی تحصیل می کردند، به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی از مناطق بیرجند، قاین، درمیان، خوسف، نهبندان، سربیشه در استان خراسان جنوبی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده هوش هیجانی شرینگ و اضطراب آموزشگاهی فیلیپس، جمع آوری شدند و با استفاده از نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون آماری در سطح معنی داری P<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میان هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی رابطه معنی داری وجود داشت (P=0.01). بین تمامی مولفه های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، هوشیاری اجتماعی و مهارت ارتباطی) و اضطراب آموزشگاهی رابطه معنی داری وجود داشت (P=0.01)؛ همچنین تمامی مولفه های هوش هیجانی در پیش بینی متغیر ملاک تاثیر معنی داری داشتند. در بررسی میانگین نمرات آزمودنیها بر حسب جنس، تنها در مولفه های مهارت اجتماعی (P=0.001) و هوشیاری اجتماعی (P=0.007) تفاوت معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش و وجود رابطه معنی دار هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی، به نظر می رسد توجه به هوش هیجانی برای بهبود بهداشت روانی و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان بسیار موثر و ارزشمند باشد؛ بنابراین پیشنهاد می گردد برای ارتقا و بهبود هوش هیجانی دانش آموزان، علاوه بر گنجاندن دروسی در این زمینه، معلمان نیز آموزشهای لازم را ببینند.Fa
subjectClinical PsychologyEn
subjectPsychiatryEn
subjectروانشناسی بالینیFa
subjectروانپزشکیFa
titleThe correlation between emotional intelligence and school anxiety among high school students in South KhorasanEn
titleرابطه بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانش آموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبیFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue01
journal volume14
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-130-13b02ef.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number30
subject keywordsIntelligence
subject keywordsEmotional intelligence
subject keywordsAnxiety
subject keywordsSchool anxiety.
subject keywordsهوش
subject keywordsهوش هیجانی
subject keywordsاضطراب
subject keywordsاضطراب آموزشگاهی
author mailmiri_moh@bums.ac.irFa
author affiliationAssistant Professor, Department of Health Education; Birjand University of Medical Sciences. Birjand, IranEn
author affiliationاستادیار گروه آموزشی بهداشت، آموزشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجندFa
author fnameمحمدرضاFa
author lnameمیریFa
author correspondingMR. Miri
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2007:;Volume ( 14 ):;issue: 01
date month3
author Farsiمحمدرضا میری
author Farsiمحمد اکبری


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record