• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Application of extended model of planned behavior in predicting helmet wearing among motorcyclist clerks in Yazd (2006)

به کارگیری مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته در پیش بینی استفاده از کلاه ایمنی در کارمندان موتور سوار شهر یزد (1385)

Author(s):
SS Mazloomy MahmoodAbad
,
A Mehri
,
Dr M Morovati SharifAbad
,
Dr H Fallahzadeh
Year: 2007

Abstract:

  Background and Aim : In Iran about 24% of mortalities due to traffic accidents are brought about by motorcyclists . head injury is accounted as the main cause of this (65.7%-75%) fatality. Although helmet wearing can significantly decrease the risk of head injury , few motorcyclists make use of it. Planned Behavior Model is one of the important models which explains the major mechanism for accepting health behaivors.In the present study the Extended Model of Planned Behavior was applied in predicting helmet wearing among motorcyclist clerks in Yazd. .   Materials and Methods: In this descriptive_analytical and cross-sectional study130 motorcyclist clerks from six offices in Yazd selected through clustered random sampling were surveyed. Questionnaires which were filled out during individual interviews were used for data collection . A panel of experts approved the validity of the questionnaire and its reliability was verified by means of Cronbach Alpha test ( a =0.71-0.95). The obtained data was analyzed by SPSS (11.5) using Spearman Coefficient and Regression Analysis.   Results : Fifty-six subjects (43.1%) reported a history of motorcycle accident only six cases of them had worn helmets at the time of the accident .According to the results ,there was a significant correlation between all the the variables of Extended Model of planned behavior and wearing/ intention to wear helmet (P<0.01). Regression analysis indicated that attitude, Perceived behavior control and being aware of wearing helmet by other motorcyclists accounted for 59% of vairance of intention to wear helmet among the subjects. Among the variables,the effect of perceived behavior control was the strongest predictor.Besides, perceived behavior control together with intention to use helmet on the part of other motorcyclists accoutned for 49% of variance on Helmet wearing among subjects(P<0.05).   Conclusion: The results indicated a low level of helmet wearing among the subjects. Regarding the high prevalence of mortality due to head injury among motorcyclists, making more use of helmets should be recommended and promoted. Extended Model of planned behavior could be used as a theoretical framework in the instructional programms in order to predict the intention and wearing of helmets by motorcyclists.

 
 

زمینه و هدف: در ایران، حدود %24 مرگ و میرهای حوادث ترافیکی به موتورسواران اختصاص دارد. علت اصلی (%75-%65.7) مرگ آنان ضربه مغزی می باشد؛ با وجود این که کلاه ایمنی خطر جراحات وارده به سر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، تعداد کمی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند. مدل رفتار برنامه ریزی شده، یکی از مدل های مهمی است که فرایند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می دهد. این مطالعه، بکارگیری مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته را در پیشگویی استفاده از کلاه ایمنی کارمندان موتورسوار شهر یزد مورد بررسی قرار می دهد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد، 130 نفر از کارمندان ادارات شهر یزد که به روش تصادفی - خوشه ای از شش اداره انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که به طریق مصاحبه تکمیل گردید. روایی این پرسشنامه از طریق پانل خبرگان و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ تعیین شد (a=0.71-0.95). داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (11.5) و آزمونهای ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: 56 نفر (%43.1) از افراد مورد بررسی، سابقه تصادف با موتورسیکلت داشتند که از این تعداد تنها 6 نفر (%10.7) در زمان تصادف از کلاه ایمنی استفاده کرده بودند. طبق نتایج، همبستگی مثبت معنی داری بین تمام متغیرهای مدل رفتار برنامه ریزی توسعه یافته با قصد و استفاده از کلاه ایمنی مشاهده گردید (P<0.01). در آنالیز رگرسیون مشخص گردید که نگرش، کنترل رفتاری درک شده و درک استفاه از کلاه ایمنی در سایر موتورسواران در مجموع %59 واریانس قصد استفاده از کلاه ایمنی را پیشگویی می کنند که در بین این متغیرها، اثر کنترل رفتاری درک شده بیش از سایر متغیرها بود. کنترل رفتاری درک شده، همچنین همراه با قصد و درک استفاده از کلاه ایمنی در سایر موتورسواران در مجموع %49 واریانس استفاده از کلاه ایمنی را در جامعه مورد بررسی پیش بینی می کردند (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که میزان استفاده از کلاه ایمنی در جامعه مورد بررسی پایین می باشد که با توجه به آمار بالای مرگ و میر موتورسواران به علت ضربه مغزی، باید میزان استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران ارتقا یابد. در برنامه های آموزشی ارتقادهنده، استفاده از کلاه ایمنی، مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته می تواند به عنوان الگوی نظری برای پیش بینی قصد و استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران بکار رود.

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-166-en.html
Subject: Health Education , Health Education , آموزش بهداشت , آموزش بهداشت
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorSS Mazloomy MahmoodAbadEn
contributor authorA MehriEn
contributor authorDr M Morovati SharifAbadEn
contributor authorDr H FallahzadehEn
date accessioned2018-09-26T09:29:05Z
date available2018-09-26T09:29:05Z
date issued2007
identifier otherA-10-1-166
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-166-en.html
description abstract  Background and Aim : In Iran about 24% of mortalities due to traffic accidents are brought about by motorcyclists . head injury is accounted as the main cause of this (65.7%-75%) fatality. Although helmet wearing can significantly decrease the risk of head injury , few motorcyclists make use of it. Planned Behavior Model is one of the important models which explains the major mechanism for accepting health behaivors.In the present study the Extended Model of Planned Behavior was applied in predicting helmet wearing among motorcyclist clerks in Yazd. .   Materials and Methods: In this descriptive_analytical and cross-sectional study130 motorcyclist clerks from six offices in Yazd selected through clustered random sampling were surveyed. Questionnaires which were filled out during individual interviews were used for data collection . A panel of experts approved the validity of the questionnaire and its reliability was verified by means of Cronbach Alpha test ( a =0.71-0.95). The obtained data was analyzed by SPSS (11.5) using Spearman Coefficient and Regression Analysis.   Results : Fifty-six subjects (43.1%) reported a history of motorcycle accident only six cases of them had worn helmets at the time of the accident .According to the results ,there was a significant correlation between all the the variables of Extended Model of planned behavior and wearing/ intention to wear helmet (P<0.01). Regression analysis indicated that attitude, Perceived behavior control and being aware of wearing helmet by other motorcyclists accounted for 59% of vairance of intention to wear helmet among the subjects. Among the variables,the effect of perceived behavior control was the strongest predictor.Besides, perceived behavior control together with intention to use helmet on the part of other motorcyclists accoutned for 49% of variance on Helmet wearing among subjects(P<0.05).   Conclusion: The results indicated a low level of helmet wearing among the subjects. Regarding the high prevalence of mortality due to head injury among motorcyclists, making more use of helmets should be recommended and promoted. Extended Model of planned behavior could be used as a theoretical framework in the instructional programms in order to predict the intention and wearing of helmets by motorcyclists.En
description abstractزمینه و هدف: در ایران، حدود %24 مرگ و میرهای حوادث ترافیکی به موتورسواران اختصاص دارد. علت اصلی (%75-%65.7) مرگ آنان ضربه مغزی می باشد؛ با وجود این که کلاه ایمنی خطر جراحات وارده به سر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، تعداد کمی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند. مدل رفتار برنامه ریزی شده، یکی از مدل های مهمی است که فرایند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می دهد. این مطالعه، بکارگیری مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته را در پیشگویی استفاده از کلاه ایمنی کارمندان موتورسوار شهر یزد مورد بررسی قرار می دهد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد، 130 نفر از کارمندان ادارات شهر یزد که به روش تصادفی - خوشه ای از شش اداره انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که به طریق مصاحبه تکمیل گردید. روایی این پرسشنامه از طریق پانل خبرگان و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ تعیین شد (a=0.71-0.95). داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (11.5) و آزمونهای ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: 56 نفر (%43.1) از افراد مورد بررسی، سابقه تصادف با موتورسیکلت داشتند که از این تعداد تنها 6 نفر (%10.7) در زمان تصادف از کلاه ایمنی استفاده کرده بودند. طبق نتایج، همبستگی مثبت معنی داری بین تمام متغیرهای مدل رفتار برنامه ریزی توسعه یافته با قصد و استفاده از کلاه ایمنی مشاهده گردید (P<0.01). در آنالیز رگرسیون مشخص گردید که نگرش، کنترل رفتاری درک شده و درک استفاه از کلاه ایمنی در سایر موتورسواران در مجموع %59 واریانس قصد استفاده از کلاه ایمنی را پیشگویی می کنند که در بین این متغیرها، اثر کنترل رفتاری درک شده بیش از سایر متغیرها بود. کنترل رفتاری درک شده، همچنین همراه با قصد و درک استفاده از کلاه ایمنی در سایر موتورسواران در مجموع %49 واریانس استفاده از کلاه ایمنی را در جامعه مورد بررسی پیش بینی می کردند (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که میزان استفاده از کلاه ایمنی در جامعه مورد بررسی پایین می باشد که با توجه به آمار بالای مرگ و میر موتورسواران به علت ضربه مغزی، باید میزان استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران ارتقا یابد. در برنامه های آموزشی ارتقادهنده، استفاده از کلاه ایمنی، مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته می تواند به عنوان الگوی نظری برای پیش بینی قصد و استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران بکار رود.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectHealth EducationEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectآموزش بهداشتFa
titleApplication of extended model of planned behavior in predicting helmet wearing among motorcyclist clerks in Yazd (2006)En
titleبه کارگیری مدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته در پیش بینی استفاده از کلاه ایمنی در کارمندان موتور سوار شهر یزد (1385)Fa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue04
journal volume14
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-166-6a997b5.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number33
subject keywordsExtended model of planned behavior
subject keywordsHelmet use
subject keywordsMotorcyclist
subject keywordsClerck
subject keywordsمدل رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته
subject keywordsاستفاده از کلاه ایمنی
subject keywordsکارمندان موتورسوار
author mailmazloomy_s@yahoo.comFa
author affiliationAssociate Professor, Departmenet of Control of Disease, Shahid Sadoughi Yazd University of Medical Sciences, Yazd, Iran.En
author affiliationدانشیار دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدFa
author fnameسعیدFa
author lnameمظلومی محمودآبادFa
author correspondingSS Mazloomy MahmoodAbad
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2007:;Volume ( 14 ):;issue: 04
date month12
author Farsiسعید مظلومی محمودآباد
author Farsiعلی مهری
author Farsiدکتر محمدعلی مروتی شریف ‌آباد
author Farsiدکتر حسین فلاح زاده

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir