• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

بررسی سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال 82-81 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

Year: 2001

Abstract:  

مقدمه و هدف: با توجه به اینکه دانشجویان در گروه های مختلف علوم پزشکی در آینده عهده دار سلامت جامعه خواهند بود، شناخت مسائلی که می توانند سلامت روانی دانشجویان را به مخاطره ندازند امری بدیهی و در عین حال ضروری به نظر می رسد. نظر به اهمیت مساله؛ مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت عمومی دانشجویان پذیرفته شده در سال تحصیلی 1381-1382 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی وضعیت روانی کل پذیرفته شدگان سال تحصیلی 81-82 رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بررسی گردید. پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ-28) برای غربالگری اختلالات روان شناختی غیرپسیکوتیک استفاده شد. بعلاوه پرسشنامه شامل سوالات دیگری در زمینه خصوصیات فردی و اشتغالات ذهنی بود که به هر یک از دانشجویان تحویل و از آنها خواسته شد آزادانه آن را تکمیل و عودت دهند.یافته ها: از مجموع 300 پرسشنامه 287 مورد عودت داده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت ترس از سخن گفتن در جمع، فقدان اعتماد به نفس، اشکال در تمرکز حواس، طلاق و جدایی والدین، نزاع و مشاجرات خانوادگی و بیماری فرد دانشجو از عوامل اشتغال زای فکری دانشجویان بوده است.همچنین بر اساس نقطه برش 23، %8.6 کل پذیرفته شدگان مشکوک به اختلال روانی بوده اند و بر اساس نقطه برش 6 در هر یک از زیر مجموعه های آزمون مشخص گردید دانشجویان به ترتیب از اختلال در عملکرد اجتماعی، اضطراب، شکایات جسمانی و افسردگی رنج می برند. در این مطالعه از نظر اختلالات روانی بین دانشجویان دختر و پسر، مقاطع تحصیلی، تحصیلات والدین، نوع سرپرست و مشکلات اقتصادی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. تنها بین مشکلات اقتصادی و اضطراب رابطه معنی دار مشاهده شد.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت ارتباط عوامل اقتصادی و اضطراب، شناسایی و رفع مشکل دانشجویان در حین تحصیل، همچنین توجه به مشکلاتی چون ترس از سخن گفتن در بین دانشجویان ضرورت دارد.

URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-240-en.html
Subject: Health Education , Social Medicine , آموزش بهداشت , پزشکی اجتماعی
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

date accessioned2018-09-26T09:29:13Z
date available2018-09-26T09:29:13Z
date issued2001
identifier otherA-10-1-240
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-240-en.html
description abstractمقدمه و هدف: با توجه به اینکه دانشجویان در گروه های مختلف علوم پزشکی در آینده عهده دار سلامت جامعه خواهند بود، شناخت مسائلی که می توانند سلامت روانی دانشجویان را به مخاطره ندازند امری بدیهی و در عین حال ضروری به نظر می رسد. نظر به اهمیت مساله؛ مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت عمومی دانشجویان پذیرفته شده در سال تحصیلی 1381-1382 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی وضعیت روانی کل پذیرفته شدگان سال تحصیلی 81-82 رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بررسی گردید. پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ-28) برای غربالگری اختلالات روان شناختی غیرپسیکوتیک استفاده شد. بعلاوه پرسشنامه شامل سوالات دیگری در زمینه خصوصیات فردی و اشتغالات ذهنی بود که به هر یک از دانشجویان تحویل و از آنها خواسته شد آزادانه آن را تکمیل و عودت دهند.یافته ها: از مجموع 300 پرسشنامه 287 مورد عودت داده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت ترس از سخن گفتن در جمع، فقدان اعتماد به نفس، اشکال در تمرکز حواس، طلاق و جدایی والدین، نزاع و مشاجرات خانوادگی و بیماری فرد دانشجو از عوامل اشتغال زای فکری دانشجویان بوده است.همچنین بر اساس نقطه برش 23، %8.6 کل پذیرفته شدگان مشکوک به اختلال روانی بوده اند و بر اساس نقطه برش 6 در هر یک از زیر مجموعه های آزمون مشخص گردید دانشجویان به ترتیب از اختلال در عملکرد اجتماعی، اضطراب، شکایات جسمانی و افسردگی رنج می برند. در این مطالعه از نظر اختلالات روانی بین دانشجویان دختر و پسر، مقاطع تحصیلی، تحصیلات والدین، نوع سرپرست و مشکلات اقتصادی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. تنها بین مشکلات اقتصادی و اضطراب رابطه معنی دار مشاهده شد.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت ارتباط عوامل اقتصادی و اضطراب، شناسایی و رفع مشکل دانشجویان در حین تحصیل، همچنین توجه به مشکلاتی چون ترس از سخن گفتن در بین دانشجویان ضرورت دارد.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectSocial MedicineEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectپزشکی اجتماعیFa
titleبررسی سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال 82-81 دانشگاه علوم پزشکی بیرجندFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue01
journal volume08
contenttypeFulltext
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number13
subject keywordsسلامت عمومی
subject keywordsدانشجویان
subject keywordsپرسشنامه GHQ
subject keywords28
author fnameرضاFa
author lnameدستجردیFa
author corresponding
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2001:;Volume ( 08 ):;issue: 01
date month3
author Farsiرضا دستجردی
author Farsiکلثوم خزاعی

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir