Study of nutritional knowledge of Ahwaz high school girls and the education effect
بررسی میزان آگاهی تغذیهای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آن
Background and Aim: Undoubtedly proper nourishment has a great role in the prevention of many diseases, especially chronic ones, and also increasing mental and physical efficiency. One of the main factors which ensures appropriate nutrition in families is how much knowledge each member of family has about the principles of right nutrition. Meanwhile, the role of mothers, as diet planners in family nourishment, is crucial. The present study was aimed at assessing nutritional knowledge of high school girls in Ahwaz and education effect on their knowledge. Materials and Methods: The present study was conducted in a semi-experimental intervention on 150 female third-grade high school students in Ahwaz applying randomized cluster sampling. The questionnaire used in this survey contained 30 questions (23 questions about knowledge level and 7 demographic questions).Firstly, the students were given a test (a questionnaire) in their have own schools. Secondly, education was presented in two ways: a. face to face, b. booklets. Finally, the students’ knowledge level was tested once more. The obtained data was analysed by means of SPSS software, paired sample t, correlation coefficient, mean and standard deviation indices at the significant level P<0.05. Results: It was found that mean knowledge score increased from 14.53±2.32 to 18.1±3.03 as a result of education a growth equal to 15.62 %. Besides, assessment results indicated the growth from 0 to 42.8% in correct answering to various questions (P=0.003) thus, education efficacy was actually significant. Conclusion: This study approves the results of similar research conducted ,in and outside the country ,on various age groups and careers regarding positive effects of education on nutritional knowledge, yet the fact that in what aspects the subjects knowledge needed to be promoted through education is something not sufficiently taken into consideration in previous studies.
زمینه و هدف: بدون تردید تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها، بخصوص بیماریهای مزمن و همچنین افزایش کارایی فکری و فیزیکی نیروی کار، نقش مهمّی دارد و از مهمترین عوامل ضامن تغذیه مناسب در خانوار، میزان آگاهی افراد خانواده از اصول تغذیه صحیح میباشد؛ در این میان نقش مادران به عنوان جایگاه برنامهریز در تغذیه خانوار، اهمیت دوچندان دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی تغذیهای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آن انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر به صورت مداخله نیمهتجربی بر روی 150 دانشآموز دختر سال سوم تجربی دبیرستانهای اهواز، به روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انجام شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه مشتمل بر 30 سؤال (23سؤال مربوط به آگاهی و 7 سؤال مربوط به مشخصات فردی) بود. در مرحله نخست این مطالعه از دانشآموزان آزمونی به وسیله پرسشنامه در مدرسه محل تحصیل گرفته شد؛ در مرحله بعد، آموزش به دو روش چهره به چهره و با استفاده از جزوه ارائه شد طول مدت آموزش 30 روز بود (دو جلسه در دو هفته متوالی به صورت حضوری و دو هفته نیز از طریق جزوه) و در انتها میزان آگاهی دانشآموزان مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری تی زوجی و ضریب همبستگی و شاخصهای میانگین و انحراف معیار در سطح معنیداری 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در این تحقیق، میانگین نمرات پس از آموزش از 32/2±53/14 به 03/3±1/18 افزایش یافت که بیانگر رشدی معادل 62/15% میباشد؛ همچنین نتایج بررسی، نشانگر رشد صفر تا 8/42% در پاسخگویی صحیح به پرسشهای مختلف میباشد و تأثیر آموزش، معنیدار ارزیابی گردید (003/0= P ). نتیجهگیری: این پژوهش یافتههای پژوهشهای مشابه صورت گرفته در داخل و خارج از کشور را در گروههای مختلف سنّی و شغلی در زمینه تأثیر مثبت آموزش تایید مینماید اما مشخص نمودن این مسأله که اطلاعات افراد گروه هدف در کدام زمینهها مناسب بوده و نیاز به آموزش در کدام زمینهها بیشتر احساس میشود، از مواردی است که در پژوهشهای مشابه کمتر به آن توجه شده است اما در این پژوهش سعی شد که این مسائل نیز مدّ نظر قرار گیرد.
Subject: Health Education , Nutrition , آموزش بهداشت , تغذیه
Show full item record
contributor author | M.A. Choobineh | En |
contributor author | S.N. Hesari | En |
contributor author | D. Hossain | En |
contributor author | M.H. Haghighizadeh | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:29:27Z | |
date available | 2018-09-26T09:29:27Z | |
date issued | 2009 | |
identifier other | A-10-1-313 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-430-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Undoubtedly proper nourishment has a great role in the prevention of many diseases, especially chronic ones, and also increasing mental and physical efficiency. One of the main factors which ensures appropriate nutrition in families is how much knowledge each member of family has about the principles of right nutrition. Meanwhile, the role of mothers, as diet planners in family nourishment, is crucial. The present study was aimed at assessing nutritional knowledge of high school girls in Ahwaz and education effect on their knowledge. Materials and Methods: The present study was conducted in a semi-experimental intervention on 150 female third-grade high school students in Ahwaz applying randomized cluster sampling. The questionnaire used in this survey contained 30 questions (23 questions about knowledge level and 7 demographic questions).Firstly, the students were given a test (a questionnaire) in their have own schools. Secondly, education was presented in two ways: a. face to face, b. booklets. Finally, the students’ knowledge level was tested once more. The obtained data was analysed by means of SPSS software, paired sample t, correlation coefficient, mean and standard deviation indices at the significant level P<0.05. Results: It was found that mean knowledge score increased from 14.53±2.32 to 18.1±3.03 as a result of education a growth equal to 15.62 %. Besides, assessment results indicated the growth from 0 to 42.8% in correct answering to various questions (P=0.003) thus, education efficacy was actually significant. Conclusion: This study approves the results of similar research conducted ,in and outside the country ,on various age groups and careers regarding positive effects of education on nutritional knowledge, yet the fact that in what aspects the subjects knowledge needed to be promoted through education is something not sufficiently taken into consideration in previous studies. | En |
description abstract | زمینه و هدف: بدون تردید تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها، بخصوص بیماریهای مزمن و همچنین افزایش کارایی فکری و فیزیکی نیروی کار، نقش مهمّی دارد و از مهمترین عوامل ضامن تغذیه مناسب در خانوار، میزان آگاهی افراد خانواده از اصول تغذیه صحیح میباشد؛ در این میان نقش مادران به عنوان جایگاه برنامهریز در تغذیه خانوار، اهمیت دوچندان دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی تغذیهای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آن انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر به صورت مداخله نیمهتجربی بر روی 150 دانشآموز دختر سال سوم تجربی دبیرستانهای اهواز، به روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انجام شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه مشتمل بر 30 سؤال (23سؤال مربوط به آگاهی و 7 سؤال مربوط به مشخصات فردی) بود. در مرحله نخست این مطالعه از دانشآموزان آزمونی به وسیله پرسشنامه در مدرسه محل تحصیل گرفته شد؛ در مرحله بعد، آموزش به دو روش چهره به چهره و با استفاده از جزوه ارائه شد طول مدت آموزش 30 روز بود (دو جلسه در دو هفته متوالی به صورت حضوری و دو هفته نیز از طریق جزوه) و در انتها میزان آگاهی دانشآموزان مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری تی زوجی و ضریب همبستگی و شاخصهای میانگین و انحراف معیار در سطح معنیداری 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در این تحقیق، میانگین نمرات پس از آموزش از 32/2±53/14 به 03/3±1/18 افزایش یافت که بیانگر رشدی معادل 62/15% میباشد؛ همچنین نتایج بررسی، نشانگر رشد صفر تا 8/42% در پاسخگویی صحیح به پرسشهای مختلف میباشد و تأثیر آموزش، معنیدار ارزیابی گردید (003/0= P ). نتیجهگیری: این پژوهش یافتههای پژوهشهای مشابه صورت گرفته در داخل و خارج از کشور را در گروههای مختلف سنّی و شغلی در زمینه تأثیر مثبت آموزش تایید مینماید اما مشخص نمودن این مسأله که اطلاعات افراد گروه هدف در کدام زمینهها مناسب بوده و نیاز به آموزش در کدام زمینهها بیشتر احساس میشود، از مواردی است که در پژوهشهای مشابه کمتر به آن توجه شده است اما در این پژوهش سعی شد که این مسائل نیز مدّ نظر قرار گیرد. | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Nutrition | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | تغذیه | Fa |
title | Study of nutritional knowledge of Ahwaz high school girls and the education effect | En |
title | بررسی میزان آگاهی تغذیهای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آن | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 01 | |
journal volume | 16 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-313-5691941.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 38 | |
subject keywords | Knowledge education | |
subject keywords | Nutrition | |
subject keywords | Girls | |
subject keywords | High school | |
subject keywords | Ahwaz | |
subject keywords | آگاهی | |
subject keywords | آموزش | |
subject keywords | تغذیه | |
subject keywords | دختران | |
subject keywords | دبیرستان | |
subject keywords | اهواز | |
author mail | amin_choobineh@yahoo.com | Fa |
author affiliation | B.Sc. in Nutrition and Dietary Treatment | En |
author affiliation | ؛ کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی | Fa |
author fname | محمد امین | Fa |
author lname | چوبینه | Fa |
author corresponding | M.A. Choobineh | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2009:;Volume ( 16 ):;issue: 01 | |
date month | 3 | |
author Farsi | محمد امین چوبینه | |
author Farsi | سیما نظری حصاری | |
author Farsi | دردانه حسین | |
author Farsi | محمد حسین حقیقی زاده |