• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Study of nutritional knowledge of Ahwaz high school girls and the education effect

بررسی میزان آگاهی تغذیه‌ای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آن

Author(s):
M.A. Choobineh
,
S.N. Hesari
,
D. Hossain
,
M.H. Haghighizadeh
Year: 2009

Abstract:

Background and Aim: Undoubtedly proper nourishment has a great role in the prevention of many diseases, especially chronic ones, and also increasing mental and physical efficiency. One of the main factors which ensures appropriate nutrition in families is how much knowledge each member of family has about the principles of right nutrition. Meanwhile, the role of mothers, as diet planners in family nourishment, is crucial. The present study was aimed at assessing nutritional knowledge of high school girls in Ahwaz and education effect on their knowledge. Materials and Methods: The present study was conducted in a semi-experimental intervention on 150 female third-grade high school students in Ahwaz applying randomized cluster sampling. The questionnaire used in this survey contained 30 questions (23 questions about knowledge level and 7 demographic questions).Firstly, the students were given a test (a questionnaire) in their have own schools. Secondly, education was presented in two ways: a. face to face, b. booklets. Finally, the students’ knowledge level was tested once more. The obtained data was analysed by means of SPSS software, paired sample t, correlation coefficient, mean and standard deviation indices at the significant level P<0.05. Results: It was found that mean knowledge score increased from 14.53±2.32 to 18.1±3.03 as a result of education a growth equal to 15.62 %. Besides, assessment results indicated the growth from 0 to 42.8% in correct answering to various questions (P=0.003) thus, education efficacy was actually significant. Conclusion: This study approves the results of similar research conducted ,in and outside the country ,on various age groups and careers regarding positive effects of education on nutritional knowledge, yet the fact that in what aspects the subjects knowledge needed to be promoted through education is something not sufficiently taken into consideration in previous studies.

 
 

  زمینه و هدف: بدون تردید تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، بخصوص بیماری‌های مزمن و همچنین افزایش کارایی فکری و فیزیکی نیروی کار، نقش مهمّی دارد و از مهمترین عوامل ضامن تغذیه مناسب در خانوار، میزان آگاهی افراد خانواده از اصول تغذیه صحیح می‌باشد؛ در این میان نقش مادران به عنوان جایگاه برنامه‌ریز در تغذیه خانوار، اهمیت دوچندان دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی تغذیه‌ای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آن انجام شد.   روش تحقیق: پژوهش حاضر به صورت مداخله نیمه‌تجربی بر روی 150 دانش‌آموز دختر سال سوم تجربی دبیرستان‌های اهواز، به روش نمونه‌برداری تصادفی خوشه‌ای انجام شد. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مشتمل بر 30 سؤال (23سؤال مربوط به آگاهی و 7 سؤال مربوط به مشخصات فردی) بود. در مرحله نخست این مطالعه از دانش‌آموزان آزمونی به وسیله پرسشنامه در مدرسه محل تحصیل گرفته شد؛ در مرحله بعد، آموزش به دو روش چهره به چهره و با استفاده از جزوه ارائه شد طول مدت آموزش 30 روز بود (دو جلسه در دو هفته متوالی به صورت حضوری و دو هفته نیز از طریق جزوه) و در انتها میزان آگاهی دانش‌آموزان مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری تی زوجی و ضریب همبستگی و شاخص‌های میانگین و انحراف معیار در سطح معنی‌داری 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته‌ها: در این تحقیق، میانگین نمرات پس از آموزش از 32/2±53/14 به 03/3±1/18 افزایش یافت که بیانگر رشدی معادل 62/15% می‌باشد؛ همچنین نتایج بررسی، نشانگر رشد صفر تا 8/42% در پاسخگویی صحیح به پرسش‌های مختلف می‌باشد و تأثیر آموزش، معنی‌دار ارزیابی گردید (003/0= P ).   نتیجه‌گیری: این پژوهش یافته‌های پژوهش‌های مشابه صورت گرفته در داخل و خارج از کشور را در گروه‌های مختلف سنّی و شغلی در زمینه تأثیر مثبت آموزش تایید می‌نماید اما مشخص نمودن این مسأله که اطلاعات افراد گروه هدف در کدام زمینه‌ها مناسب بوده و نیاز به آموزش در کدام زمینه‌ها بیشتر احساس می‌شود، از مواردی است که در پژوهش‌های مشابه کمتر به آن توجه شده است اما در این پژوهش سعی شد که این مسائل نیز مدّ نظر قرار گیرد.

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-430-en.html
Subject: Health Education , Nutrition , آموزش بهداشت , تغذیه
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorM.A. ChoobinehEn
contributor authorS.N. HesariEn
contributor authorD. HossainEn
contributor authorM.H. HaghighizadehEn
date accessioned2018-09-26T09:29:27Z
date available2018-09-26T09:29:27Z
date issued2009
identifier otherA-10-1-313
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-430-en.html
description abstractBackground and Aim: Undoubtedly proper nourishment has a great role in the prevention of many diseases, especially chronic ones, and also increasing mental and physical efficiency. One of the main factors which ensures appropriate nutrition in families is how much knowledge each member of family has about the principles of right nutrition. Meanwhile, the role of mothers, as diet planners in family nourishment, is crucial. The present study was aimed at assessing nutritional knowledge of high school girls in Ahwaz and education effect on their knowledge. Materials and Methods: The present study was conducted in a semi-experimental intervention on 150 female third-grade high school students in Ahwaz applying randomized cluster sampling. The questionnaire used in this survey contained 30 questions (23 questions about knowledge level and 7 demographic questions).Firstly, the students were given a test (a questionnaire) in their have own schools. Secondly, education was presented in two ways: a. face to face, b. booklets. Finally, the students’ knowledge level was tested once more. The obtained data was analysed by means of SPSS software, paired sample t, correlation coefficient, mean and standard deviation indices at the significant level P<0.05. Results: It was found that mean knowledge score increased from 14.53±2.32 to 18.1±3.03 as a result of education a growth equal to 15.62 %. Besides, assessment results indicated the growth from 0 to 42.8% in correct answering to various questions (P=0.003) thus, education efficacy was actually significant. Conclusion: This study approves the results of similar research conducted ,in and outside the country ,on various age groups and careers regarding positive effects of education on nutritional knowledge, yet the fact that in what aspects the subjects knowledge needed to be promoted through education is something not sufficiently taken into consideration in previous studies.En
description abstract  زمینه و هدف: بدون تردید تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، بخصوص بیماری‌های مزمن و همچنین افزایش کارایی فکری و فیزیکی نیروی کار، نقش مهمّی دارد و از مهمترین عوامل ضامن تغذیه مناسب در خانوار، میزان آگاهی افراد خانواده از اصول تغذیه صحیح می‌باشد؛ در این میان نقش مادران به عنوان جایگاه برنامه‌ریز در تغذیه خانوار، اهمیت دوچندان دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی تغذیه‌ای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آن انجام شد.   روش تحقیق: پژوهش حاضر به صورت مداخله نیمه‌تجربی بر روی 150 دانش‌آموز دختر سال سوم تجربی دبیرستان‌های اهواز، به روش نمونه‌برداری تصادفی خوشه‌ای انجام شد. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مشتمل بر 30 سؤال (23سؤال مربوط به آگاهی و 7 سؤال مربوط به مشخصات فردی) بود. در مرحله نخست این مطالعه از دانش‌آموزان آزمونی به وسیله پرسشنامه در مدرسه محل تحصیل گرفته شد؛ در مرحله بعد، آموزش به دو روش چهره به چهره و با استفاده از جزوه ارائه شد طول مدت آموزش 30 روز بود (دو جلسه در دو هفته متوالی به صورت حضوری و دو هفته نیز از طریق جزوه) و در انتها میزان آگاهی دانش‌آموزان مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری تی زوجی و ضریب همبستگی و شاخص‌های میانگین و انحراف معیار در سطح معنی‌داری 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته‌ها: در این تحقیق، میانگین نمرات پس از آموزش از 32/2±53/14 به 03/3±1/18 افزایش یافت که بیانگر رشدی معادل 62/15% می‌باشد؛ همچنین نتایج بررسی، نشانگر رشد صفر تا 8/42% در پاسخگویی صحیح به پرسش‌های مختلف می‌باشد و تأثیر آموزش، معنی‌دار ارزیابی گردید (003/0= P ).   نتیجه‌گیری: این پژوهش یافته‌های پژوهش‌های مشابه صورت گرفته در داخل و خارج از کشور را در گروه‌های مختلف سنّی و شغلی در زمینه تأثیر مثبت آموزش تایید می‌نماید اما مشخص نمودن این مسأله که اطلاعات افراد گروه هدف در کدام زمینه‌ها مناسب بوده و نیاز به آموزش در کدام زمینه‌ها بیشتر احساس می‌شود، از مواردی است که در پژوهش‌های مشابه کمتر به آن توجه شده است اما در این پژوهش سعی شد که این مسائل نیز مدّ نظر قرار گیرد.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectNutritionEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectتغذیهFa
titleStudy of nutritional knowledge of Ahwaz high school girls and the education effectEn
titleبررسی میزان آگاهی تغذیه‌ای در دختران دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر آموزش بر آنFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue01
journal volume16
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-313-5691941.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number38
subject keywordsKnowledge education
subject keywordsNutrition
subject keywordsGirls
subject keywordsHigh school
subject keywordsAhwaz
subject keywordsآگاهی
subject keywordsآموزش
subject keywordsتغذیه
subject keywordsدختران
subject keywordsدبیرستان
subject keywordsاهواز
author mailamin_choobineh@yahoo.comFa
author affiliationB.Sc. in Nutrition and Dietary TreatmentEn
author affiliation؛ کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانیFa
author fnameمحمد امینFa
author lnameچوبینهFa
author correspondingM.A. Choobineh
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2009:;Volume ( 16 ):;issue: 01
date month3
author Farsiمحمد امین چوبینه
author Farsiسیما نظری حصاری
author Farsiدردانه حسین
author Farsiمحمد حسین حقیقی زاده

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir