Effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of Medical Sciences
تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Background and Aim: Assertiveness is considered as one of the important factors of success in inter-personal relationships. Weakness in this ability causes to increase stress and results in impaired mental health. On the other hand, previous studies show the effect of assertiveness on educational and career success. The purpose of this study was to investigate the effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of medical sciences. Materials and Methods: This experimental study, as pre- and post-test with a control group, was conducted in the academic year of 2009-2010. Forty students were selected through randomized cluster sampling into case and control groups (10 female and 10 men for each group). The assertiveness training program was used in case group for 8 sessions. The Ellis Pop esteem test and Beck depression questionnaire were used to evaluate the variables before and after training. The collected data were analyzed by means of SPSS (version 16) using MANCOVA and t tests, at the significant level of P<0.05. Results: The assertiveness training caused a significant increase in the self-esteem level and decrease in the depression rate in case group (P=0.001 for both) but this effect was not seen in control group (P>0/05). Conclusion: Training the assertiveness skills can be used as a method to improve the mental health of students of medical sciences.
زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از عوامل مهمّ موفقیت در روابط بین فردی محسوب میشود. ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. از سوی دیگر تحقیقات قبلی بیانگر تأثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه تجربی، به صورت پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد، در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. تعداد 40 دانشجو به شیوه خوشهای تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه متشکل از 10 زن و 10 مرد) انتخاب شدند. افراد گروه مورد به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی ابراز وجود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها قبل و بعد از آموزش از آزمون عزّت نفس Ellis Pop و پرسشنامه افسردگی بک ( Beck ) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمونهای MANCOVA و تی، در سطح معنیداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد ند. یافتهها: آموزش ابراز وجود در گروه مورد، موجب افزایش میزان عزّت نفس و کاهش میزان افسردگی دانشجویان به صورت معنیداری گردید (001/0 =p برای هر دو)؛ اما این تأثیر در گروه شاهد مشاهده نشد (05/0 >p ) . نتیجهگیری: میتوان از آموزش مهارتهای ابراز وجود به عنوان روشی در جهت افزایش بهداشت روانی دانشجویان رشتههای پزشکی استفاده نمود .
Show full item record
contributor author | zohreh Ranjbarkohn | En |
contributor author | MS. Sajadinejad | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:29:57Z | |
date available | 2018-09-26T09:29:57Z | |
date issued | 2010 | |
identifier other | A-10-1-382 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-847-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Assertiveness is considered as one of the important factors of success in inter-personal relationships. Weakness in this ability causes to increase stress and results in impaired mental health. On the other hand, previous studies show the effect of assertiveness on educational and career success. The purpose of this study was to investigate the effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of medical sciences. Materials and Methods: This experimental study, as pre- and post-test with a control group, was conducted in the academic year of 2009-2010. Forty students were selected through randomized cluster sampling into case and control groups (10 female and 10 men for each group). The assertiveness training program was used in case group for 8 sessions. The Ellis Pop esteem test and Beck depression questionnaire were used to evaluate the variables before and after training. The collected data were analyzed by means of SPSS (version 16) using MANCOVA and t tests, at the significant level of P<0.05. Results: The assertiveness training caused a significant increase in the self-esteem level and decrease in the depression rate in case group (P=0.001 for both) but this effect was not seen in control group (P>0/05). Conclusion: Training the assertiveness skills can be used as a method to improve the mental health of students of medical sciences. | En |
description abstract | زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از عوامل مهمّ موفقیت در روابط بین فردی محسوب میشود. ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. از سوی دیگر تحقیقات قبلی بیانگر تأثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه تجربی، به صورت پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد، در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. تعداد 40 دانشجو به شیوه خوشهای تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه متشکل از 10 زن و 10 مرد) انتخاب شدند. افراد گروه مورد به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی ابراز وجود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها قبل و بعد از آموزش از آزمون عزّت نفس Ellis Pop و پرسشنامه افسردگی بک ( Beck ) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمونهای MANCOVA و تی، در سطح معنیداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد ند. یافتهها: آموزش ابراز وجود در گروه مورد، موجب افزایش میزان عزّت نفس و کاهش میزان افسردگی دانشجویان به صورت معنیداری گردید (001/0 =p برای هر دو)؛ اما این تأثیر در گروه شاهد مشاهده نشد (05/0 >p ) . نتیجهگیری: میتوان از آموزش مهارتهای ابراز وجود به عنوان روشی در جهت افزایش بهداشت روانی دانشجویان رشتههای پزشکی استفاده نمود . | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Clinical Psychology | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | روانشناسی بالینی | Fa |
title | Effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of Medical Sciences | En |
title | تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 04 | |
journal volume | 17 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-382-8d38fb3.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 45 | |
subject keywords | Efficacy | |
subject keywords | Assertiveness training | |
subject keywords | Self-esteem | |
subject keywords | Depression | |
subject keywords | اثربخشی | |
subject keywords | آموزش ابراز وجود | |
subject keywords | عزّت نفس | |
subject keywords | افسردگی | |
author mail | zohreh_300@yahoo.com | Fa |
author affiliation | PhD Student of Psychology, Faculty of Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran | En |
author affiliation | دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران | Fa |
author fname | زهره | Fa |
author lname | رنجبر کهن | Fa |
author corresponding | zohreh Ranjbarkohn | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2010:;Volume ( 17 ):;issue: 04 | |
date month | 12 | |
author Farsi | زهره رنجبر کهن | |
author Farsi | مرضیه سادات سجادی نژاد |