• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of Medical Sciences

تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

Author(s):
zohreh Ranjbarkohn
,
MS. Sajadinejad
Year: 2010

Abstract:

Background and Aim: Assertiveness is considered as one of the important factors of success in inter-personal relationships. Weakness in this ability causes to increase stress and results in impaired mental health. On the other hand, previous studies show the effect of assertiveness on educational and career success. The purpose of this study was to investigate the effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of medical sciences. Materials and Methods: This experimental study, as pre- and post-test with a control group, was conducted in the academic year of 2009-2010. Forty students were selected through randomized cluster sampling into case and control groups (10 female and 10 men for each group). The assertiveness training program was used in case group for 8 sessions. The Ellis Pop esteem test and Beck depression questionnaire were used to evaluate the variables before and after training. The collected data were analyzed by means of SPSS (version 16) using MANCOVA and t tests, at the significant level of P<0.05. Results: The assertiveness training caused a significant increase in the self-esteem level and decrease in the depression rate in case group (P=0.001 for both) but this effect was not seen in control group (P>0/05). Conclusion: Training the assertiveness skills can be used as a method to improve the mental health of students of medical sciences.

 
 

  زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از عوامل مهمّ موفقیت در روابط بین فردی محسوب می‏شود. ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. از سوی دیگر تحقیقات قبلی بیانگر تأثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی می‏باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.   روش تحقیق: این مطالعه تجربی، به صورت پیش‏آزمون- پس‏آزمون همراه با گروه شاهد، در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. تعداد 40 دانشجو به شیوه خوشه‏ای تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه متشکل از 10 زن و 10 مرد) انتخاب شدند. افراد گروه مورد به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی ابراز وجود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها قبل و بعد از آموزش از آزمون عزّت نفس Ellis Pop و پرسشنامه افسردگی بک ( Beck ) استفاده شد. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون‏های MANCOVA و تی، در سطح معنی‏داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد ند.   یافته‌ها: آموزش ابراز وجود در گروه مورد، موجب افزایش میزان عزّت نفس و کاهش میزان افسردگی دانشجویان به صورت معنی‏داری گردید (001/0 =p برای هر دو)؛ اما این تأثیر در گروه شاهد مشاهده نشد (05/0 >p ) .   نتیجه‌گیری: می‏توان از آموزش مهارت‏های ابراز وجود به عنوان روشی در جهت افزایش بهداشت روانی دانشجویان رشته‏های پزشکی استفاده نمود .

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-847-en.html
Subject: Health Education , Clinical Psychology , آموزش بهداشت , روانشناسی بالینی
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorzohreh RanjbarkohnEn
contributor authorMS. SajadinejadEn
date accessioned2018-09-26T09:29:57Z
date available2018-09-26T09:29:57Z
date issued2010
identifier otherA-10-1-382
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-847-en.html
description abstractBackground and Aim: Assertiveness is considered as one of the important factors of success in inter-personal relationships. Weakness in this ability causes to increase stress and results in impaired mental health. On the other hand, previous studies show the effect of assertiveness on educational and career success. The purpose of this study was to investigate the effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of medical sciences. Materials and Methods: This experimental study, as pre- and post-test with a control group, was conducted in the academic year of 2009-2010. Forty students were selected through randomized cluster sampling into case and control groups (10 female and 10 men for each group). The assertiveness training program was used in case group for 8 sessions. The Ellis Pop esteem test and Beck depression questionnaire were used to evaluate the variables before and after training. The collected data were analyzed by means of SPSS (version 16) using MANCOVA and t tests, at the significant level of P<0.05. Results: The assertiveness training caused a significant increase in the self-esteem level and decrease in the depression rate in case group (P=0.001 for both) but this effect was not seen in control group (P>0/05). Conclusion: Training the assertiveness skills can be used as a method to improve the mental health of students of medical sciences.En
description abstract  زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از عوامل مهمّ موفقیت در روابط بین فردی محسوب می‏شود. ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. از سوی دیگر تحقیقات قبلی بیانگر تأثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی می‏باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.   روش تحقیق: این مطالعه تجربی، به صورت پیش‏آزمون- پس‏آزمون همراه با گروه شاهد، در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. تعداد 40 دانشجو به شیوه خوشه‏ای تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه متشکل از 10 زن و 10 مرد) انتخاب شدند. افراد گروه مورد به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی ابراز وجود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها قبل و بعد از آموزش از آزمون عزّت نفس Ellis Pop و پرسشنامه افسردگی بک ( Beck ) استفاده شد. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون‏های MANCOVA و تی، در سطح معنی‏داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد ند.   یافته‌ها: آموزش ابراز وجود در گروه مورد، موجب افزایش میزان عزّت نفس و کاهش میزان افسردگی دانشجویان به صورت معنی‏داری گردید (001/0 =p برای هر دو)؛ اما این تأثیر در گروه شاهد مشاهده نشد (05/0 >p ) .   نتیجه‌گیری: می‏توان از آموزش مهارت‏های ابراز وجود به عنوان روشی در جهت افزایش بهداشت روانی دانشجویان رشته‏های پزشکی استفاده نمود .Fa
subjectHealth EducationEn
subjectClinical PsychologyEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectروانشناسی بالینیFa
titleEffect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of Medical SciencesEn
titleتأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهانFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue04
journal volume17
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/admin-A-10-1-382-8d38fb3.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number45
subject keywordsEfficacy
subject keywordsAssertiveness training
subject keywordsSelf-esteem
subject keywordsDepression
subject keywordsاثربخشی
subject keywordsآموزش ابراز وجود
subject keywordsعزّت نفس
subject keywordsافسردگی
author mailzohreh_300@yahoo.comFa
author affiliationPhD Student of Psychology, Faculty of Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, IranEn
author affiliationدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایرانFa
author fnameزهرهFa
author lnameرنجبر کهنFa
author correspondingzohreh Ranjbarkohn
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2010:;Volume ( 17 ):;issue: 04
date month12
author Farsiزهره رنجبر کهن
author Farsiمرضیه سادات سجادی نژاد

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir