Show simple item record

تأثیر آموزش اصلاح سبک زندگی در کنترل اضطراب، استرس و افسردگی مبتلایان به پرفشاری خون

contributor authorFatemeh Samiei SiboniEn
contributor authorZainab AlimoradiEn
contributor authorTahereh SadegiEn
date accessioned2018-09-26T09:30:10Z
date available2018-09-26T09:30:10Z
date issued2013
identifier otherA-10-898-2
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-1170-en.html
description abstractBackground and Aim: Life style can cause stress and anxiety and consequently, hypertension. Regarding nurses' influencial role in implementing educational programs to increase patients’ self-control, the present research was designed to study the impact of a lifestyle promoting educational programs on controlling stress, anxiety, depression, and hypertewnsion in Qazvin Mino area in 2010. Materials and Methods: after the present study was a pre/post semi-experimental one conducted on 55 hypertensives. Living in Qazvin Minodar region. DAS (Depression, Anxiety, Stress)-21 general questionnaire and a demographic questionnaire were filled out by the subjects and their blood pressure was measured by the researcher. Then, an educational program covering 4 one-hour sessions of group discussion was held for five groups, each having 11 members. Blood pressure of the subjects was measured at the end of each session. Four months after intervention, the questionnaires were again filled out by the same subjects and their blood pressure was measured and recorded as well. Paired T-test and SPSS software (V: 17) were used for data analysis at the significant level P<0.05. Results: It was found that mean scores of stress (P=0.007), anxiety (P=0.032) and depression (P=0.000) were significantly different before and after intervention. Mean systolic and diastolic blood pressure showed no significant difference before and after intervention. Conclusion: Group education during four sessions can improve controlling of anxiety, stress, and depression in hypertensives.En
description abstractزمینه و هدف: شیوه زندگی می‌تواند باعث ایجاد استرس، اضطراب و به دنبال آن افزایش فشار خون شود. با توجه به نقش مؤثر پرستاران در اجرای برنامه‌های آموزشی برای افزایش میزان خود کنترلی بیماران، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش رفتارهای ارتقادهنده سبک زندگی بر استرس، اضطراب، افسردگی و کنترل فشارخون بیماران مبتلا به هیپرتانسیون منطقه مینو در قزوین در سال 1389 طراحی و اجرا شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی بود که 55 نفر از بیماران مبتلا به فشار خون ساکن در منطقه مینو در شهر قزوین، نمونه‌های پژوهش را تشکیل دادند. در ابتدای پژوهش، پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک و پرسشنامه عمومی DAS-21 (استرس، اضطراب، افسردگی) توسط نمونه‌ها تکمیل و فشار خون آنها توسط پژوهشگر ارزیابی و ثبت شدند؛ سپس 4 جلسه آموزشی یک ساعته، به صورت بحث گروهی در 5 گروه 11نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید و در پایان هر جلسه فشار خون بیماران اندازه‌گیری شد. 4 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسشنامه‌ها توسط نمونه‌های مورد پژوهش تکمیل و فشار خون آنها ثبت گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری Paired T-test با 05/0P< تحت نرم‌افزار SPSS (ویرایش 17) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش تفاوت آماری معنی‌داری را در میانگین نمرات استرس (007/0P=)، اضطراب (032/0P=) و افسردگی (000/0P=) قبل و بعد از مداخله نشان داد، اما تفاوت آماری معنی‌دار در میانگین فشار خون سیستول و دیاستول قبل و بعد از مداخله وجود نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش گروهی طی 4 جلسه، می‌تواند سبب بهبود کنترل اضطراب، استرس و افسردگی در مبتلایان به فشار خون بالا گردد.Fa
subjectCardiologyEn
subjectHealth EducationEn
subjectقلب وعروقFa
subjectآموزش بهداشتFa
titleImpact of corrective life style educational program on controlling stress, anxiety ,and depression in hypertensivesEn
titleتأثیر آموزش اصلاح سبک زندگی در کنترل اضطراب، استرس و افسردگی مبتلایان به پرفشاری خونFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue06
journal volume19
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/samiei-A-10-898-2-54f99ff.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number0
subject keywordsEducation
subject keywordsHealth promotion life style
subject keywordsStress
subject keywordsAnxiety
subject keywordsDepression
subject keywordsHypertension
subject keywordsHypertensives
subject keywordsآموزش
subject keywordsسبک زندگی
subject keywordsاسترس
subject keywordsاضطراب
subject keywordsافسردگی
subject keywordsهیپرتانسیون
author mailzainabalimoradi@yahoo.comFa
author affiliationDepartment of Midwifery, faculty of Nursing and Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, IranEn
author affiliationگروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.Fa
author fnameزینبFa
author lnameعلیمرادیFa
author correspondingZainab Alimoradi
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2013:;Volume ( 19 ):;issue: 06
date month2
author Farsiفاطمه سمیعی سیبنی
author Farsiزینب علیمرادی
author Farsiطاهره صادقی


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record