Effectiveness of happiness training program on self-esteem and depression of elementary(10-11 year old) school children
اثربخشی برنامه آموزش شادی، بر عزّت نفس و افسردگی کودکان دبستانی(10-11)ساله
Background and Aim: Children with low self-esteem are ready to suffering from depression and depression effects on life quality and educational function Thus, the present research was done with the aim of a happiness training program effectiveness in decreasing depression symptoms, its dimensions,and self esteem of children. Materials and Methods: A quasi- experimental study with a control and a training group, covering pre-testing and post-testing, was conducted on 30 elementary school students of the first educational division of Isfahan city in 2012.The subjects had the appropriate properties of the research and were randomly selected using purposive method based on the criteria . and Interventions included 5 weekly 60 minute group sessions teaching happiness to children and 7 weekly 40 minute group sessions for mothers. In order to assess the children’s depression and self-esteem, CDI and RSS were applied pre and post-interventionally. The obtained data was analysed by SPSS software (V:16) employing descriptive statistics and one-variable co-variance at the significant level ……………….. . Results: Happiness training programs had significant effects on the decreasing of total depression symptoms, negative mood,, interpersonal problems, anhedonia, negative self-esteem, and children’s self-esteem of the experimental group (P<0.05). But, the programs were not significantly effective in frustration (P>0.05).Interactive effect of gender and group membership on self-esteem and depression was also not significant Conclusion: Happiness teaching programs can decrease depression symptoms n and increase children’s self-esteem.Therefore, it is necessary to take these programs into account while employing other depression treatments.
زمینه و هدف: کودکان با عزّت نفس پایین، مستعد ابتلا به افسردگی هستند و افسردگی، بر کیفیّت زندگی و عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد؛ لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانههای افسردگی، ابعاد آن و عزت نفس کودکان انجام شد. روش تحقیق: مطالعه از نوع نیمهتجربی، با گروههای مداخله و کنترل و طرح پیشآزمون- پسآزمون، بر روی دانشآموزان دبستانی ناحیه یک شهر اصفهان، در سال 1391 انجام شد. 30 نفر از کودکان دارای معیار پژوهش، به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر ملاک، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخلات شامل 5 جلسه گروهی هفتگی (60 دقیقهای) آموزش شادی برای کودکان و 7 جلسه گروهی هفتگی (40 دقیقهای) برای والدین (مادر) بود. به منظور ارزیابی افسردگی و عزّت نفس کودکان، از مقیاسهای CDI و RSS ، قبل و بعد از مداخله استفاده گردید . دادهها، با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و به کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تکمتغیّری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانههای افسردگی کل و ابعاد خلق منفی، مشکلات بینفردی، فقدان لذّت و عزّت نفس منفی و نیز بر عزّت نفس کودکان گروه آزمایش، اثرات معنیداری داشته (05/0 P< ) ، اما بر بعد ناکامی، تأثیر معنیداری نداشته است ( 05/0 P> ) ؛ همچنین اثر تعاملی جنسیّت و عضویّت گروهی بر افسردگی و عزّت نفس، معنیدار نبود. نتیجهگیری: برنامه آموزش شادی، میتواند نشانههای افسردگی کودکان را کاهش و عزّت نفس آنها را افزایش دهد؛ لذا لازم است در کنار سایر درمانهای افسردگی مورد توجه واقع شود.
Show full item record
contributor author | Farahnaz Shakehnia | En |
contributor author | Behrouz Behrouz | En |
contributor author | Mehran Farhadi | En |
contributor author | Shole Amiri | En |
contributor author | Behzad Behrouz | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:30:17Z | |
date available | 2018-09-26T09:30:17Z | |
date issued | 2013 | |
identifier other | A-10-928-2 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-1313-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Children with low self-esteem are ready to suffering from depression and depression effects on life quality and educational function Thus, the present research was done with the aim of a happiness training program effectiveness in decreasing depression symptoms, its dimensions,and self esteem of children. Materials and Methods: A quasi- experimental study with a control and a training group, covering pre-testing and post-testing, was conducted on 30 elementary school students of the first educational division of Isfahan city in 2012.The subjects had the appropriate properties of the research and were randomly selected using purposive method based on the criteria . and Interventions included 5 weekly 60 minute group sessions teaching happiness to children and 7 weekly 40 minute group sessions for mothers. In order to assess the children’s depression and self-esteem, CDI and RSS were applied pre and post-interventionally. The obtained data was analysed by SPSS software (V:16) employing descriptive statistics and one-variable co-variance at the significant level ……………….. . Results: Happiness training programs had significant effects on the decreasing of total depression symptoms, negative mood,, interpersonal problems, anhedonia, negative self-esteem, and children’s self-esteem of the experimental group (P<0.05). But, the programs were not significantly effective in frustration (P>0.05).Interactive effect of gender and group membership on self-esteem and depression was also not significant Conclusion: Happiness teaching programs can decrease depression symptoms n and increase children’s self-esteem.Therefore, it is necessary to take these programs into account while employing other depression treatments. | En |
description abstract | زمینه و هدف: کودکان با عزّت نفس پایین، مستعد ابتلا به افسردگی هستند و افسردگی، بر کیفیّت زندگی و عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد؛ لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانههای افسردگی، ابعاد آن و عزت نفس کودکان انجام شد. روش تحقیق: مطالعه از نوع نیمهتجربی، با گروههای مداخله و کنترل و طرح پیشآزمون- پسآزمون، بر روی دانشآموزان دبستانی ناحیه یک شهر اصفهان، در سال 1391 انجام شد. 30 نفر از کودکان دارای معیار پژوهش، به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر ملاک، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخلات شامل 5 جلسه گروهی هفتگی (60 دقیقهای) آموزش شادی برای کودکان و 7 جلسه گروهی هفتگی (40 دقیقهای) برای والدین (مادر) بود. به منظور ارزیابی افسردگی و عزّت نفس کودکان، از مقیاسهای CDI و RSS ، قبل و بعد از مداخله استفاده گردید . دادهها، با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و به کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تکمتغیّری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانههای افسردگی کل و ابعاد خلق منفی، مشکلات بینفردی، فقدان لذّت و عزّت نفس منفی و نیز بر عزّت نفس کودکان گروه آزمایش، اثرات معنیداری داشته (05/0 P< ) ، اما بر بعد ناکامی، تأثیر معنیداری نداشته است ( 05/0 P> ) ؛ همچنین اثر تعاملی جنسیّت و عضویّت گروهی بر افسردگی و عزّت نفس، معنیدار نبود. نتیجهگیری: برنامه آموزش شادی، میتواند نشانههای افسردگی کودکان را کاهش و عزّت نفس آنها را افزایش دهد؛ لذا لازم است در کنار سایر درمانهای افسردگی مورد توجه واقع شود. | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Clinical Psychology | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | روانشناسی بالینی | Fa |
title | Effectiveness of happiness training program on self-esteem and depression of elementary(10-11 year old) school children | En |
title | اثربخشی برنامه آموزش شادی، بر عزّت نفس و افسردگی کودکان دبستانی(10-11)ساله | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 02 | |
journal volume | 20 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/123456789-A-10-928-2-b058815.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 55 | |
subject keywords | Happiness training program | |
subject keywords | Depression | |
subject keywords | Self-esteem | |
subject keywords | Children | |
subject keywords | برنامه آموزش شادی | |
subject keywords | افسردگی | |
subject keywords | عزت نفس | |
subject keywords | کودک. | |
author mail | behrouz.psycho64@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University | En |
author affiliation | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران. | Fa |
author fname | بهروز | Fa |
author lname | بهروز | Fa |
author corresponding | Behrouz Behrouz | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2013:;Volume ( 20 ):;issue: 02 | |
date month | 8 | |
author Farsi | فرحناز شاکه نیا | |
author Farsi | بهروز بهروز | |
author Farsi | مهران فرهادی | |
author Farsi | شعله امیری | |
author Farsi | بهزاد بهروز |