• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Effectiveness of happiness training program on self-esteem and depression of elementary(10-11 year old) school children

اثربخشی برنامه آموزش شادی، بر عزّت نفس و افسردگی کودکان دبستانی(10-11)ساله

Author(s):
Farahnaz Shakehnia
,
Behrouz Behrouz
,
Mehran Farhadi
,
Shole Amiri
,
Behzad Behrouz
Year: 2013

Abstract:

  Background and Aim: Children with low self-esteem are ready to suffering from depression and depression effects on life quality and educational function   Thus, the present research was done with the aim of a happiness training program effectiveness in decreasing depression symptoms, its dimensions,and self esteem of children. Materials and Methods: A quasi- experimental study with a control and a training group, covering pre-testing and post-testing, was conducted on 30 elementary school students of the first educational division of Isfahan city in 2012.The subjects had the appropriate properties of the research and were randomly selected using purposive method based on the criteria . and Interventions included 5 weekly 60 minute group sessions teaching happiness to children and 7 weekly 40 minute group sessions for mothers.   In order to assess the children’s depression and self-esteem, CDI and RSS were applied pre and post-interventionally. The obtained data was analysed by SPSS software (V:16) employing descriptive statistics and one-variable co-variance at the significant level ……………….. .   Results: Happiness training programs had significant effects on the decreasing of total depression symptoms, negative mood,, interpersonal problems, anhedonia, negative self-esteem, and children’s self-esteem of the experimental group (P<0.05). But, the programs were not significantly effective in frustration (P>0.05).Interactive effect of gender and group membership on self-esteem and depression was also not significant   Conclusion: Happiness teaching programs can decrease depression symptoms n and increase children’s self-esteem.Therefore, it is necessary to take these programs into account while employing other depression treatments.

 
 

  زمینه و هدف: کودکان با عزّت نفس پایین، مستعد ابتلا به افسردگی هستند و افسردگی، بر کیفیّت زندگی و عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارد؛ لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانه‌های افسردگی، ابعاد آن و عزت نفس کودکان انجام شد.   روش تحقیق: مطالعه از نوع نیمه‌تجربی، با گروه‌های مداخله و کنترل و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، بر روی دانش‌آموزان دبستانی ناحیه یک شهر اصفهان، در سال 1391 انجام شد. 30 نفر از کودکان دارای معیار پژوهش، به روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر ملاک، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخلات شامل 5 جلسه گروهی هفتگی (60 دقیقه‌ای) آموزش شادی برای کودکان و 7 جلسه گروهی هفتگی (40 دقیقه‌ای) برای والدین (مادر) بود. به منظور ارزیابی افسردگی و عزّت نفس کودکان، از مقیاس‌های CDI و RSS ، قبل و بعد از مداخله استفاده گردید . داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و به کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تک‌متغیّری تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها: آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانه‌های افسردگی کل و ابعاد خلق منفی، مشکلات بین‌فردی، فقدان لذّت و عزّت نفس منفی و نیز بر عزّت نفس کودکان گروه آزمایش، اثرات معنی‌داری داشته (05/0 P< ) ، اما بر بعد ناکامی، تأثیر معنی‌داری نداشته است ( 05/0 P> ) ؛ همچنین اثر تعاملی جنسیّت و عضویّت گروهی بر افسردگی و عزّت نفس، معنی‌دار نبود.   نتیجه‌گیری: برنامه آموزش شادی، می‌تواند نشانه‌های افسردگی کودکان را کاهش و عزّت نفس آنها را افزایش دهد؛ لذا لازم است در کنار سایر درمان‌های افسردگی مورد توجه واقع شود.

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1313-en.html
Subject: Health Education , Clinical Psychology , آموزش بهداشت , روانشناسی بالینی
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorFarahnaz ShakehniaEn
contributor authorBehrouz BehrouzEn
contributor authorMehran FarhadiEn
contributor authorShole AmiriEn
contributor authorBehzad BehrouzEn
date accessioned2018-09-26T09:30:17Z
date available2018-09-26T09:30:17Z
date issued2013
identifier otherA-10-928-2
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-1313-en.html
description abstract  Background and Aim: Children with low self-esteem are ready to suffering from depression and depression effects on life quality and educational function   Thus, the present research was done with the aim of a happiness training program effectiveness in decreasing depression symptoms, its dimensions,and self esteem of children. Materials and Methods: A quasi- experimental study with a control and a training group, covering pre-testing and post-testing, was conducted on 30 elementary school students of the first educational division of Isfahan city in 2012.The subjects had the appropriate properties of the research and were randomly selected using purposive method based on the criteria . and Interventions included 5 weekly 60 minute group sessions teaching happiness to children and 7 weekly 40 minute group sessions for mothers.   In order to assess the children’s depression and self-esteem, CDI and RSS were applied pre and post-interventionally. The obtained data was analysed by SPSS software (V:16) employing descriptive statistics and one-variable co-variance at the significant level ……………….. .   Results: Happiness training programs had significant effects on the decreasing of total depression symptoms, negative mood,, interpersonal problems, anhedonia, negative self-esteem, and children’s self-esteem of the experimental group (P<0.05). But, the programs were not significantly effective in frustration (P>0.05).Interactive effect of gender and group membership on self-esteem and depression was also not significant   Conclusion: Happiness teaching programs can decrease depression symptoms n and increase children’s self-esteem.Therefore, it is necessary to take these programs into account while employing other depression treatments.En
description abstract  زمینه و هدف: کودکان با عزّت نفس پایین، مستعد ابتلا به افسردگی هستند و افسردگی، بر کیفیّت زندگی و عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارد؛ لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانه‌های افسردگی، ابعاد آن و عزت نفس کودکان انجام شد.   روش تحقیق: مطالعه از نوع نیمه‌تجربی، با گروه‌های مداخله و کنترل و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، بر روی دانش‌آموزان دبستانی ناحیه یک شهر اصفهان، در سال 1391 انجام شد. 30 نفر از کودکان دارای معیار پژوهش، به روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر ملاک، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخلات شامل 5 جلسه گروهی هفتگی (60 دقیقه‌ای) آموزش شادی برای کودکان و 7 جلسه گروهی هفتگی (40 دقیقه‌ای) برای والدین (مادر) بود. به منظور ارزیابی افسردگی و عزّت نفس کودکان، از مقیاس‌های CDI و RSS ، قبل و بعد از مداخله استفاده گردید . داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و به کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تک‌متغیّری تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها: آموزش برنامه شادی، بر کاهش نشانه‌های افسردگی کل و ابعاد خلق منفی، مشکلات بین‌فردی، فقدان لذّت و عزّت نفس منفی و نیز بر عزّت نفس کودکان گروه آزمایش، اثرات معنی‌داری داشته (05/0 P< ) ، اما بر بعد ناکامی، تأثیر معنی‌داری نداشته است ( 05/0 P> ) ؛ همچنین اثر تعاملی جنسیّت و عضویّت گروهی بر افسردگی و عزّت نفس، معنی‌دار نبود.   نتیجه‌گیری: برنامه آموزش شادی، می‌تواند نشانه‌های افسردگی کودکان را کاهش و عزّت نفس آنها را افزایش دهد؛ لذا لازم است در کنار سایر درمان‌های افسردگی مورد توجه واقع شود.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectClinical PsychologyEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectروانشناسی بالینیFa
titleEffectiveness of happiness training program on self-esteem and depression of elementary(10-11 year old) school childrenEn
titleاثربخشی برنامه آموزش شادی، بر عزّت نفس و افسردگی کودکان دبستانی(10-11)سالهFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue02
journal volume20
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/123456789-A-10-928-2-b058815.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number55
subject keywordsHappiness training program
subject keywordsDepression
subject keywordsSelf-esteem
subject keywordsChildren
subject keywordsبرنامه آموزش شادی
subject keywordsافسردگی
subject keywordsعزت نفس
subject keywordsکودک.
author mailbehrouz.psycho64@yahoo.comFa
author affiliationFaculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan UniversityEn
author affiliationدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.Fa
author fnameبهروزFa
author lnameبهروزFa
author correspondingBehrouz Behrouz
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2013:;Volume ( 20 ):;issue: 02
date month8
author Farsiفرحناز شاکه نیا
author Farsiبهروز بهروز
author Farsiمهران فرهادی
author Farsiشعله امیری
author Farsiبهزاد بهروز

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir