Effect of “Healthy Heart Education Program” on the Knowledge and attitude of Junior high School Students regarding Cardiovascular diseases in Birjand during 2011
تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند، در مورد بیماریهای قلبی- عروقی
Background and Aim: Nowadays, Cardiovascular diseases (CVD) are the most important cause of death in the world. Given the role of cardiac risk factors in the development of atherosclerosis in childhood, the present study was done to investigate the effect of “healthy heart education program.” on knowledge and attitude of junior1 students in Birjand during 2011. Materials and Methods: This pre-post quasi-experimental study was done on 395 first grade students of Birjand junior high schools. Multistage randomized sampling method was used. A self-designed questionnaire on the basis of the specified goals of the study was designed, after confirming its validity and reliability. The questionnaires were filled out in two stages, namely before and after interference. The obtained data was analyzed using SPSS .software (V:16) at the significant level of α=0.05. Results: Mean age of students was 12.48±0.57 years and 181 (45.8%) were male. Mean score of knowledge on risk factors of CVD was 8.26±3.21 before the education and 9.31±3.77 after it (P<0.001). Mean of the students’ attitude also increased from 38±4.93 to 39.1±5.78 (P<0.001). Conclusion: The impact of education on awareness and attitudes of the students was confirmed. Thus, healthy heart education programs in schools, as an educational priority, should be considered by the officials and managers in health and education systems.
زمینه و هدف: امروزه، بیماریهای قلبی- عروقی از اهمیّت ویژهای برخوردار بوده و از علل مهم مرگ و میر بهشمار میروند. با توجه به نقش عوامل خطر قلبی در ایجاد این بیماریها و شروع پدیده آترواسکلروز از دوران کودکی، این مطالعه بهمنظور بررسی تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد، بر روی 395نفر از دانشآموزان پایه اول راهنمایی شهر بیرجند که بهروش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پرسشنامه خودساخته، بر اساس اهداف، تهیّه و پس از تأیید روایی و پایایی آن، در دو مرحله قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. این آموزشها بهصورت سخنرانی و پرسش و پاسخ، بهمدّت سه ماه، هر هفته یک جلسه و هر جلسه بهمدّت یک ساعت ادامه داشت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون t-test زوجشده در سطح 05/0=α تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: این مطالعه بر روی 395دانشآموز پایه اول راهنمایی شهر بیرجند با میانگین سنّی 57/0±48/12 سال شامل: 181 (8/45%) دانشآموز پسر و 214 (2/54%) دانشآموز دختر انجام شد. میانگین نمره کل آگاهی در زمینه عوامل خطرساز بیماریهای قلب و عروق، قبل از آموزش 21/3±26/8 بود که بعد از آموزش به 77/3±31/9 افزایش یافت (001/0P<). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 93/4±38 به 78/5±1/39 افزایش یافت (001/0P <). نتیجهگیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشآموزان تأیید گردید، اجرای برنامههای آموزش قلب سالم بهعنوان یک اولویّت آموزشی در مدارس، میبایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی استان قرار گیرد.
Subject: Cardiology , Health Education , قلب وعروق , آموزش بهداشت
Show full item record
contributor author | Toba Kazem | En |
contributor author | Amir Ali Ghahramani | En |
contributor author | Gholamreza Sharifzadeh | En |
contributor author | Seyed Saide Hashemi | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:30:27Z | |
date available | 2018-09-26T09:30:27Z | |
date issued | 2014 | |
identifier other | A-10-11-6 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-1608-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Nowadays, Cardiovascular diseases (CVD) are the most important cause of death in the world. Given the role of cardiac risk factors in the development of atherosclerosis in childhood, the present study was done to investigate the effect of “healthy heart education program.” on knowledge and attitude of junior1 students in Birjand during 2011. Materials and Methods: This pre-post quasi-experimental study was done on 395 first grade students of Birjand junior high schools. Multistage randomized sampling method was used. A self-designed questionnaire on the basis of the specified goals of the study was designed, after confirming its validity and reliability. The questionnaires were filled out in two stages, namely before and after interference. The obtained data was analyzed using SPSS .software (V:16) at the significant level of α=0.05. Results: Mean age of students was 12.48±0.57 years and 181 (45.8%) were male. Mean score of knowledge on risk factors of CVD was 8.26±3.21 before the education and 9.31±3.77 after it (P<0.001). Mean of the students’ attitude also increased from 38±4.93 to 39.1±5.78 (P<0.001). Conclusion: The impact of education on awareness and attitudes of the students was confirmed. Thus, healthy heart education programs in schools, as an educational priority, should be considered by the officials and managers in health and education systems. | En |
description abstract | زمینه و هدف: امروزه، بیماریهای قلبی- عروقی از اهمیّت ویژهای برخوردار بوده و از علل مهم مرگ و میر بهشمار میروند. با توجه به نقش عوامل خطر قلبی در ایجاد این بیماریها و شروع پدیده آترواسکلروز از دوران کودکی، این مطالعه بهمنظور بررسی تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد، بر روی 395نفر از دانشآموزان پایه اول راهنمایی شهر بیرجند که بهروش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پرسشنامه خودساخته، بر اساس اهداف، تهیّه و پس از تأیید روایی و پایایی آن، در دو مرحله قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. این آموزشها بهصورت سخنرانی و پرسش و پاسخ، بهمدّت سه ماه، هر هفته یک جلسه و هر جلسه بهمدّت یک ساعت ادامه داشت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون t-test زوجشده در سطح 05/0=α تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: این مطالعه بر روی 395دانشآموز پایه اول راهنمایی شهر بیرجند با میانگین سنّی 57/0±48/12 سال شامل: 181 (8/45%) دانشآموز پسر و 214 (2/54%) دانشآموز دختر انجام شد. میانگین نمره کل آگاهی در زمینه عوامل خطرساز بیماریهای قلب و عروق، قبل از آموزش 21/3±26/8 بود که بعد از آموزش به 77/3±31/9 افزایش یافت (001/0P<). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 93/4±38 به 78/5±1/39 افزایش یافت (001/0P <). نتیجهگیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشآموزان تأیید گردید، اجرای برنامههای آموزش قلب سالم بهعنوان یک اولویّت آموزشی در مدارس، میبایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی استان قرار گیرد. | Fa |
subject | Cardiology | En |
subject | Health Education | En |
subject | قلب وعروق | Fa |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
title | Effect of “Healthy Heart Education Program” on the Knowledge and attitude of Junior high School Students regarding Cardiovascular diseases in Birjand during 2011 | En |
title | تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند، در مورد بیماریهای قلبی- عروقی | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 03 | |
journal volume | 21 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/toba-A-10-11-6-85f0fd1.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 60 | |
subject keywords | Key words: Teaching | |
subject keywords | Cardiovascular | |
subject keywords | Knowledge | |
subject keywords | Attitude | |
subject keywords | Students | |
subject keywords | آموزش؛ قلب و عروق؛ آگاهی؛ نگرش؛ دانشآموزان | |
author mail | drtooba.kazemi@gmail.com | Fa |
author affiliation | Atherosclerosis and Coronary Artery Research Centre, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran | En |
author affiliation | مرکزتحقیقا ت اترواسکلروز وعروق کرونر | Fa |
author fname | طوبی | Fa |
author lname | کاظمی | Fa |
author corresponding | Toba Kazem | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2014:;Volume ( 21 ):;issue: 03 | |
date month | 11 | |
author Farsi | طوبی کاظمی | |
author Farsi | امیرعلی قهرمانی | |
author Farsi | غلامرضا شریف زاده | |
author Farsi | سیده سعیده هاشمی |