Effect Of Relaxation Education, Based on Theory of planned behavior On students’ painful dismenorrhea
بررسی تأثیر آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده، بر قاعدگی دردناک دانشآموزان
Background and Aim: Dysmenorrhea is one of the most common problems in females. “Theory of Planned Behavior” is one of the important theories that explains the main process of adopting health behaviors. The present study assessed applying “ the Theory of Planned Behavior in relaxation training regarding the severity and duration of painful dysmenorrhea in Mashhad girl students. Materials and Methods: In this Semi-experimental study, 160 first year intermediate students of Mashhad city who suffered from dysmenorrhea were assessed.They had been randomly selected from 5 girl high- schools in the 6th educational district. They were divided into equal groups “case” and “control”. Intervention was made in four sessions. The requisite data was gathered by means of a researcher designed questionnaire before and 3 months after the education of the students. Finally, the obtained data was fed into SPSS software (v:16) using statistical tests including Wilcoxon, Mann-Whitney, Independent T-test, Paired T and X2. Results: After educational intervention, mean level of knowledge, attitude, perceived behavioral control, and willed performance of relaxation techniques significantly increased in the case group (P<0.05). These changes were not significant in the control group. Besides, no statistically significant difference in subjective norms was observed between the two groups after intervention. Meditation education group was increased significantly (P<0.05). Conclusion: Education of relaxation base on the Theory of Planned Behavior is effective in reduced pain intensity and its duration.
زمینه و هدف: دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، یکی از شایعترین مشکلات زنان است. تئوری رفتار برنامهریزیشده، یکی از تئوریهای مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح میدهد. این مطالعه، آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده بر شدّت و مدّت درد قاعدگی دردناک دانشآموزان دختر مشهد را مورد بررسی قرار داد. روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی، بر روی 160نفر از دانشآموزان سال اول مقطع متوسطه شهر مشهد در سال 1392 که قاعدگی دردناک داشتند، انجام شد. دانشآموزان از پنج دبیرستان دخترانه منطقه 6، بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله در چهار ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻳﺪ. اطلاعات توسط پرسشنامه محققساخته، قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله جمعآوری شد. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماریSPSS (ویرایش 16)، با استفاده از آزمونهای آماری WilcoxonIndependent t-Testو Paired t-test تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، درک کنترل رفتار، قصد و انجام حرکات آرامبخش در گروه مداخله، بهصورت معنیداری افزایش پیدا کرد (05/0P<). این تغییرات در گروه کنترل معنیدار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنیداری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نگردید. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده، در کاهش شدت و مدت درد دانشآموزان مبتلا به قاعدگی دردناک مؤثّر است.
Show full item record
contributor author | Zeinab Jalambadani | En |
contributor author | Davoud Shojaeezadeh | En |
contributor author | Mostafa Hosseini | En |
contributor author | Roya Sadeghi | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:30:32Z | |
date available | 2018-09-26T09:30:32Z | |
date issued | 2015 | |
identifier other | A-10-965-2 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-1776-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Dysmenorrhea is one of the most common problems in females. “Theory of Planned Behavior” is one of the important theories that explains the main process of adopting health behaviors. The present study assessed applying “ the Theory of Planned Behavior in relaxation training regarding the severity and duration of painful dysmenorrhea in Mashhad girl students. Materials and Methods: In this Semi-experimental study, 160 first year intermediate students of Mashhad city who suffered from dysmenorrhea were assessed.They had been randomly selected from 5 girl high- schools in the 6th educational district. They were divided into equal groups “case” and “control”. Intervention was made in four sessions. The requisite data was gathered by means of a researcher designed questionnaire before and 3 months after the education of the students. Finally, the obtained data was fed into SPSS software (v:16) using statistical tests including Wilcoxon, Mann-Whitney, Independent T-test, Paired T and X2. Results: After educational intervention, mean level of knowledge, attitude, perceived behavioral control, and willed performance of relaxation techniques significantly increased in the case group (P<0.05). These changes were not significant in the control group. Besides, no statistically significant difference in subjective norms was observed between the two groups after intervention. Meditation education group was increased significantly (P<0.05). Conclusion: Education of relaxation base on the Theory of Planned Behavior is effective in reduced pain intensity and its duration. | En |
description abstract | زمینه و هدف: دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، یکی از شایعترین مشکلات زنان است. تئوری رفتار برنامهریزیشده، یکی از تئوریهای مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح میدهد. این مطالعه، آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده بر شدّت و مدّت درد قاعدگی دردناک دانشآموزان دختر مشهد را مورد بررسی قرار داد. روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی، بر روی 160نفر از دانشآموزان سال اول مقطع متوسطه شهر مشهد در سال 1392 که قاعدگی دردناک داشتند، انجام شد. دانشآموزان از پنج دبیرستان دخترانه منطقه 6، بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله در چهار ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻳﺪ. اطلاعات توسط پرسشنامه محققساخته، قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله جمعآوری شد. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماریSPSS (ویرایش 16)، با استفاده از آزمونهای آماری WilcoxonIndependent t-Testو Paired t-test تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، درک کنترل رفتار، قصد و انجام حرکات آرامبخش در گروه مداخله، بهصورت معنیداری افزایش پیدا کرد (05/0P<). این تغییرات در گروه کنترل معنیدار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنیداری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نگردید. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده، در کاهش شدت و مدت درد دانشآموزان مبتلا به قاعدگی دردناک مؤثّر است. | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Gynecology & Obstetrics | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | زنان و زایمان | Fa |
title | Effect Of Relaxation Education, Based on Theory of planned behavior On students’ painful dismenorrhea | En |
title | بررسی تأثیر آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده، بر قاعدگی دردناک دانشآموزان | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 03 | |
journal volume | 22 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/jalambadaniz-A-10-965-2-7bb6bb9.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 64 | |
subject keywords | Education | |
subject keywords | Painful dysmenorrhea | |
subject keywords | Theory of planned behavior | |
subject keywords | آموزش؛ قاعدگی دردناک؛ تئوری رفتار برنامهریزیشده | |
author mail | shojaee@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Iran. | En |
author affiliation | گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | Fa |
author fname | داوود | Fa |
author lname | شجاعی زاده | Fa |
author corresponding | Davoud Shojaeezadeh | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2015:;Volume ( 22 ):;issue: 03 | |
date month | 10 | |
author Farsi | زینب جلمبادانی | |
author Farsi | داوود شجاعی زاده | |
author Farsi | مصطفی حسینی | |
author Farsi | رؤیا صادقی |