Show simple item record

بررسی تأثیر آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، بر قاعدگی دردناک دانش‌آموزان

contributor authorZeinab JalambadaniEn
contributor authorDavoud ShojaeezadehEn
contributor authorMostafa HosseiniEn
contributor authorRoya SadeghiEn
date accessioned2018-09-26T09:30:32Z
date available2018-09-26T09:30:32Z
date issued2015
identifier otherA-10-965-2
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-1776-en.html
description abstractBackground and Aim: Dysmenorrhea is one of the most common problems in females. “Theory of Planned Behavior” is one of the important theories that explains the main process of adopting health behaviors. The present study assessed applying “ the Theory of Planned Behavior in relaxation training regarding the  severity and duration of painful dysmenorrhea in Mashhad girl students. Materials and Methods: In this Semi-experimental study, 160  first year intermediate students of Mashhad city who suffered from dysmenorrhea were assessed.They had been randomly selected from 5 girl high- schools in the 6th educational district. They were divided into equal groups  “case” and “control”. Intervention was made in four sessions. The requisite  data was gathered by means of  a researcher designed questionnaire before  and 3 months after the education of the students. Finally, the obtained data was fed into SPSS software (v:16) using statistical  tests including   Wilcoxon, Mann-Whitney, Independent T-test, Paired T and X2. Results: After educational intervention, mean level of knowledge, attitude, perceived behavioral control, and willed performance of relaxation techniques significantly increased  in the case group (P<0.05). These changes were not significant in the control group. Besides, no statistically significant difference in subjective norms was observed between the two groups after intervention. Meditation education group was increased significantly (P<0.05). Conclusion: Education of relaxation base on the Theory of Planned Behavior is effective in reduced pain intensity and its duration.En
description abstractزمینه و هدف: دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است. تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، یکی از تئوری‌های مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می‌دهد. این مطالعه، آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر شدّت و مدّت درد قاعدگی دردناک دانش‌آموزان دختر مشهد را مورد بررسی قرار داد. روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی، بر روی 160نفر از دانش‌آموزان سال اول مقطع متوسطه شهر مشهد در سال 1392 که قاعدگی دردناک داشتند، انجام شد. دانش‌آموزان از پنج دبیرستان دخترانه منطقه 6، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله در چهار ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻳﺪ. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق‌ساخته، قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله جمع‌آوری شد. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار آماریSPSS  (ویرایش 16)، با استفاده از آزمون‌‌‌های آماری WilcoxonIndependent t-Testو Paired t-test تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، درک کنترل رفتار، قصد و انجام حرکات آرام‌بخش در گروه مداخله، به‌صورت معنی‌داری افزایش پیدا کرد (05/0P<). این تغییرات در گروه کنترل معنی‌دار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنی‌داری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، در کاهش شدت و مدت درد دانش‌آموزان مبتلا به قاعدگی دردناک مؤثّر است.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectGynecology & ObstetricsEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectزنان و زایمانFa
titleEffect Of Relaxation Education, Based on Theory of planned behavior On students’ painful dismenorrheaEn
titleبررسی تأثیر آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، بر قاعدگی دردناک دانش‌آموزانFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue03
journal volume22
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/jalambadaniz-A-10-965-2-7bb6bb9.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number64
subject keywordsEducation
subject keywordsPainful dysmenorrhea
subject keywordsTheory of planned behavior
subject keywordsآموزش؛ قاعدگی دردناک؛ تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده
author mailshojaee@yahoo.comFa
author affiliationHealth Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Iran.En
author affiliationگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانFa
author fnameداوودFa
author lnameشجاعی زادهFa
author correspondingDavoud Shojaeezadeh
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2015:;Volume ( 22 ):;issue: 03
date month10
author Farsiزینب جلمبادانی
author Farsiداوود شجاعی زاده
author Farsiمصطفی حسینی
author Farsiرؤیا صادقی


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record