Comparison between the effect of group education and group counseling on emotional self-care in type II diabetics
مقایسه تأثیر آموزش گروهی و مشاوره گروهی بر بُعد عاطفی خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
Author(s):
, , , ,Background and Aim: Diabetics are in need of assistance and education in order to know and understand their health status; decision making for health care, health behavior changes, and improving health care. According to WHO, education is the cornerstone of diabetes treatment. Key goals of diabetes education are behavior change and promotion of self-care. Emotional self-care, which requires special attention, is a type of self-feeling an individual has regarding himself/herself and his/her own abilities to manage different emotions; and fight against various problems. The current study aimed at comparing between the effect of group education and that of group counseling on emotional self-care in type II diabetics. Materials and Methods: In a clinical trial, 112 type II diabetics referring to Mashhad Parsian Diabetes Clinic in 2014 were selected through convenient sampling. They were randomly allocated into three groups; i.e. counseling (n=37), education (n=37), and control (n=38). Group counseling and group education were held for five sessions (1.5 hours each) every three days; each group consisting of 8 to 10 patients. A researcher-designed diabetes emotional care questionnaire was filled out before and two months after the intervention per each subject. Finally the obtained data was analyzed by means of SPSS (V. 11.5) applying paired. T-Test and ANOVA at the significant level of P=0.05. Results: The groups did not show any significant differences in emotional self-care before the intervention (P=0.834). After the intervention, however, self-care significantly decreased in patients who had group counseling (36.3±14.7) and group education (31.5±11.4) compared to the control group (50.5±19.1); P=0.001. Conclusion: Regarding the results, one can say not only group education but also group counseling can improve emotional self-care in diabetics. Thus, it is recommended that with regard to ability, experience, and knowledge of nurses and capabilities of the subjects either of these two methods should be used in self- care of. type II diabetics.
زمینه و هدف: بیماران مبتلا به دیابت برای شناخت و درک موقعیت سلامتی خود، تصمیمگیری برای مراقبتهای سلامتی، تغییر رفتارهای سلامتی و بهبود خودمراقبتی، نیازمند کمک و آموزش هستند. طبق نظر WHO؛ آموزش، اساس و شالوده درمان دیابت است. اهداف کلیدی آموزش دیابت، تغییر رفتار افراد و ارتقای خودمراقبتی است. خودمراقبتی عاطفی که توجه خاص به آن ضروری است، در برگیرنده احساسی است که نسبت به خود و تواناییهای خود برای مدیریت احساسات و مقابله با مشکلات داریم و توجه به آن ضروری است. هدف از این مطالعه، مقایسه تأثیر آموزش گروهی و مشاوره گروهی بر بعد عاطفی خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بود. روش تحقیق: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی، 112 بیمار دیابتی نوع دو مراجعهکننده به مرکز دیابت پارسیان مشهد در سال 1393، بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در سه گروه مشاوره (37 نفر)، آموزش گروهی (37 نفر) و کنترل (38نفر) قرار گرفتند. برنامه مشاوره گروهی و آموزش گروهی شامل پنج جلسه 5/1 ساعته بود که با فاصله سه روز، در قالب گروههای 8 تا 10 نفره، اجرا شد. پرسشنامه بُعد عاطفی خودمراقبتی بیماران دیابتی، قبل از مداخله و دوماه پس از اتمام مداخله تکمیل گردید. دادههای اصلی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (5/11) و با کمک آزمونهای آماری تیزوجی و آنالیز واریانس یکطرفه، در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بُعد عاطفی خودمراقبتی بیماران دیابتی، قبل از مداخله در سه گروه تفاوت معنیداری نداشت (834/0=P). در مرحله بعد از مداخله، میزان خودمراقبتی بهطور معنیداری در گروه مشاوره (7/14±3/36) و آموزش گروهی (4/11±5/31) نسبت به گروه کنترل (1/19±5/50) کاهش داشت؛ که به معنی بهبود است (001/0>P). اما تفاوت معنیداری بین دو گروه آموزش گروهی و مشاوره گروهی وجود نداشت (394/0=P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت که نهتنها آموزش گروهی، بلکه مشاوره گروهی میتواند به ارتقای بُعد عاطفی مراقبت از خود بیماران مبتلا به دیابت کمک کند؛ از این رو هر دو روش مؤثر است. بنابراین توصیه میشود با توجه به توان، تجربه و دانش پرستاران و امکانات مددجو، از هر یک از این دو روش، در خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده شود.
Subject: Health Education , Endocrinology , آموزش بهداشت , غدد
Show full item record
contributor author | Mahboobeh Firooz | En |
contributor author | Seyed Reza Mazlom | En |
contributor author | Seyed Javad Hoseini | En |
contributor author | Farzaneh Hasanzadeh | En |
contributor author | Seyed Ali Kimiae | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:30:35Z | |
date available | 2018-09-26T09:30:35Z | |
date issued | 2015 | |
identifier other | A-10-1673-1 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-1868-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Diabetics are in need of assistance and education in order to know and understand their health status; decision making for health care, health behavior changes, and improving health care. According to WHO, education is the cornerstone of diabetes treatment. Key goals of diabetes education are behavior change and promotion of self-care. Emotional self-care, which requires special attention, is a type of self-feeling an individual has regarding himself/herself and his/her own abilities to manage different emotions; and fight against various problems. The current study aimed at comparing between the effect of group education and that of group counseling on emotional self-care in type II diabetics. Materials and Methods: In a clinical trial, 112 type II diabetics referring to Mashhad Parsian Diabetes Clinic in 2014 were selected through convenient sampling. They were randomly allocated into three groups; i.e. counseling (n=37), education (n=37), and control (n=38). Group counseling and group education were held for five sessions (1.5 hours each) every three days; each group consisting of 8 to 10 patients. A researcher-designed diabetes emotional care questionnaire was filled out before and two months after the intervention per each subject. Finally the obtained data was analyzed by means of SPSS (V. 11.5) applying paired. T-Test and ANOVA at the significant level of P=0.05. Results: The groups did not show any significant differences in emotional self-care before the intervention (P=0.834). After the intervention, however, self-care significantly decreased in patients who had group counseling (36.3±14.7) and group education (31.5±11.4) compared to the control group (50.5±19.1); P=0.001. Conclusion: Regarding the results, one can say not only group education but also group counseling can improve emotional self-care in diabetics. Thus, it is recommended that with regard to ability, experience, and knowledge of nurses and capabilities of the subjects either of these two methods should be used in self- care of. type II diabetics. | En |
description abstract | زمینه و هدف: بیماران مبتلا به دیابت برای شناخت و درک موقعیت سلامتی خود، تصمیمگیری برای مراقبتهای سلامتی، تغییر رفتارهای سلامتی و بهبود خودمراقبتی، نیازمند کمک و آموزش هستند. طبق نظر WHO؛ آموزش، اساس و شالوده درمان دیابت است. اهداف کلیدی آموزش دیابت، تغییر رفتار افراد و ارتقای خودمراقبتی است. خودمراقبتی عاطفی که توجه خاص به آن ضروری است، در برگیرنده احساسی است که نسبت به خود و تواناییهای خود برای مدیریت احساسات و مقابله با مشکلات داریم و توجه به آن ضروری است. هدف از این مطالعه، مقایسه تأثیر آموزش گروهی و مشاوره گروهی بر بعد عاطفی خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بود. روش تحقیق: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی، 112 بیمار دیابتی نوع دو مراجعهکننده به مرکز دیابت پارسیان مشهد در سال 1393، بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در سه گروه مشاوره (37 نفر)، آموزش گروهی (37 نفر) و کنترل (38نفر) قرار گرفتند. برنامه مشاوره گروهی و آموزش گروهی شامل پنج جلسه 5/1 ساعته بود که با فاصله سه روز، در قالب گروههای 8 تا 10 نفره، اجرا شد. پرسشنامه بُعد عاطفی خودمراقبتی بیماران دیابتی، قبل از مداخله و دوماه پس از اتمام مداخله تکمیل گردید. دادههای اصلی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (5/11) و با کمک آزمونهای آماری تیزوجی و آنالیز واریانس یکطرفه، در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بُعد عاطفی خودمراقبتی بیماران دیابتی، قبل از مداخله در سه گروه تفاوت معنیداری نداشت (834/0=P). در مرحله بعد از مداخله، میزان خودمراقبتی بهطور معنیداری در گروه مشاوره (7/14±3/36) و آموزش گروهی (4/11±5/31) نسبت به گروه کنترل (1/19±5/50) کاهش داشت؛ که به معنی بهبود است (001/0>P). اما تفاوت معنیداری بین دو گروه آموزش گروهی و مشاوره گروهی وجود نداشت (394/0=P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت که نهتنها آموزش گروهی، بلکه مشاوره گروهی میتواند به ارتقای بُعد عاطفی مراقبت از خود بیماران مبتلا به دیابت کمک کند؛ از این رو هر دو روش مؤثر است. بنابراین توصیه میشود با توجه به توان، تجربه و دانش پرستاران و امکانات مددجو، از هر یک از این دو روش، در خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده شود. | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Endocrinology | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | غدد | Fa |
title | Comparison between the effect of group education and group counseling on emotional self-care in type II diabetics | En |
title | مقایسه تأثیر آموزش گروهی و مشاوره گروهی بر بُعد عاطفی خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 04 | |
journal volume | 22 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/firoozm911-A-10-1673-1-5b1c7b6.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 65 | |
subject keywords | Group counseling | |
subject keywords | Group education | |
subject keywords | Self-care | |
subject keywords | Emotional | |
subject keywords | . type II diabetics | |
subject keywords | آموزش گروهی | |
subject keywords | مشاوره گروهی | |
subject keywords | بعد عاطفی خودمراقبتی | |
subject keywords | دیابت نوع دو | |
author mail | mahbobehfirooz@yahoo.com | Fa |
author affiliation | 1. Department of Medical-Surgical Nursing, Esfarayen University of Medical Sciences, Esfarayen, Iran & 2. MSc in Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran | En |
author affiliation | 1. گروه داخلی- جراحی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران و 2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگا | Fa |
author fname | محبوبه | Fa |
author lname | فیروز | Fa |
author corresponding | Mahboobeh Firooz | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2015:;Volume ( 22 ):;issue: 04 | |
date month | 12 | |
author Farsi | محبوبه فیروز | |
author Farsi | سید رضا مظلوم | |
author Farsi | سید جواد حسینی | |
author Farsi | فرزانه حسن زاده | |
author Farsi | سید علی کیمیایی |