• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Medical students' perspective of Clinical Educational Environment of Hospitals Affiliated with Birjand University of Medical Sciences, Based on DREEM Model.

دیدگاه دانشجویان پزشکی از محیط آموزش بالینی بیمارستان‌ های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند براساس مدل DREEM

Author(s):
Seyed Hamidreza Zolfahari
,
Bita Bijari
Year: 2015

Abstract:

Background and Aim: Clinical education environment is very important to better prepare medical students. The aim of this study is to determine the current status of the of the main parts of the Clinical Hospital of Birjand University of Medical Sciences from the residents and interns viewpoint. Materials and Methods: This study is across-sectional study, which was conducted between Mar to Oct 2014.116 Intern and resident Participated in this study. checklist of demographic information and DREEM questionnaire were completed by students. DREEM questionnaire included 50 questions in 5 domains: students’ perceptions of learning; perceptions of teachers; academic self-perception; perceptions of the atmosphere; and social self-perception. Data analyses by SPSS915 using T test and ANOVA. Results: Mean age of student was 25.8±2.8 years. The mean scores of clinical education in the main Hospital wards was 155.03±27.86 from maximum 200.mean scores of students’ perceptions of learning was 35.89±8.30; perceptions of teachers was 34.32±6.36; academic self-perception was 25.93±4.82; perceptions of the atmosphere was 37.19±6.49; and social self-perception  was 21.55±5.12. The mean score of clinical education in assistants was higher than the interns. (p=0.004) The mean score of clinical education were significant difference in the main Hospital wards. (p=0.001) Conclusion: The current status of the clinical education environment is desirable from Learners' Viewpoint. In some wards, such as the internal section of the need to pay more attention to improve clinical learning from University authorities.

 
 

زمینه و هدف: محیط آموزش بالینی برای آماده‌سازی بهتر دانشجویان پزشکی دارای اهمیت زیادی می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دستیاران و کارورزان در جهت کمک به ارتقای آن در بخش‌های اصلی بالینی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی که از اسفند 1392تا مهرماه سال 1393 انجام شد، تعداد 116 نفر از دستیاران و کارورزان پزشکی شرکت کردند. فرم مشخصات دانشجویان و ابزار سنجش محیط آموزشی دانشگاه داندی که شامل 50سؤال در پنج حیطه یادگیری، اساتید، درک از توانایی علمی خود، فضای حاکم بر محیط آموزشی و درک از شرایط اجتماعی بود، توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS 15 با استفاده از آزمونهای تی مستقل  و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها:  میانگین سنی شرکت کنندگان 8/2±8/25 سال  بود. میانگین نمرات  وضعیت آموزش بالینی در بخش های اصلی بیمارستانهای آموزشی86/27±03/155 از حداکثر 200 نمره بود. میانگین نمره حیطه  یادگیری 30/8±89/35، اساتید بالینی 36/6±32/34، درک از توانایی علمی خود 82/4±93/25، جوآموزشی 49/6±19/37 و درک از شرایط اجتماعی 12/5±55/21 بود.میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی در دستیاران بالاتر از کارورزان بود. ( 004/0= (p  میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی در بخش های مختلف تفاوت آماری معنی داری داشت(001/=p) نتیجه‌گیری: وضعیت محیطی و فضای حاکم بر آموزش بالینی از دیدگاه فراگیران دانشگاه در حد مطلوبی می باشد. در برخی بخش ها همچون بخش داخلی نیاز به توجه بیشتر جهت بهبود وضعیت آموزش بالینی بخش از طرف دست اندرکاران دانشگاه وجود دارد..

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1943-en.html
Subject: Medical Education , Health Education , آموزش پزشکی , آموزش بهداشت
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorSeyed Hamidreza ZolfahariEn
contributor authorBita BijariEn
date accessioned2018-09-26T09:30:40Z
date available2018-09-26T09:30:40Z
date issued2015
identifier otherA-10-547-3
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-1943-en.html
description abstractBackground and Aim: Clinical education environment is very important to better prepare medical students. The aim of this study is to determine the current status of the of the main parts of the Clinical Hospital of Birjand University of Medical Sciences from the residents and interns viewpoint. Materials and Methods: This study is across-sectional study, which was conducted between Mar to Oct 2014.116 Intern and resident Participated in this study. checklist of demographic information and DREEM questionnaire were completed by students. DREEM questionnaire included 50 questions in 5 domains: students’ perceptions of learning; perceptions of teachers; academic self-perception; perceptions of the atmosphere; and social self-perception. Data analyses by SPSS915 using T test and ANOVA. Results: Mean age of student was 25.8±2.8 years. The mean scores of clinical education in the main Hospital wards was 155.03±27.86 from maximum 200.mean scores of students’ perceptions of learning was 35.89±8.30; perceptions of teachers was 34.32±6.36; academic self-perception was 25.93±4.82; perceptions of the atmosphere was 37.19±6.49; and social self-perception  was 21.55±5.12. The mean score of clinical education in assistants was higher than the interns. (p=0.004) The mean score of clinical education were significant difference in the main Hospital wards. (p=0.001) Conclusion: The current status of the clinical education environment is desirable from Learners' Viewpoint. In some wards, such as the internal section of the need to pay more attention to improve clinical learning from University authorities.En
description abstractزمینه و هدف: محیط آموزش بالینی برای آماده‌سازی بهتر دانشجویان پزشکی دارای اهمیت زیادی می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دستیاران و کارورزان در جهت کمک به ارتقای آن در بخش‌های اصلی بالینی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی که از اسفند 1392تا مهرماه سال 1393 انجام شد، تعداد 116 نفر از دستیاران و کارورزان پزشکی شرکت کردند. فرم مشخصات دانشجویان و ابزار سنجش محیط آموزشی دانشگاه داندی که شامل 50سؤال در پنج حیطه یادگیری، اساتید، درک از توانایی علمی خود، فضای حاکم بر محیط آموزشی و درک از شرایط اجتماعی بود، توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS 15 با استفاده از آزمونهای تی مستقل  و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها:  میانگین سنی شرکت کنندگان 8/2±8/25 سال  بود. میانگین نمرات  وضعیت آموزش بالینی در بخش های اصلی بیمارستانهای آموزشی86/27±03/155 از حداکثر 200 نمره بود. میانگین نمره حیطه  یادگیری 30/8±89/35، اساتید بالینی 36/6±32/34، درک از توانایی علمی خود 82/4±93/25، جوآموزشی 49/6±19/37 و درک از شرایط اجتماعی 12/5±55/21 بود.میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی در دستیاران بالاتر از کارورزان بود. ( 004/0= (p  میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی در بخش های مختلف تفاوت آماری معنی داری داشت(001/=p) نتیجه‌گیری: وضعیت محیطی و فضای حاکم بر آموزش بالینی از دیدگاه فراگیران دانشگاه در حد مطلوبی می باشد. در برخی بخش ها همچون بخش داخلی نیاز به توجه بیشتر جهت بهبود وضعیت آموزش بالینی بخش از طرف دست اندرکاران دانشگاه وجود دارد..Fa
subjectMedical EducationEn
subjectHealth EducationEn
subjectآموزش پزشکیFa
subjectآموزش بهداشتFa
titleMedical students' perspective of Clinical Educational Environment of Hospitals Affiliated with Birjand University of Medical Sciences, Based on DREEM Model.En
titleدیدگاه دانشجویان پزشکی از محیط آموزش بالینی بیمارستان‌ های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند براساس مدل DREEMFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue04
journal volume22
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/bitabijari-A-10-547-3-cf7dcca.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number65
subject keywordsClinical Educational Environment
subject keywordsMedical students
subject keywordsDREEM model
subject keywordsمحیط آموزش بالینی
subject keywordsدانشجویان پزشکی
subject keywordsپرسشنامه DREEM
author mailbita.bijari@yahoo.comFa
author affiliationDepartment of Community Medicine, Faculty of Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.En
author affiliationگروه پزشکی- اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.Fa
author fnameبیتاFa
author lnameبیجاریFa
author correspondingBita Bijari
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2015:;Volume ( 22 ):;issue: 04
date month12
author Farsiسید حمیدرضا ذوالفقاری
author Farsiبیتا بیجاری

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir