• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Assessment of Health Belief Model (HBM) impact on knowledge, beliefs, and self-efficacy of women in need of genetic counseling

ارزشیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک

Author(s):
Mitra Moodi
,
Bibi Narjes Moasheri
,
Nasrin Amirabadi Zadeh
Year: 2016

Abstract:

Background and Aim: Regarding the ever-increasing of genetic diseases, counseling for the prevention of these diseases has got overwhelming necessity. Thus, promoting individuals’ awareness of. genetic counseling is required. The current study aimed at determining  the effect of an educational program based on Health Belief Model on knowledge, beliefs, and self-efficacy of urbanized women in need of genetic counseling. Materials and Methods: In this randomized field trial study, 80 married women in need of genetic counseling were divided into two equal case and control groups. Data collection means were a researcher-designed questionnaire consisting of demographic data and health belief model queries, which were completed by interview. Educational intervention was done during three 90 minute sessions with one week interval between each one. Finally, the obtained data was fed into SPSS (version 16) applying the statistical tests of Chi-square, repeated ANOVA, independent t-test, Mann-Whitney and Friedman for analysis; and P<0.05 was taken as the significant level. Results: Mean knowledge, threats, benefits, barriers, and self-efficacy in the two groups had no significant difference before intervention (P>0.05), but the difference became significant immediately and three months after intervention (P<0.001). There was a significant difference between the knowledge, threat, perceived benefits, barriers and self-efficacy in the two groups three week intervals before and  immediately after intervention, before and after the three months, immediately and after three months in the experimental group (P<0.001), but the difference was not significant in the control group. Conclusion: The results showed that educational interventions based on HBM increases women's knowledge, beliefs, and self-efficacy regarding the role of genetic counseling in the prevention of congenital malformations.

 
 

زمینه و هدف: با افزایش روز افزون بیماری‏های ژنتیک، انجام مشاوره برای پیشگیری از این بیماری‏ها ضرورت دو چندانی پیدا کرده است؛ لذا ارتقای آگاهی افراد درباره ضرورت مشاوره ژنتیک لازم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی‌شده،80 زن متأهل نیازمند مشاوره ژنتیک به‌صورت مساوی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه محقق‌ساخته شامل اطلاعات جمعیت‏شناختی و سازه‏های مدل اعتقاد بهداشتی بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید. مداخله آموزشی طی 3 جلسه آموزشی 90 دقیقه‏ای و به فاصله یک هفته از هم اجرا شد. در نهایت داده‏های گردآوری‌شده وارد نرم‏افزار SPSS (ویرایش 16) شد و توسط آزمون‏های آماری Chi-Square، آنالیز واریانس تکرار شونده، Independent t-test، Mann– Whitney و Friedman در سطح معنی‏داری 05/0P< تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین نمرات آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درک‌شده در دو گروه قبل از آموزش تفاوت معنی‏داری نداشت؛ اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش معنی‏دار شد (001/0>P). همچنین بین نمره آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درک‌شده در سه مقطع زمانی قبل با بلافاصله، قبل با سه ماه بعد و بلافاصله با سه ماه بعد در گروه مورد تفاوت معنی‏داری مشاهده شد (001/0>P)؛ اما این تفاوت در گروه شاهد معنی‏دار نبود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب افزایش آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان در خصوص نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی شد.

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1996-en.html
Subject: Health Education , Medical Genetics , آموزش بهداشت , ژنتیک پزشکی
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorMitra MoodiEn
contributor authorBibi Narjes MoasheriEn
contributor authorNasrin Amirabadi ZadehEn
date accessioned2018-09-26T09:30:41Z
date available2018-09-26T09:30:41Z
date issued2016
identifier otherA-10-1160-3
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-1996-en.html
description abstractBackground and Aim: Regarding the ever-increasing of genetic diseases, counseling for the prevention of these diseases has got overwhelming necessity. Thus, promoting individuals’ awareness of. genetic counseling is required. The current study aimed at determining  the effect of an educational program based on Health Belief Model on knowledge, beliefs, and self-efficacy of urbanized women in need of genetic counseling. Materials and Methods: In this randomized field trial study, 80 married women in need of genetic counseling were divided into two equal case and control groups. Data collection means were a researcher-designed questionnaire consisting of demographic data and health belief model queries, which were completed by interview. Educational intervention was done during three 90 minute sessions with one week interval between each one. Finally, the obtained data was fed into SPSS (version 16) applying the statistical tests of Chi-square, repeated ANOVA, independent t-test, Mann-Whitney and Friedman for analysis; and P<0.05 was taken as the significant level. Results: Mean knowledge, threats, benefits, barriers, and self-efficacy in the two groups had no significant difference before intervention (P>0.05), but the difference became significant immediately and three months after intervention (P<0.001). There was a significant difference between the knowledge, threat, perceived benefits, barriers and self-efficacy in the two groups three week intervals before and  immediately after intervention, before and after the three months, immediately and after three months in the experimental group (P<0.001), but the difference was not significant in the control group. Conclusion: The results showed that educational interventions based on HBM increases women's knowledge, beliefs, and self-efficacy regarding the role of genetic counseling in the prevention of congenital malformations.En
description abstractزمینه و هدف: با افزایش روز افزون بیماری‏های ژنتیک، انجام مشاوره برای پیشگیری از این بیماری‏ها ضرورت دو چندانی پیدا کرده است؛ لذا ارتقای آگاهی افراد درباره ضرورت مشاوره ژنتیک لازم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی‌شده،80 زن متأهل نیازمند مشاوره ژنتیک به‌صورت مساوی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه محقق‌ساخته شامل اطلاعات جمعیت‏شناختی و سازه‏های مدل اعتقاد بهداشتی بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید. مداخله آموزشی طی 3 جلسه آموزشی 90 دقیقه‏ای و به فاصله یک هفته از هم اجرا شد. در نهایت داده‏های گردآوری‌شده وارد نرم‏افزار SPSS (ویرایش 16) شد و توسط آزمون‏های آماری Chi-Square، آنالیز واریانس تکرار شونده، Independent t-test، Mann– Whitney و Friedman در سطح معنی‏داری 05/0P< تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین نمرات آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درک‌شده در دو گروه قبل از آموزش تفاوت معنی‏داری نداشت؛ اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش معنی‏دار شد (001/0>P). همچنین بین نمره آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درک‌شده در سه مقطع زمانی قبل با بلافاصله، قبل با سه ماه بعد و بلافاصله با سه ماه بعد در گروه مورد تفاوت معنی‏داری مشاهده شد (001/0>P)؛ اما این تفاوت در گروه شاهد معنی‏دار نبود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب افزایش آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان در خصوص نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی شد.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectMedical GeneticsEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectژنتیک پزشکیFa
titleAssessment of Health Belief Model (HBM) impact on knowledge, beliefs, and self-efficacy of women in need of genetic counselingEn
titleارزشیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیکFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue03
journal volume23
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/moodi-A-10-1160-3-8ea8581.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number68
subject keywordsEducation
subject keywordsHealth belief model
subject keywordsWomen
subject keywordsGenetic counseling.
subject keywordsآموزش
subject keywordsمدل اعتقاد بهداشتی
subject keywordsزنان
subject keywordsمشاوره ژنتیک
author mailun.amirabadi@yahoo.comFa
author affiliationDepartment of Public Health, Faculty of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.En
author affiliationمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.Fa
author fnameنسرینFa
author lnameامیرآبادی‌زادهFa
author correspondingNasrin Amirabadi Zadeh
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2016:;Volume ( 23 ):;issue: 03
date month9
author Farsiمیترا مودی
author Farsiبی‌بی نرگس معاشری
author Farsiنسرین امیرآبادی‌زاده

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir