Assessment of Health Belief Model (HBM) impact on knowledge, beliefs, and self-efficacy of women in need of genetic counseling
ارزشیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک
Background and Aim: Regarding the ever-increasing of genetic diseases, counseling for the prevention of these diseases has got overwhelming necessity. Thus, promoting individuals’ awareness of. genetic counseling is required. The current study aimed at determining the effect of an educational program based on Health Belief Model on knowledge, beliefs, and self-efficacy of urbanized women in need of genetic counseling. Materials and Methods: In this randomized field trial study, 80 married women in need of genetic counseling were divided into two equal case and control groups. Data collection means were a researcher-designed questionnaire consisting of demographic data and health belief model queries, which were completed by interview. Educational intervention was done during three 90 minute sessions with one week interval between each one. Finally, the obtained data was fed into SPSS (version 16) applying the statistical tests of Chi-square, repeated ANOVA, independent t-test, Mann-Whitney and Friedman for analysis; and P<0.05 was taken as the significant level. Results: Mean knowledge, threats, benefits, barriers, and self-efficacy in the two groups had no significant difference before intervention (P>0.05), but the difference became significant immediately and three months after intervention (P<0.001). There was a significant difference between the knowledge, threat, perceived benefits, barriers and self-efficacy in the two groups three week intervals before and immediately after intervention, before and after the three months, immediately and after three months in the experimental group (P<0.001), but the difference was not significant in the control group. Conclusion: The results showed that educational interventions based on HBM increases women's knowledge, beliefs, and self-efficacy regarding the role of genetic counseling in the prevention of congenital malformations.
زمینه و هدف: با افزایش روز افزون بیماریهای ژنتیک، انجام مشاوره برای پیشگیری از این بیماریها ضرورت دو چندانی پیدا کرده است؛ لذا ارتقای آگاهی افراد درباره ضرورت مشاوره ژنتیک لازم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفیشده،80 زن متأهل نیازمند مشاوره ژنتیک بهصورت مساوی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل اطلاعات جمعیتشناختی و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید. مداخله آموزشی طی 3 جلسه آموزشی 90 دقیقهای و به فاصله یک هفته از هم اجرا شد. در نهایت دادههای گردآوریشده وارد نرمافزار SPSS (ویرایش 16) شد و توسط آزمونهای آماری Chi-Square، آنالیز واریانس تکرار شونده، Independent t-test، Mann– Whitney و Friedman در سطح معنیداری 05/0P< تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درکشده در دو گروه قبل از آموزش تفاوت معنیداری نداشت؛ اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش معنیدار شد (001/0>P). همچنین بین نمره آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درکشده در سه مقطع زمانی قبل با بلافاصله، قبل با سه ماه بعد و بلافاصله با سه ماه بعد در گروه مورد تفاوت معنیداری مشاهده شد (001/0>P)؛ اما این تفاوت در گروه شاهد معنیدار نبود. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب افزایش آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان در خصوص نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از بروز ناهنجاریهای مادرزادی شد.
Subject: Health Education , Medical Genetics , آموزش بهداشت , ژنتیک پزشکی
Show full item record
contributor author | Mitra Moodi | En |
contributor author | Bibi Narjes Moasheri | En |
contributor author | Nasrin Amirabadi Zadeh | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:30:41Z | |
date available | 2018-09-26T09:30:41Z | |
date issued | 2016 | |
identifier other | A-10-1160-3 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-1996-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Regarding the ever-increasing of genetic diseases, counseling for the prevention of these diseases has got overwhelming necessity. Thus, promoting individuals’ awareness of. genetic counseling is required. The current study aimed at determining the effect of an educational program based on Health Belief Model on knowledge, beliefs, and self-efficacy of urbanized women in need of genetic counseling. Materials and Methods: In this randomized field trial study, 80 married women in need of genetic counseling were divided into two equal case and control groups. Data collection means were a researcher-designed questionnaire consisting of demographic data and health belief model queries, which were completed by interview. Educational intervention was done during three 90 minute sessions with one week interval between each one. Finally, the obtained data was fed into SPSS (version 16) applying the statistical tests of Chi-square, repeated ANOVA, independent t-test, Mann-Whitney and Friedman for analysis; and P<0.05 was taken as the significant level. Results: Mean knowledge, threats, benefits, barriers, and self-efficacy in the two groups had no significant difference before intervention (P>0.05), but the difference became significant immediately and three months after intervention (P<0.001). There was a significant difference between the knowledge, threat, perceived benefits, barriers and self-efficacy in the two groups three week intervals before and immediately after intervention, before and after the three months, immediately and after three months in the experimental group (P<0.001), but the difference was not significant in the control group. Conclusion: The results showed that educational interventions based on HBM increases women's knowledge, beliefs, and self-efficacy regarding the role of genetic counseling in the prevention of congenital malformations. | En |
description abstract | زمینه و هدف: با افزایش روز افزون بیماریهای ژنتیک، انجام مشاوره برای پیشگیری از این بیماریها ضرورت دو چندانی پیدا کرده است؛ لذا ارتقای آگاهی افراد درباره ضرورت مشاوره ژنتیک لازم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفیشده،80 زن متأهل نیازمند مشاوره ژنتیک بهصورت مساوی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل اطلاعات جمعیتشناختی و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید. مداخله آموزشی طی 3 جلسه آموزشی 90 دقیقهای و به فاصله یک هفته از هم اجرا شد. در نهایت دادههای گردآوریشده وارد نرمافزار SPSS (ویرایش 16) شد و توسط آزمونهای آماری Chi-Square، آنالیز واریانس تکرار شونده، Independent t-test، Mann– Whitney و Friedman در سطح معنیداری 05/0P< تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درکشده در دو گروه قبل از آموزش تفاوت معنیداری نداشت؛ اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش معنیدار شد (001/0>P). همچنین بین نمره آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درکشده در سه مقطع زمانی قبل با بلافاصله، قبل با سه ماه بعد و بلافاصله با سه ماه بعد در گروه مورد تفاوت معنیداری مشاهده شد (001/0>P)؛ اما این تفاوت در گروه شاهد معنیدار نبود. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب افزایش آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان در خصوص نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از بروز ناهنجاریهای مادرزادی شد. | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Medical Genetics | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | ژنتیک پزشکی | Fa |
title | Assessment of Health Belief Model (HBM) impact on knowledge, beliefs, and self-efficacy of women in need of genetic counseling | En |
title | ارزشیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 03 | |
journal volume | 23 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/moodi-A-10-1160-3-8ea8581.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 68 | |
subject keywords | Education | |
subject keywords | Health belief model | |
subject keywords | Women | |
subject keywords | Genetic counseling. | |
subject keywords | آموزش | |
subject keywords | مدل اعتقاد بهداشتی | |
subject keywords | زنان | |
subject keywords | مشاوره ژنتیک | |
author mail | un.amirabadi@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Department of Public Health, Faculty of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran. | En |
author affiliation | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. | Fa |
author fname | نسرین | Fa |
author lname | امیرآبادیزاده | Fa |
author corresponding | Nasrin Amirabadi Zadeh | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2016:;Volume ( 23 ):;issue: 03 | |
date month | 9 | |
author Farsi | میترا مودی | |
author Farsi | بیبی نرگس معاشری | |
author Farsi | نسرین امیرآبادیزاده |