• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Educational intervention on the health action model on Employee Safety Behaviors in Tabas coal mine

مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس

Author(s):
Mohammad Vahedian-Shahroodi
,
Mahdi Gholian –Aval
,
Habibullah Esmaily
,
Hadi Tehrani
,
Mohammad Naser Shafiei
,
Faeze Mohammadi
Year: 2016

Abstract:

Background and Aim: Maintaining a huge elderly health, health promotion and community development is very important. Workers' health status is largely influenced by their working conditions and job. Work in mines, including those considered threats to workers' health. Materials and Methods: A number of 45 workers in each of the control and intervention groups participated in a quasi-experimental study. Demographic information and data related to HAM constructs and safety were collected through a HAM questionnaire and the safe operation checklist 3 months after the intervention. Cronbach's alpha coefficients were used to confirm properties of the tools. Educational intervention accompanied was applied in the form of four training classes. The Data were analyzed based on distribution of variables. Results: Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographics and the study main variables. After training, however, results showed significant changes of mean scores of attitude (P<0.001), norms (P<0.001), belief (P<0.001), intention (P<0.001), knowledge (P<0.001) in the experimental group. Conclusion: The research results show that HAM educational intervention is able to change workers’ awareness, attitude, norm, belief, and intention towards unsafe behavior and improve their safety performance.

 
 

زمینه و هدف: کار ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر سازه‌های الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس در سال 1394 انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی تصادفی شاهددار، 45 ﻧﻔﺮ ﻛﺎرﮔﺮ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﮔﺮوه‌ﻫﺎی آزمون و شاهد شرکت کردند. اطلاعات جمعیت‌شناختی و داده‌های مرتبط با سازه‌های الگوی رفتار سالم، قبل و 3 ماه بعد از مداخله، از طریق پرسشنامه الگوی رفتار سالم جمع‌آوری شد. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده شد. مداخله آموزشی در قالب 4جلسه 60دقیقه ای و به‌روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) شد و با استفاده از آزمون‌های آماری Chi-Square، Mann– Whitney، Fisher، Wilcoxon، Kruskal– Wallis، Paired t-test و t-test Independent، در سطح معنی‌داری 05/0P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از آموزش، بین دو گروه از نظر متغیّرهای جمعیت‌شاختی و متغیّرهای اصلی پژوهش اختلاف معنی‌داری وجود نداشت؛ اما پس از آموزش، یافته‌ها نشان‌دهنده تغییر معنی‌دار میانگین امتیاز سازه‌های نگرش (001/0P<)، اعتقادی (001/0P<)، هنجاری (001/0P<)، قصد رفتاری (001/0P<)، آگاهی (001/0P<) و عوامل تسهیل‌کننده (001/0P<) در گروه آزمون بود. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد مداخله آموزشی بر مبنای الگوی رفتار سالم قادر است نگرش، اعتقادات، هنجارها، قصد رفتاری، آگاهی و عوامل تسهیل‌کننده تبدیل قصد به رفتار را در کارگران معدن درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد.

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2043-en.html
Subject: Health Education , Occupational Health , آموزش بهداشت , بهداشت حرفه ای
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorMohammad Vahedian-ShahroodiEn
contributor authorMahdi Gholian –AvalEn
contributor authorHabibullah EsmailyEn
contributor authorHadi TehraniEn
contributor authorMohammad Naser ShafieiEn
contributor authorFaeze MohammadiEn
date accessioned2018-09-26T09:30:43Z
date available2018-09-26T09:30:43Z
date issued2016
identifier otherA-10-1859-1
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2043-en.html
description abstractBackground and Aim: Maintaining a huge elderly health, health promotion and community development is very important. Workers' health status is largely influenced by their working conditions and job. Work in mines, including those considered threats to workers' health. Materials and Methods: A number of 45 workers in each of the control and intervention groups participated in a quasi-experimental study. Demographic information and data related to HAM constructs and safety were collected through a HAM questionnaire and the safe operation checklist 3 months after the intervention. Cronbach's alpha coefficients were used to confirm properties of the tools. Educational intervention accompanied was applied in the form of four training classes. The Data were analyzed based on distribution of variables. Results: Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographics and the study main variables. After training, however, results showed significant changes of mean scores of attitude (P<0.001), norms (P<0.001), belief (P<0.001), intention (P<0.001), knowledge (P<0.001) in the experimental group. Conclusion: The research results show that HAM educational intervention is able to change workers’ awareness, attitude, norm, belief, and intention towards unsafe behavior and improve their safety performance.En
description abstractزمینه و هدف: کار ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر سازه‌های الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس در سال 1394 انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی تصادفی شاهددار، 45 ﻧﻔﺮ ﻛﺎرﮔﺮ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﮔﺮوه‌ﻫﺎی آزمون و شاهد شرکت کردند. اطلاعات جمعیت‌شناختی و داده‌های مرتبط با سازه‌های الگوی رفتار سالم، قبل و 3 ماه بعد از مداخله، از طریق پرسشنامه الگوی رفتار سالم جمع‌آوری شد. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده شد. مداخله آموزشی در قالب 4جلسه 60دقیقه ای و به‌روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) شد و با استفاده از آزمون‌های آماری Chi-Square، Mann– Whitney، Fisher، Wilcoxon، Kruskal– Wallis، Paired t-test و t-test Independent، در سطح معنی‌داری 05/0P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از آموزش، بین دو گروه از نظر متغیّرهای جمعیت‌شاختی و متغیّرهای اصلی پژوهش اختلاف معنی‌داری وجود نداشت؛ اما پس از آموزش، یافته‌ها نشان‌دهنده تغییر معنی‌دار میانگین امتیاز سازه‌های نگرش (001/0P<)، اعتقادی (001/0P<)، هنجاری (001/0P<)، قصد رفتاری (001/0P<)، آگاهی (001/0P<) و عوامل تسهیل‌کننده (001/0P<) در گروه آزمون بود. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد مداخله آموزشی بر مبنای الگوی رفتار سالم قادر است نگرش، اعتقادات، هنجارها، قصد رفتاری، آگاهی و عوامل تسهیل‌کننده تبدیل قصد به رفتار را در کارگران معدن درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectOccupational HealthEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectبهداشت حرفه ایFa
titleEducational intervention on the health action model on Employee Safety Behaviors in Tabas coal mineEn
titleمداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبسFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue03
journal volume23
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/monfared-A-10-1859-1-6965668.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number68
subject keywordsEducation
subject keywordsHealth Action Model
subject keywordsattitude
subject keywordsintention
subject keywordsworkers.
subject keywordsآموزش
subject keywordsالگوی رفتار سالم
subject keywordsنگرش
subject keywordsقصد رفتاری
subject keywordsکارگران
author mailmohammadif922@mums.ac.irFa
author affiliationDepartment of Health Education, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.En
author affiliationگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.Fa
author fnameفائزهFa
author lnameمحمدیFa
author correspondingFaeze Mohammadi
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2016:;Volume ( 23 ):;issue: 03
date month9
author Farsiمحمد واحدیان شاهرودی
author Farsiمهدی قلیان اول
author Farsiحبیب الله اسماعیلی
author Farsiهادی طهرانی
author Farsiمحمدناصر شفیعی
author Farsiفائزه محمدی

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir