Educational intervention on the health action model on Employee Safety Behaviors in Tabas coal mine
مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس
Background and Aim: Maintaining a huge elderly health, health promotion and community development is very important. Workers' health status is largely influenced by their working conditions and job. Work in mines, including those considered threats to workers' health. Materials and Methods: A number of 45 workers in each of the control and intervention groups participated in a quasi-experimental study. Demographic information and data related to HAM constructs and safety were collected through a HAM questionnaire and the safe operation checklist 3 months after the intervention. Cronbach's alpha coefficients were used to confirm properties of the tools. Educational intervention accompanied was applied in the form of four training classes. The Data were analyzed based on distribution of variables. Results: Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographics and the study main variables. After training, however, results showed significant changes of mean scores of attitude (P<0.001), norms (P<0.001), belief (P<0.001), intention (P<0.001), knowledge (P<0.001) in the experimental group. Conclusion: The research results show that HAM educational intervention is able to change workers’ awareness, attitude, norm, belief, and intention towards unsafe behavior and improve their safety performance.
زمینه و هدف: کار ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﮔﺮﺩد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر سازههای الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس در سال 1394 انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمهتجربی تصادفی شاهددار، 45 ﻧﻔﺮ ﻛﺎرﮔﺮ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﮔﺮوهﻫﺎی آزمون و شاهد شرکت کردند. اطلاعات جمعیتشناختی و دادههای مرتبط با سازههای الگوی رفتار سالم، قبل و 3 ماه بعد از مداخله، از طریق پرسشنامه الگوی رفتار سالم جمعآوری شد. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده شد. مداخله آموزشی در قالب 4جلسه 60دقیقه ای و بهروش بحث گروهی و پرسش و پاسخ اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرمافزار SPSS (ویرایش 16) شد و با استفاده از آزمونهای آماری Chi-Square، Mann– Whitney، Fisher، Wilcoxon، Kruskal– Wallis، Paired t-test و t-test Independent، در سطح معنیداری 05/0P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: قبل از آموزش، بین دو گروه از نظر متغیّرهای جمعیتشاختی و متغیّرهای اصلی پژوهش اختلاف معنیداری وجود نداشت؛ اما پس از آموزش، یافتهها نشاندهنده تغییر معنیدار میانگین امتیاز سازههای نگرش (001/0P<)، اعتقادی (001/0P<)، هنجاری (001/0P<)، قصد رفتاری (001/0P<)، آگاهی (001/0P<) و عوامل تسهیلکننده (001/0P<) در گروه آزمون بود. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد مداخله آموزشی بر مبنای الگوی رفتار سالم قادر است نگرش، اعتقادات، هنجارها، قصد رفتاری، آگاهی و عوامل تسهیلکننده تبدیل قصد به رفتار را در کارگران معدن درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد.
Show full item record
contributor author | Mohammad Vahedian-Shahroodi | En |
contributor author | Mahdi Gholian –Aval | En |
contributor author | Habibullah Esmaily | En |
contributor author | Hadi Tehrani | En |
contributor author | Mohammad Naser Shafiei | En |
contributor author | Faeze Mohammadi | En |
date accessioned | 2018-09-26T09:30:43Z | |
date available | 2018-09-26T09:30:43Z | |
date issued | 2016 | |
identifier other | A-10-1859-1 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-2043-en.html | |
description abstract | Background and Aim: Maintaining a huge elderly health, health promotion and community development is very important. Workers' health status is largely influenced by their working conditions and job. Work in mines, including those considered threats to workers' health. Materials and Methods: A number of 45 workers in each of the control and intervention groups participated in a quasi-experimental study. Demographic information and data related to HAM constructs and safety were collected through a HAM questionnaire and the safe operation checklist 3 months after the intervention. Cronbach's alpha coefficients were used to confirm properties of the tools. Educational intervention accompanied was applied in the form of four training classes. The Data were analyzed based on distribution of variables. Results: Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographics and the study main variables. After training, however, results showed significant changes of mean scores of attitude (P<0.001), norms (P<0.001), belief (P<0.001), intention (P<0.001), knowledge (P<0.001) in the experimental group. Conclusion: The research results show that HAM educational intervention is able to change workers’ awareness, attitude, norm, belief, and intention towards unsafe behavior and improve their safety performance. | En |
description abstract | زمینه و هدف: کار ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﮔﺮﺩد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر سازههای الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس در سال 1394 انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمهتجربی تصادفی شاهددار، 45 ﻧﻔﺮ ﻛﺎرﮔﺮ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﮔﺮوهﻫﺎی آزمون و شاهد شرکت کردند. اطلاعات جمعیتشناختی و دادههای مرتبط با سازههای الگوی رفتار سالم، قبل و 3 ماه بعد از مداخله، از طریق پرسشنامه الگوی رفتار سالم جمعآوری شد. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده شد. مداخله آموزشی در قالب 4جلسه 60دقیقه ای و بهروش بحث گروهی و پرسش و پاسخ اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرمافزار SPSS (ویرایش 16) شد و با استفاده از آزمونهای آماری Chi-Square، Mann– Whitney، Fisher، Wilcoxon، Kruskal– Wallis، Paired t-test و t-test Independent، در سطح معنیداری 05/0P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: قبل از آموزش، بین دو گروه از نظر متغیّرهای جمعیتشاختی و متغیّرهای اصلی پژوهش اختلاف معنیداری وجود نداشت؛ اما پس از آموزش، یافتهها نشاندهنده تغییر معنیدار میانگین امتیاز سازههای نگرش (001/0P<)، اعتقادی (001/0P<)، هنجاری (001/0P<)، قصد رفتاری (001/0P<)، آگاهی (001/0P<) و عوامل تسهیلکننده (001/0P<) در گروه آزمون بود. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد مداخله آموزشی بر مبنای الگوی رفتار سالم قادر است نگرش، اعتقادات، هنجارها، قصد رفتاری، آگاهی و عوامل تسهیلکننده تبدیل قصد به رفتار را در کارگران معدن درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد. | Fa |
subject | Health Education | En |
subject | Occupational Health | En |
subject | آموزش بهداشت | Fa |
subject | بهداشت حرفه ای | Fa |
title | Educational intervention on the health action model on Employee Safety Behaviors in Tabas coal mine | En |
title | مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 03 | |
journal volume | 23 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/monfared-A-10-1859-1-6965668.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 68 | |
subject keywords | Education | |
subject keywords | Health Action Model | |
subject keywords | attitude | |
subject keywords | intention | |
subject keywords | workers. | |
subject keywords | آموزش | |
subject keywords | الگوی رفتار سالم | |
subject keywords | نگرش | |
subject keywords | قصد رفتاری | |
subject keywords | کارگران | |
author mail | mohammadif922@mums.ac.ir | Fa |
author affiliation | Department of Health Education, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. | En |
author affiliation | گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. | Fa |
author fname | فائزه | Fa |
author lname | محمدی | Fa |
author corresponding | Faeze Mohammadi | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2016:;Volume ( 23 ):;issue: 03 | |
date month | 9 | |
author Farsi | محمد واحدیان شاهرودی | |
author Farsi | مهدی قلیان اول | |
author Farsi | حبیب الله اسماعیلی | |
author Farsi | هادی طهرانی | |
author Farsi | محمدناصر شفیعی | |
author Farsi | فائزه محمدی |