• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

predictive power of Health Promotion Model constructs in relation to oral health behaviors among students in Elementary school students year 2016-17

قدرت پیشگویی کنندگی سازه های مدل ارتقای سلامت پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر نهبندان در سال تحصیلی 1396- 1395

Author(s):
Mitra Moodi
,
Gholamreza Sharifzadeh
,
Sedigheh Ramazani
,
Leili Jalilian
Year: 2018

Abstract:

Background and Aim: Recognition of factors affecting oral health behaviors in students is a key step in promoting oral health. This study explored the predictive power of constructs in Pender’s Health Promotion Model vis-à-vis oral health behaviors among elementary students in 2016-2017 school year in Nehbandan. Materials and Methods: This cross-sectional study recruited 464 fifth- and sixth-grade Nehbandan-based elementary students who were selected through randomized cluster sampling method. The instrument included the standard questionnaire on constructs of the Health Promotion Model. The collected data were analyzed in SPSS-19 using one-way ANOVA, Pearson correlation, and independent t-test. Results: Mean age of participants was 11.48±0.79 years. ANOVA showed significant differences between father’s education and the constructs of behavior (P=0.035), interpersonal influences (P=0.05), and situational influences (P=0.011) as well as between mother’s education and self-efficacy (P=0.022). There was a significant difference between gender and toothbrush use (P=0.001) and between gender and regular visit to the dentist (P=0.008). Regression analysis of factors related to oral health behavior showed that with the exception of the coefficients of negative activity-related affect, perceived benefits, perceived barriers and situational influences, the regression coefficients were significant between other constructs of the model and oral health (P<0.05). Conclusion: Pender’s Health Promotion Behavior can be used as a tested model to change health behaviors

 
 

زمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثّر بر اتخاذ رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان، گامی در ارتقای سلامت دهان است. مطالعه حاضر به‌منظور تعیین قدرت پیشگویی‌کنندگی سازه‌های مدل پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان ابتدایی شهر نهبندان، در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 464 دانش‌آموز پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر نهبندان انجام شد. دانش‌آموزان به‌روش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه استاندارد بررسی سازه‌های مدل پندر بود. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار  SPSS (ویرایش 19)، با کمک آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه، تست تعقیبی توکی، کای‌اسکوئر، تست دقیق فیشر، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. از آمار توصیفی نیز برای شرح و توصیف داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنّی افراد مورد مطالعه، 0/79±11/48 سال بود. بر اساس نتایج آزمون Anova، بین تحصیلات پدر و سازه‌های رفتار (0/035=P)، الگوسازی بین‌فردی (0/05=P) و تأثیرگذاری وضعیتی (0/011=P) و نیز بین تحصیلات مادر و خودکارآمدی (0/022=P) از مدل پندر اختلاف معنی‌داری مشاهده گردید. اختلاف بین رفتارهای مسواک‌زدن (0/001P=)، مراجعه به دندانپزشک (0/008=P) و جنسیت نیز معنی‌دار بود. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد، ارتباط معنی‌داری بین سازه‌های خودکارآمدی درک‌شده، احساسات مثبت نسبت به رفتار، تأثیرگذارنده‌های بین‌فردی و تعهد به طرح عمل با رفتار سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان وجود داشت (0/05>P). نتیجه‌گیری: برای تغییر رفتارهای دهان و دندان دانش‌آموزان می‌توان از مدل ارتقای سلامت به‌عنوان یک الگوی استاندارد استفاده نمود.

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2375-en.html
Subject: Health Education , آموزش بهداشت , بیماری های دهان و دندان
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorMitra MoodiEn
contributor authorGholamreza SharifzadehEn
contributor authorSedigheh RamazaniEn
contributor authorLeili JalilianEn
date accessioned2018-09-26T09:30:57Z
date available2018-09-26T09:30:57Z
date issued2018
identifier otherA-10-2247-1
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2375-en.html
description abstractBackground and Aim: Recognition of factors affecting oral health behaviors in students is a key step in promoting oral health. This study explored the predictive power of constructs in Pender’s Health Promotion Model vis-à-vis oral health behaviors among elementary students in 2016-2017 school year in Nehbandan. Materials and Methods: This cross-sectional study recruited 464 fifth- and sixth-grade Nehbandan-based elementary students who were selected through randomized cluster sampling method. The instrument included the standard questionnaire on constructs of the Health Promotion Model. The collected data were analyzed in SPSS-19 using one-way ANOVA, Pearson correlation, and independent t-test. Results: Mean age of participants was 11.48±0.79 years. ANOVA showed significant differences between father’s education and the constructs of behavior (P=0.035), interpersonal influences (P=0.05), and situational influences (P=0.011) as well as between mother’s education and self-efficacy (P=0.022). There was a significant difference between gender and toothbrush use (P=0.001) and between gender and regular visit to the dentist (P=0.008). Regression analysis of factors related to oral health behavior showed that with the exception of the coefficients of negative activity-related affect, perceived benefits, perceived barriers and situational influences, the regression coefficients were significant between other constructs of the model and oral health (P<0.05). Conclusion: Pender’s Health Promotion Behavior can be used as a tested model to change health behaviorsEn
description abstractزمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثّر بر اتخاذ رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان، گامی در ارتقای سلامت دهان است. مطالعه حاضر به‌منظور تعیین قدرت پیشگویی‌کنندگی سازه‌های مدل پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان ابتدایی شهر نهبندان، در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 464 دانش‌آموز پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر نهبندان انجام شد. دانش‌آموزان به‌روش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه استاندارد بررسی سازه‌های مدل پندر بود. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار  SPSS (ویرایش 19)، با کمک آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه، تست تعقیبی توکی، کای‌اسکوئر، تست دقیق فیشر، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. از آمار توصیفی نیز برای شرح و توصیف داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنّی افراد مورد مطالعه، 0/79±11/48 سال بود. بر اساس نتایج آزمون Anova، بین تحصیلات پدر و سازه‌های رفتار (0/035=P)، الگوسازی بین‌فردی (0/05=P) و تأثیرگذاری وضعیتی (0/011=P) و نیز بین تحصیلات مادر و خودکارآمدی (0/022=P) از مدل پندر اختلاف معنی‌داری مشاهده گردید. اختلاف بین رفتارهای مسواک‌زدن (0/001P=)، مراجعه به دندانپزشک (0/008=P) و جنسیت نیز معنی‌دار بود. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد، ارتباط معنی‌داری بین سازه‌های خودکارآمدی درک‌شده، احساسات مثبت نسبت به رفتار، تأثیرگذارنده‌های بین‌فردی و تعهد به طرح عمل با رفتار سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان وجود داشت (0/05>P). نتیجه‌گیری: برای تغییر رفتارهای دهان و دندان دانش‌آموزان می‌توان از مدل ارتقای سلامت به‌عنوان یک الگوی استاندارد استفاده نمود.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectآموزش بهداشتFa
subjectبیماری های دهان و دندانFa
titlepredictive power of Health Promotion Model constructs in relation to oral health behaviors among students in Elementary school students year 2016-17En
titleقدرت پیشگویی کنندگی سازه های مدل ارتقای سلامت پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر نهبندان در سال تحصیلی 1396- 1395Fa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue04
journal volume24
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/files/site1/user_files_948149/sedighehramazani-A-10-2247-1-756709d.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number73
subject keywordsPredictive power
subject keywordsPender’s Health Promotion Model
subject keywordsoral health behaviors
subject keywordselementary students
subject keywordsNehbandan city
subject keywordsمدل پندر
subject keywordsبهداشت دهان و دندان
subject keywordsدانش‌آموزان ابتدایی
subject keywordsنهبندان
author mailsedigheh.ramazani.1362@gmail.comFa
author affiliationGraduate student of Health Education and Health Promotion, Student Research Committee, Social Determinants of Health Research Center, Birjand University of Medical Sciences,Birjand, Iran.En
author affiliationدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علFa
author fnameصدیقهFa
author lnameرمضانیFa
author correspondingSedigheh Ramazani
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2018:;Volume ( 24 ):;issue: 04
date month1
author Farsiمیترا مودی
author Farsiغلامرضا شریف زاده
author Farsiصدیقه رمضانی
author Farsiلیلی جلیلیان

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir