• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Investigation the rate of knowledge, attitude and the performance of high school girl students of the second period in Birjand city about diabetes and related factors to it in the education year 2016-2017

بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند درباره دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395

Author(s):
Z. Poorpir
,
Gh. R.Sharifzade
,
S. F. Tabatabaeifard
,
M. Naseri
Year: 2018

Abstract:

Background and Aim: Diabetes is one of the most common chronic metabolic diseases. If there is no action to prevent, control and treat it, there will be many problems for the community. The aim of this study was to evaluate the knowledge, attitude, and performance of high school girl students of the second period in Birjand regarding diabetes and its related factors. Materials and Methods: This Cross-Sectional analytical study examined 362 high school girl students of the second period in Birjand in 2016-2017. The sampling method was multi-stage clustering. Data collection was done by a self-made questionnaire which confirmed its content validity by 7 faculty members of the university. To verify the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was 0.78 for questions, 0.64 for attitude questions and 0.67 for performance questions. Finally, the data were analyzed by SPSS(Version 19) software, independent t test, one-way ANOVA and Tukey's post hoc test at a significant level of α = 0.05. Results: The mean score of students' knowledge was 5.2 ± 1.27 at a poor level, the mean score of attitude was 21.9 ± 10.9 ± 9.9 and at the mean level and the mean performance score was 14.8 ± 8.8 and was on moderate. Also, Knowledge and attitude score in experimental students was significantly higher than those in mathematics and technology (P <0.001). Conclusion: Knowledge score in students about diabetes and its related factors is poor and their attitude and performance at the moderate level. Since there is a direct relationship between the individual's knowledge of one issue and his vision and performance, the organization of health education sessions in this regard and the addition of information to textbooks are needed to improve and raise awareness and prevent diabetes.

 
 

زمینه و هدف: امروزه دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن متابولیک است و در صورتی که اقدامی برای پیشگیری، کنترل و درمان آن صورت نگیرد، معضلات زیادی برای جامعه خواهد داشت. این مطالعه با هدف بررسی میزان دانش، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در خصوص دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه مقطعی- تحلیلی، روی 362 دانش‌آموز دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای خودساخته بود که روایی محتوایی آن توسط 7نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه تأیید گردید. برای بررسی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات دانش 78/0، سؤالات نگرش 64/0 و سؤالات عملکرد 67/0 تعیین شد. در نهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS  (ویرایش 19) و با کمک آزمون‌های آماری tتست مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و تست تعقیبی توکی در سطح معنی‌داری 05/0=α تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره دانش دانش‌آموزان از 5 نمره 27/1±5/2 و در سطح ضعیف، میانگین نمره نگرش از 21 نمره 09/3±9/16 و در سطح متوسط و میانگین نمره عملکرد از 14 نمره 86/1±3/8 و در سطح متوسط قرار داشت. همچنین نمره دانش و نگرش در دانش‌آموزان رشته تجربی به‌طور معنی‌داری از دانش‌آموزان رشته ریاضی و فنی بالاتر بود (001/0P<). نتیجه‌گیری: نمره دانش دانش‌آموزان در خصوص دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سطح ضعیف و نمره نگرش و عملکرد آنها در سطح متوسط می‌باشد. از آنجایی‌که میان دانش فرد درباره یک مسئله و بینش و عملکرد وی رابطه مستقیم وجود دارد، برگزاری جلسات آموزشی بهداشتی در این خصوص و اضافه‌نمودن اطلاعاتی به کتب درسی برای بهبود و ارتقای سطح آگاهی و پیشگیری دیابت، لازم است.

 
URI: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2394-fa.html
Subject: Health Education , آموزش بهداشت
Collections :
  • Journal of Birjand University of Medical Sciences
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorZ. PoorpirEn
contributor authorGh. R.SharifzadeEn
contributor authorS. F. TabatabaeifardEn
contributor authorM. NaseriEn
date accessioned2018-12-29T10:11:05Z
date available2018-12-29T10:11:05Z
date issued2018
identifier otherA-10-1284-2
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2394-fa.html
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4574
description abstractBackground and Aim: Diabetes is one of the most common chronic metabolic diseases. If there is no action to prevent, control and treat it, there will be many problems for the community. The aim of this study was to evaluate the knowledge, attitude, and performance of high school girl students of the second period in Birjand regarding diabetes and its related factors. Materials and Methods: This Cross-Sectional analytical study examined 362 high school girl students of the second period in Birjand in 2016-2017. The sampling method was multi-stage clustering. Data collection was done by a self-made questionnaire which confirmed its content validity by 7 faculty members of the university. To verify the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was 0.78 for questions, 0.64 for attitude questions and 0.67 for performance questions. Finally, the data were analyzed by SPSS(Version 19) software, independent t test, one-way ANOVA and Tukey's post hoc test at a significant level of α = 0.05. Results: The mean score of students' knowledge was 5.2 ± 1.27 at a poor level, the mean score of attitude was 21.9 ± 10.9 ± 9.9 and at the mean level and the mean performance score was 14.8 ± 8.8 and was on moderate. Also, Knowledge and attitude score in experimental students was significantly higher than those in mathematics and technology (P <0.001). Conclusion: Knowledge score in students about diabetes and its related factors is poor and their attitude and performance at the moderate level. Since there is a direct relationship between the individual's knowledge of one issue and his vision and performance, the organization of health education sessions in this regard and the addition of information to textbooks are needed to improve and raise awareness and prevent diabetes.En
description abstractزمینه و هدف: امروزه دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن متابولیک است و در صورتی که اقدامی برای پیشگیری، کنترل و درمان آن صورت نگیرد، معضلات زیادی برای جامعه خواهد داشت. این مطالعه با هدف بررسی میزان دانش، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در خصوص دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه مقطعی- تحلیلی، روی 362 دانش‌آموز دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای خودساخته بود که روایی محتوایی آن توسط 7نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه تأیید گردید. برای بررسی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات دانش 78/0، سؤالات نگرش 64/0 و سؤالات عملکرد 67/0 تعیین شد. در نهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS  (ویرایش 19) و با کمک آزمون‌های آماری tتست مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و تست تعقیبی توکی در سطح معنی‌داری 05/0=α تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره دانش دانش‌آموزان از 5 نمره 27/1±5/2 و در سطح ضعیف، میانگین نمره نگرش از 21 نمره 09/3±9/16 و در سطح متوسط و میانگین نمره عملکرد از 14 نمره 86/1±3/8 و در سطح متوسط قرار داشت. همچنین نمره دانش و نگرش در دانش‌آموزان رشته تجربی به‌طور معنی‌داری از دانش‌آموزان رشته ریاضی و فنی بالاتر بود (001/0P<). نتیجه‌گیری: نمره دانش دانش‌آموزان در خصوص دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سطح ضعیف و نمره نگرش و عملکرد آنها در سطح متوسط می‌باشد. از آنجایی‌که میان دانش فرد درباره یک مسئله و بینش و عملکرد وی رابطه مستقیم وجود دارد، برگزاری جلسات آموزشی بهداشتی در این خصوص و اضافه‌نمودن اطلاعاتی به کتب درسی برای بهبود و ارتقای سطح آگاهی و پیشگیری دیابت، لازم است.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectآموزش بهداشتFa
titleInvestigation the rate of knowledge, attitude and the performance of high school girl students of the second period in Birjand city about diabetes and related factors to it in the education year 2016-2017En
titleبررسی دانش، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند درباره دیابت و فاکتورهای مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395Fa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue3
journal volume25
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2394-fa.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number76
subject keywordsKnowledge
subject keywordsAttitude
subject keywordsPerformance
subject keywordsDiabetes
subject keywordsStudents
subject keywordsدانشfa
subject keywordsنگرشfa
subject keywordsعملکردfa
subject keywordsدیابتfa
subject keywordsدانش‌آموزانfa
author mailnaseri_m2003@yahoo.comFa
author affiliationCellular and Molecular Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.En
author affiliationمرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.Fa
author fnameمحسنFa
author lnameناصریFa
author correspondingM. Naseri
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2018:;Volume ( 25 ):;issue: 03
author Farsiزهره پورپیر
author Farsiغلامرضا شریف‌زاده
author Farsiسیده فاطمه طباطبایی فرد
author Farsiمحسن ناصری

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir