Show simple item record

جامعه و آموزش بهداشت

contributor authorA . Hasanpoor DehkordiEn
contributor authorH. MotaarefiEn
contributor authorM. Ghanad KaafiEn
date accessioned2019-09-28T06:35:06Z
date available2019-09-28T06:35:06Z
date issued2006
identifier otherA-10-186-8.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4885
description abstractBackground and Aim: Folic acid is one of the essential and important vitamins for women in fertility ages specially on prepregnancy and pregnancy periods. Several studies showed that acid folic Play role in prevention of fetus abnormalities specially neural tube defects, anemia in pregnant women, cardiovascular diseases and some cancers. This study was done to determine whether education effect on knowledge and utilization of folic acid" in women referring to Khoy city health centers.Material and Methods: This is a quasi experimental study that was accomplished in Khoy city Health centers. In this study we selected 126 women in fertility period that were referred to Health centers. Samples were chosen in non random sampling method (convenient). Data was collected with a questionnaire through interviews. This study was accomplished in two phases pre and post test. After pretest we teached case group through face to face method. The data were analyzed by SPSS. Descriptive statistic chi-square test and t test were used.Results: Results showed that there was a significant difference in knowledge levelEn
description abstractزمینه و هدف : اسید فولیک یکی از ویتامین های ضروری و مهم برای سنین باروری زنان بخصوص در دوران قبل از بارداری و طی این دوران می باشد . تحقیقات متعددی نقش اسید فولیک را در پیشگیری از بروز ناهنجاری های جنینی بخصوص نقایص لوله عصبی و کم خونی شایع بخصوص در زنان حامله ، شیرده و زنان کشورهای در حال توسعه است . روش تحقیق : در این مطالعه نیمه تجربی ، 126 نفر خانم متأهل در سن باروری (15 تا 45 سال) از مراجعه به واحدهای بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده مراکز بهداشتی خوی که شرایط مورد نظر برای شرکت در پژوهش را دارا بودند ، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند . این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت . ابزار گرد آوری اطلاعات در یک جلسه آموزش چهره به چهره به مدت 15 دقیقه شرکت کردند و دو هفته بعد همان پرسشنامه توسط پژوهشگر تکمیل گردید . جهت تجزیه و تحلیل داده ها ، از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید . یافته ها : در این مطالعه اختلاف آماری در سطح آگاهی واحدهای مورد مطالعه قبل و بعد از آموزش و میزان بکارگیری قبل و بعد از آموزش وجود داشت 001/0 p< . آموزش در افزایش آگاهی واحدهای مورد پژوهش با میزان تحصیلات ابتدایی (31%) و دارای همسر با تحصیلات ابتدایی و راهنمایی (8/27%) بیشترین تأثیر را داشت ؛ هم چنین ارتباط معنی داری در افزایش بکارگیری اسید فولیک توسط واحدهای مورد پژوهش با مشخصات فردی وجود نداشت . نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش ، سطح آگاهی و بکارگیری مکمل اسید فولیک بعد از آموزش افزایش یافت که این امر گویای اهمیت آموزش بهداشت و نقش مهمّی است که کارکنان بهداشتی در ارتقای سلامت جامعه دارند ؛ بنابراین پیشنهاد می شود با آموزش های مداوم جامع به زنان سنین باروری ، آن ها را از اهمیت مصرف مکمل اسید فولیک و فواید آن آگاه کرد .Fa
subjectCommunity and Health EducationEn
subjectجامعه و آموزش بهداشتFa
titleCommunity and Health EducationEn
titleجامعه و آموزش بهداشتFa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue1
journal volume3
contenttypeFulltext
article typeExperimentalEn
article typeمداخله ایFa
journal number9
subject keywordsEducation
subject keywordsFolic acid
subject keywordsFertile women
subject keywordsآموزشfa
subject keywordsآگاهیfa
subject keywordsاسید فولیکfa
subject keywordsزنان سنین باروریfa
author mailAli_ 2762002@yahoo.comFa
author affiliationShahr-e-Kord University of Medical Sciences. Shahr-e-Kord, IranEn
author affiliationدانشگاه علوم پزشکی شهر کردFa
author fnameعلیFa
author lnameحسن پور دهکردیFa
author correspondingA. Hasanpoor Dehkordi
treeModern Care Journal:;2006:;Volume ( 03 ):;issue: 01
author Farsiعلی حسن پور دهکردی
author Farsiحسین متعارفی
author Farsiملک ناز قناد کافی


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record