• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Effectiveness of training self-awareness and assertiveness skills on self-esteem and compatibility of mothers ofmentally retarded children

اثربخشی آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود،بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی

Author(s):
J. Moradpoor
,
M. Miri
,
S. Aliabadi
,
A. Poorsadegh
Year: 2013

Abstract:

Background and Aim: Birth of a mentally retarded child could have a negative impact on the structure and function of the family and can subject parents, especially mothers, to physical, psychological, social, and economic tensions. This study investigated the effectiveness of training self-awareness and assertiveness skills based on group therapy on compatibility and self-esteem of mothers of mentally retarded children in Shahrekord in 2009. Materials and Methods: This applied and quasi-experimental study with a pre-test and post-test was conducted in 2009. The population comprised of all mothers of mentally retarded children of Shahrekord. From among them, 30 were selected randomly on whom the intervention was performed. The tools used in this study included Bell adjustment inventory and Rosenberg self-esteem scale. Parents were taught self-awareness and assertiveness skills twice a week and for 12 sessions in all. Data were analyzed by SPSS version 15 and paired t test at the significant level of P <0.05. Results: Results of this study showed that training self-awareness and assertiveness skills had a significantly positive impact on the overall compatibility and its components (i.e., social adjustment, home adjustment, and emotional adjustment) as well as the self-esteem of mothers of mentally retarded children (P=0.001). Conclusion: Training self-awareness and assertiveness skills is an effective method to improve compatibility and self-esteem of mothers of mentally retarded children.

 
 

زمینه و هدف: تولد یک کودک کم‌توان ذهنی، به عنوان یک بحران می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر ساختار و عملکرد خانواده داشته باشد و والدین، به‌وی‍ژه مادران را تحت تنش‌های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قرار دهد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه‌درمانی، بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهرکرد در سال 1388 انجام گرفت. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی و کاربردی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود که در سال 1388 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهرکرد بود که از بین آنها، نمونه‌ای مشتمل بر 30 نفر، با شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و مداخله بر روی آنها صورت گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سازگاری بل و مقیاس عزت نفس روزنبرگ بود. والدین کودکان به مدت 12 جلسه و هر هفته 2جلسه، تحت آموزش 2 مهارت خودآگاهی و ابراز وجود، از مجموعه مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. داده‌های جمع‌آوری‌شده، به کمک نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار 05/0 P< به عنوان سطح معنی‌داری تفاوت‌ها در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود، بر سازگاری کلی و مؤلّفه‌های آن (سازگاری اجتماعی، سازگاری در خانه، سازگاری عاطفی) و نیز عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی، تأثیر مثبت معنی‌داری داشته است (001/0 P= ). نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود، روشی مؤثّر برای افزایش سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی است.

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4915
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (340.8Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorJ. MoradpoorEn
contributor authorM. MiriEn
contributor authorS. AliabadiEn
contributor authorA. PoorsadeghEn
date accessioned2019-09-28T06:35:13Z
date available2019-09-28T06:35:13Z
date issued2013
identifier otherA-10-142-1.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4915
description abstractBackground and Aim: Birth of a mentally retarded child could have a negative impact on the structure and function of the family and can subject parents, especially mothers, to physical, psychological, social, and economic tensions. This study investigated the effectiveness of training self-awareness and assertiveness skills based on group therapy on compatibility and self-esteem of mothers of mentally retarded children in Shahrekord in 2009. Materials and Methods: This applied and quasi-experimental study with a pre-test and post-test was conducted in 2009. The population comprised of all mothers of mentally retarded children of Shahrekord. From among them, 30 were selected randomly on whom the intervention was performed. The tools used in this study included Bell adjustment inventory and Rosenberg self-esteem scale. Parents were taught self-awareness and assertiveness skills twice a week and for 12 sessions in all. Data were analyzed by SPSS version 15 and paired t test at the significant level of P <0.05. Results: Results of this study showed that training self-awareness and assertiveness skills had a significantly positive impact on the overall compatibility and its components (i.e., social adjustment, home adjustment, and emotional adjustment) as well as the self-esteem of mothers of mentally retarded children (P=0.001). Conclusion: Training self-awareness and assertiveness skills is an effective method to improve compatibility and self-esteem of mothers of mentally retarded children.En
description abstractزمینه و هدف: تولد یک کودک کم‌توان ذهنی، به عنوان یک بحران می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر ساختار و عملکرد خانواده داشته باشد و والدین، به‌وی‍ژه مادران را تحت تنش‌های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قرار دهد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه‌درمانی، بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهرکرد در سال 1388 انجام گرفت. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی و کاربردی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود که در سال 1388 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهرکرد بود که از بین آنها، نمونه‌ای مشتمل بر 30 نفر، با شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و مداخله بر روی آنها صورت گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سازگاری بل و مقیاس عزت نفس روزنبرگ بود. والدین کودکان به مدت 12 جلسه و هر هفته 2جلسه، تحت آموزش 2 مهارت خودآگاهی و ابراز وجود، از مجموعه مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. داده‌های جمع‌آوری‌شده، به کمک نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار 05/0 P< به عنوان سطح معنی‌داری تفاوت‌ها در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود، بر سازگاری کلی و مؤلّفه‌های آن (سازگاری اجتماعی، سازگاری در خانه، سازگاری عاطفی) و نیز عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی، تأثیر مثبت معنی‌داری داشته است (001/0 P= ). نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود، روشی مؤثّر برای افزایش سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی است.Fa
subjectCommunity and Health EducationEn
subjectجامعه و آموزش بهداشتFa
titleEffectiveness of training self-awareness and assertiveness skills on self-esteem and compatibility of mothers ofmentally retarded childrenEn
titleاثربخشی آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود،بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنیFa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue1
journal volume10
contenttypeFulltext
article typeExperimentalEn
article typeمداخله ایFa
journal number37
subject keywordsSelf evaluation
subject keywordsEmotional Intelligence
subject keywordsSelf Concept
subject keywordsBoldness
subject keywordsMental retardation
subject keywordsخود ارزیابیfa
subject keywordsهوش هیجانیfa
subject keywordsخود پندارfa
subject keywordsجسارتfa
subject keywordsعقب ماندگی ذهنیfa
author mailmiri_moh2516@yahoo.comFa
author affiliationFaculty of Public Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.En
author affiliationعضو مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجندFa
author fnameمیریFa
author lnameمحمدرضاFa
author correspondingM. Miri
treeModern Care Journal:;2013:;Volume ( 10 ):;issue: 01
author Farsiجاماسب مرادپور
author Farsiمحمدرضا میری
author Farsiسمانه علی‌آبادی
author Farsiعباس پورصادق

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir