• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Effect of applying peer group designed education plan on depression of multiple sclerosis patients

تأثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی‌شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل‌اسکلروزیس

Author(s):
A. Dehghani
,
S. Mohammadkhan Kermanshahi
,
R Memarian
Year: 2012

Abstract:

Background and AimMultiple Sclerosis is one of the most prevalent diseases of the central nervous system that for some reasons, including occurrence during the youth and not having a definite treatment causes depression in patients associated with disability and recurrence. The present study aimed at evaluating impact of peer education on depression in patients with multiple sclerosis in 2011.   Materials and MethodsIn this semi-experimental study, after non- randomized sampling, the selected subjects were randomly assigned into two experimental and control groups. In the beginning, five educational sessions were held for the peer group to prepare them for their job. Then, after the preparation of the peer group, they held six educational sessions for the experimental group during two months. Data collection tools were demographic information, DASS 21, and a self-administered questionnaire. The obtained data was analysed by means of statistical tests c 2 , paired t, and independent t at the significant level P

 
 

زمینه و هدف: مولتیپل‌اسکلروزیس، از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی است که به دلایلی از جمله بروز در سنین جوانی و نداشتن درمان قطعی، باعث افسردگی می‌شود و با ناتوانی و عود بیماری همراه است؛ مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش گروه همتا بر افسردگی بیماران مولتیپل‌اسکلروزیس، در سال 1390 انجام شد.   روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، پس از نمونه‌گیری به روش غیرتصادفی، نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. ابتدا برای افراد گروه همتا پنج جلسه آموزشی برگزار شد. پس از آماده‌کردن این گروه، در مرحله بعد، شش جلسه آموزشی توسط افراد گروه همتا برای گروه آزمون، در طول دو ماه برگزار گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه 21 DASS و فرم‌های بازنگری خودگزارش‌دهی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌دو، تی‌ زوجی و تی مستقل در سطح معنی‌داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها: آزمون تی‌مستقل، اختلاف آماری معنی‌داری در نمره افسردگی بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد؛ در حالی که همین آزمون، در دو گروه، پس از اجرای مداخله اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد (002/0= P ). آزمون تی ‌زوجی نیز اختلاف آماری معنی‌داری در زمینه کاهش افسردگی بیماران گروه آزمون، پس از مداخله نشان داد (001/0= P )؛ در حالی که در نمره افسردگی بیماران گروه شاهد، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان نداد.   نتیجه‌گیری: برنامه آموزش گروه همتا، باعث کاهش افسردگی بیماران مولتیپل‌اسکلروزیس شد؛ بنابراین بکارگیری این برنامه آموزشی، به عنوان یک روش مؤثّر و مقرون به صرفه توصیه می‌گردد.

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4939
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (257.4Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorA. DehghaniEn
contributor authorS. Mohammadkhan KermanshahiEn
contributor authorR MemarianEn
date accessioned2019-09-28T06:35:16Z
date available2019-09-28T06:35:16Z
date issued2012
identifier otherA-10-207-1.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4939
description abstractBackground and AimMultiple Sclerosis is one of the most prevalent diseases of the central nervous system that for some reasons, including occurrence during the youth and not having a definite treatment causes depression in patients associated with disability and recurrence. The present study aimed at evaluating impact of peer education on depression in patients with multiple sclerosis in 2011.   Materials and MethodsIn this semi-experimental study, after non- randomized sampling, the selected subjects were randomly assigned into two experimental and control groups. In the beginning, five educational sessions were held for the peer group to prepare them for their job. Then, after the preparation of the peer group, they held six educational sessions for the experimental group during two months. Data collection tools were demographic information, DASS 21, and a self-administered questionnaire. The obtained data was analysed by means of statistical tests c 2 , paired t, and independent t at the significant level PEn
description abstractزمینه و هدف: مولتیپل‌اسکلروزیس، از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی است که به دلایلی از جمله بروز در سنین جوانی و نداشتن درمان قطعی، باعث افسردگی می‌شود و با ناتوانی و عود بیماری همراه است؛ مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش گروه همتا بر افسردگی بیماران مولتیپل‌اسکلروزیس، در سال 1390 انجام شد.   روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، پس از نمونه‌گیری به روش غیرتصادفی، نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. ابتدا برای افراد گروه همتا پنج جلسه آموزشی برگزار شد. پس از آماده‌کردن این گروه، در مرحله بعد، شش جلسه آموزشی توسط افراد گروه همتا برای گروه آزمون، در طول دو ماه برگزار گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه 21 DASS و فرم‌های بازنگری خودگزارش‌دهی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌دو، تی‌ زوجی و تی مستقل در سطح معنی‌داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها: آزمون تی‌مستقل، اختلاف آماری معنی‌داری در نمره افسردگی بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد؛ در حالی که همین آزمون، در دو گروه، پس از اجرای مداخله اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد (002/0= P ). آزمون تی ‌زوجی نیز اختلاف آماری معنی‌داری در زمینه کاهش افسردگی بیماران گروه آزمون، پس از مداخله نشان داد (001/0= P )؛ در حالی که در نمره افسردگی بیماران گروه شاهد، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان نداد.   نتیجه‌گیری: برنامه آموزش گروه همتا، باعث کاهش افسردگی بیماران مولتیپل‌اسکلروزیس شد؛ بنابراین بکارگیری این برنامه آموزشی، به عنوان یک روش مؤثّر و مقرون به صرفه توصیه می‌گردد.Fa
subjectCommunity and Health EducationEn
subjectجامعه و آموزش بهداشتFa
titleEffect of applying peer group designed education plan on depression of multiple sclerosis patientsEn
titleتأثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی‌شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل‌اسکلروزیسFa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue4
journal volume9
contenttypeFulltext
article typeExperimentalEn
article typeمداخله ایFa
journal number0
subject keywordsDepression
subject keywordsMultiple Sclerosis
subject keywordsPeer Group
subject keywordsEducation
subject keywordsافسردگیfa
subject keywordsام‌اسfa
subject keywordsگروه همسالانfa
subject keywordsبرنامه آموزشیfa
author mailkerman_s@modares.ac.irFa
author affiliationTarbiat Modaress University, Tehran, IranEn
author affiliationدانشگاه تربیت مدرس تهران، تهرانFa
author fnameکرمانشاهیFa
author lnameسیمامحمدخانFa
author correspondingS. Mohammadkhan Kermanshahi
treeModern Care Journal:;2012:;Volume ( 09 ):;issue: 04
author Farsiعلی دهقانی
author Farsiسیمامحمدخان کرمانشاهی
author Farsiربابه معماریان

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir