• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Effect of relaxation training on stress, anxiety and depression of mothers of mentally retarded girls

تأثیر آموزش آرام‌سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر

Author(s):
Z. Shahriari
,
M.R. Miri
,
Gh.R. Sharifzadeh
,
R. Dastjerdi
,
M. Valavi
Year: 2012

Abstract:

Background and AimChronic stress can cause irritability and mood instability and it is an important factor in increasing anxiety and depression. Regarding the importance of decreasing stress, anxiety, and depression using non-medicinal methods the present study aimed at assessing the effect of teaching relaxation on stress, and anxiety of mothers with educable mentally retarded daughters.   Materials and MethodsThis randomized case-control field study was conducted on 36 mothers with mentally retarded daughters. In the beginning, the questionnaire "Depression, Anxiety, Stress Scales 21" was filled out for all mothers. Then, they were randomly divided into two case and control groups. Relaxation method was theoretically taught to the cases for 5 sessions together with active exercise. The controls received no education. One month after training sessions, the previous questionnaire was completed for both groups again. The obtained data was analyzed by means of SPSS software (V13) using statistical tests paired T and independent T at the significant level α=0.05.   ResultsMean score of stress, anxiety and depression before the intervention in both groups was not significantly different. But, at the end of the fourth week after relaxation training total score of stress, anxiety , and depression decreased from 19.1±10.4 to 14.1±7.6 (P

 
 

زمینه و هدف: تنش مزمن، علاوه بر این که باعث تحریک‌پذیری و بی‌ثباتی خلق می‌شود، از عوامل مهم در افزایش اضطراب و افسردگی به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت کاهش تنش، اضطراب و افسردگی به روش‌های غیر دارویی، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش آرام‌سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.   روش تحقیق: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهد‌دار تصادفی‌شده، بر روی 36 مادر دارای دختر عقب‌مانده ذهنی انجام شد. ابتدا پرسشنامه DASS 21 (The Depression Anxiety Stress Scales) برای همه مادران تکمیل گردید؛ سپس مادران به صورت تصادفی، به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. روش آرام‌سازی به گروه مورد مداخله در مدت پنج جلسه به صورت تئوری آموزش و همزمان تمرین عملی انجام شد. گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. یک ماه پس از برگزاری جلسات آموزشی، پرسشنامه DASS 21 مجدداً برای افراد هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 13) و آزمون‌های آماری تی‌زوج و تی‌مستقل در سطح معنی‌داری 05/0 α= تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها: میانگین نمره تنش، اضطراب و افسردگی قبل از مداخله، در دو گروه تفاوت معنی‌داری را نشان نداد ولی در پایان هفته چهارم پس از آموزش آرام‌سازی، نمره کلّ تنش از 4/10 ± 1/19 به 6/7 ± 1/14 (001/0 P< )، نمره افسردگی از 9/9 ± 7/15 به 9/6 ± 3/11 (003/0= P ) و نمره اضطراب از 6/10 ± 4/14 به 5/6 ± 7/9 (003/0= P ) کاهش یافت که از نظر آماری معنی‌دار بود.   نتیجه‌گیری: آموزش آرام‌سازی بر کاهش تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک عقب‌مانده ذهنی مؤثّر است؛ بنابراین برای پیشگیری از ایجاد اختلالات روانی و آسیب‌دیدن فرد و خانواده‌ها، باید این آموزش‌ها بیشتر مورد توجه مشاوران، کارکنان مدارس استثنایی و بهزیستی قرار گیرند.

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4984
Subject: neurology and psychiatry , اعصاب وروان
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (223.6Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorZ. ShahriariEn
contributor authorM.R. MiriEn
contributor authorGh.R. SharifzadehEn
contributor authorR. DastjerdiEn
contributor authorM. ValaviEn
date accessioned2019-09-28T06:35:23Z
date available2019-09-28T06:35:23Z
date issued2012
identifier otherA-10-24-97.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/4984
description abstractBackground and AimChronic stress can cause irritability and mood instability and it is an important factor in increasing anxiety and depression. Regarding the importance of decreasing stress, anxiety, and depression using non-medicinal methods the present study aimed at assessing the effect of teaching relaxation on stress, and anxiety of mothers with educable mentally retarded daughters.   Materials and MethodsThis randomized case-control field study was conducted on 36 mothers with mentally retarded daughters. In the beginning, the questionnaire "Depression, Anxiety, Stress Scales 21" was filled out for all mothers. Then, they were randomly divided into two case and control groups. Relaxation method was theoretically taught to the cases for 5 sessions together with active exercise. The controls received no education. One month after training sessions, the previous questionnaire was completed for both groups again. The obtained data was analyzed by means of SPSS software (V13) using statistical tests paired T and independent T at the significant level α=0.05.   ResultsMean score of stress, anxiety and depression before the intervention in both groups was not significantly different. But, at the end of the fourth week after relaxation training total score of stress, anxiety , and depression decreased from 19.1±10.4 to 14.1±7.6 (PEn
description abstractزمینه و هدف: تنش مزمن، علاوه بر این که باعث تحریک‌پذیری و بی‌ثباتی خلق می‌شود، از عوامل مهم در افزایش اضطراب و افسردگی به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت کاهش تنش، اضطراب و افسردگی به روش‌های غیر دارویی، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش آرام‌سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.   روش تحقیق: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهد‌دار تصادفی‌شده، بر روی 36 مادر دارای دختر عقب‌مانده ذهنی انجام شد. ابتدا پرسشنامه DASS 21 (The Depression Anxiety Stress Scales) برای همه مادران تکمیل گردید؛ سپس مادران به صورت تصادفی، به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. روش آرام‌سازی به گروه مورد مداخله در مدت پنج جلسه به صورت تئوری آموزش و همزمان تمرین عملی انجام شد. گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. یک ماه پس از برگزاری جلسات آموزشی، پرسشنامه DASS 21 مجدداً برای افراد هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 13) و آزمون‌های آماری تی‌زوج و تی‌مستقل در سطح معنی‌داری 05/0 α= تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها: میانگین نمره تنش، اضطراب و افسردگی قبل از مداخله، در دو گروه تفاوت معنی‌داری را نشان نداد ولی در پایان هفته چهارم پس از آموزش آرام‌سازی، نمره کلّ تنش از 4/10 ± 1/19 به 6/7 ± 1/14 (001/0 P< )، نمره افسردگی از 9/9 ± 7/15 به 9/6 ± 3/11 (003/0= P ) و نمره اضطراب از 6/10 ± 4/14 به 5/6 ± 7/9 (003/0= P ) کاهش یافت که از نظر آماری معنی‌دار بود.   نتیجه‌گیری: آموزش آرام‌سازی بر کاهش تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک عقب‌مانده ذهنی مؤثّر است؛ بنابراین برای پیشگیری از ایجاد اختلالات روانی و آسیب‌دیدن فرد و خانواده‌ها، باید این آموزش‌ها بیشتر مورد توجه مشاوران، کارکنان مدارس استثنایی و بهزیستی قرار گیرند.Fa
subjectneurology and psychiatryEn
subjectاعصاب وروانFa
titleEffect of relaxation training on stress, anxiety and depression of mothers of mentally retarded girlsEn
titleتأثیر آموزش آرام‌سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیرFa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue4
journal volume9
contenttypeFulltext
article typeExperimentalEn
article typeمداخله ایFa
journal number0
subject keywordsRelaxation
subject keywordsStress
subject keywordsAnxiety and Depression educable mental retardation
subject keywordsتنشfa
subject keywordsاضطرابfa
subject keywordsافسردگیfa
subject keywordsآرام‌گرفتگیfa
subject keywordsتکنیک‌های آرام بخشfa
subject keywordsعقب‌ماندگی ذهنیfa
author mailrezamood@yahoo.comFa
author affiliation, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, IranEn
author affiliationدانشگاه علوم پزشکی بیرجندFa
author fnameشریف‌زادهFa
author lnameغلامرضاFa
author correspondingGh.R. Sharifzadeh
treeModern Care Journal:;2012:;Volume ( 09 ):;issue: 04
author Farsiظریفه شهریاری
author Farsiمحمدرضا میری
author Farsiغلامرضا شریف‌زاده
author Farsiرضا دستجردی
author Farsiمریم ولوی

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir