• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Evaluating the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand, 2012

تأثیر آموزش غنی سازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391

Author(s):
masomeh miri
,
mohammadreza miri
,
gholamreza sharifzade
,
maryam miri
Year: 2014

Abstract:

Background and Aim Marriage and marital life plays a basic role in the elevation and mental health of the humankind, and life satisfaction plays an important part in family’s normal functions. The aim of this study was to investigate the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand.   Materials and MethodsIn this quasi-exprimental study (pre-test, post-test, and control group), 80 female teachers working in Birjand primary schools were selected with multi-stage sampling method. Participants were allocated to control (n=40) and experiment (n=40) groups. Education of marital relationship enrichment skills was provided for the experiment group in eight 90-min sessions accompanied by group discussion. Data were collected by the 49-item Marital Satisfaction Questionairre. Data were analyzed in SPSS (version 16) by Independent t test, Paired t test, Kruskal-Wallis, and Mann-Whitney (U) tests at the level of α≤ 0.05.   ResultsSignificant differences were observed in the cases after the intervention concerning marital satisfaction and its components (p=0.001). However, there was no significant difference in the controls after the intervention in terms of marital satisfaction or its components (p>0.05).   ConclusionThe relationship enrichment educational program was effective in elevating the marital satisfaction quality and its components (attraction, understanding, attitude, and investment). Therefore, this enrichment program can be used as an effective intervention to increase marital satisfaction.

 
 

زمینه و هدف : ازدواج و زندگی زناشویی نقش اساسی در تعالی و سلامت روانی انسانها داشته و احساس رضایت از زندگی نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می ‌ کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش غنی ‌ سازی روابط زناشویی بر رضایتمندی زناشویی معلمان زن مقطع ابتدایی در سال 1391 انجام شد.   روش بررسی : این مطالعه نیمه ‌ تجربی از نوع پیش ‌ آزمون- پس ‌ آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در آموزش و پرورش شهر بیرجند که به روش نمونه ‌ گیری چند مرحله ‌ ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارتهای غنی ‌ سازی روابط زناشویی در هشت جلسه نود دقیقه ‌ ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ‌ ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سؤالی رضایتمندی زناشویی MSQ ( Marital Satisfaction Questionnaire ) بود. داده ‌ ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری Independent T Test ، Paired T Test ، Kruskal-Wallis و Mann-Whitney U در سطح معنی ‌ داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ‌ ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه ‌ های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی ‌ داری افزایش داشت (001/0 = p ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی ‌ داری بین میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه ‌ های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (05/0 p> ).   نتیجه ‌ گیری: آموزش غنی ‌ سازی روابط در افزایش رضایتمندی زناشویی و ابعاد آن (جاذبه، تفاهم، طرز تلقی و سرمایه ‌ گذاری) مؤثر بود، بنابراین از برنامه آموزش غنی ‌ سازی می ‌ توان به عنوان یک مداخله مناسب جهت افزایش رضایتمندی زناشویی افراد استفاده کرد.

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5000
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (602.8Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authormasomeh miriEn
contributor authormohammadreza miriEn
contributor authorgholamreza sharifzadeEn
contributor authormaryam miriEn
date accessioned2019-09-28T06:35:25Z
date available2019-09-28T06:35:25Z
date issued2014
identifier otherA-10-142-3.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5000
description abstractBackground and Aim Marriage and marital life plays a basic role in the elevation and mental health of the humankind, and life satisfaction plays an important part in family’s normal functions. The aim of this study was to investigate the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand.   Materials and MethodsIn this quasi-exprimental study (pre-test, post-test, and control group), 80 female teachers working in Birjand primary schools were selected with multi-stage sampling method. Participants were allocated to control (n=40) and experiment (n=40) groups. Education of marital relationship enrichment skills was provided for the experiment group in eight 90-min sessions accompanied by group discussion. Data were collected by the 49-item Marital Satisfaction Questionairre. Data were analyzed in SPSS (version 16) by Independent t test, Paired t test, Kruskal-Wallis, and Mann-Whitney (U) tests at the level of α≤ 0.05.   ResultsSignificant differences were observed in the cases after the intervention concerning marital satisfaction and its components (p=0.001). However, there was no significant difference in the controls after the intervention in terms of marital satisfaction or its components (p>0.05).   ConclusionThe relationship enrichment educational program was effective in elevating the marital satisfaction quality and its components (attraction, understanding, attitude, and investment). Therefore, this enrichment program can be used as an effective intervention to increase marital satisfaction.En
description abstractزمینه و هدف : ازدواج و زندگی زناشویی نقش اساسی در تعالی و سلامت روانی انسانها داشته و احساس رضایت از زندگی نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می ‌ کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش غنی ‌ سازی روابط زناشویی بر رضایتمندی زناشویی معلمان زن مقطع ابتدایی در سال 1391 انجام شد.   روش بررسی : این مطالعه نیمه ‌ تجربی از نوع پیش ‌ آزمون- پس ‌ آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در آموزش و پرورش شهر بیرجند که به روش نمونه ‌ گیری چند مرحله ‌ ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارتهای غنی ‌ سازی روابط زناشویی در هشت جلسه نود دقیقه ‌ ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ‌ ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سؤالی رضایتمندی زناشویی MSQ ( Marital Satisfaction Questionnaire ) بود. داده ‌ ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری Independent T Test ، Paired T Test ، Kruskal-Wallis و Mann-Whitney U در سطح معنی ‌ داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ‌ ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه ‌ های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی ‌ داری افزایش داشت (001/0 = p ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی ‌ داری بین میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه ‌ های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (05/0 p> ).   نتیجه ‌ گیری: آموزش غنی ‌ سازی روابط در افزایش رضایتمندی زناشویی و ابعاد آن (جاذبه، تفاهم، طرز تلقی و سرمایه ‌ گذاری) مؤثر بود، بنابراین از برنامه آموزش غنی ‌ سازی می ‌ توان به عنوان یک مداخله مناسب جهت افزایش رضایتمندی زناشویی افراد استفاده کرد.Fa
subjectCommunity and Health EducationEn
subjectجامعه و آموزش بهداشتFa
titleEvaluating the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand, 2012En
titleتأثیر آموزش غنی سازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391Fa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue3
journal volume11
contenttypeFulltext
article typeExperimentalEn
article typeمداخله ایFa
journal number43
subject keywordsUnderstanding
subject keywordsAttraction
subject keywordsMarital Satisfaction
subject keywordsRelationship Enrichment
subject keywordsAttitude
subject keywordsFemale Teachers
subject keywordsتفاهمfa
subject keywordsجاذبهfa
subject keywordsرضایتمندی زناشوییfa
subject keywordsغنیسازی روابطfa
subject keywordsطرز تلقیfa
subject keywordsمعلمان زنfa
author mailmiri_moh2516@yahoo.comFa
author affiliationBirjand university of medical sciencesEn
author affiliationدانشگاه علوم پزشکی بیرجندFa
author fnameمیریFa
author lnameمحمدرضاFa
author correspondingmohammadreza miri
treeModern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 03
author Farsiمعصومه میری
author Farsiمحمدرضا میری
author Farsiغلامرضا شریف زاده
author Farsiمریم میری

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir