Evaluating the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand, 2012
تأثیر آموزش غنی سازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391
Background and Aim Marriage and marital life plays a basic role in the elevation and mental health of the humankind, and life satisfaction plays an important part in family’s normal functions. The aim of this study was to investigate the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand. Materials and MethodsIn this quasi-exprimental study (pre-test, post-test, and control group), 80 female teachers working in Birjand primary schools were selected with multi-stage sampling method. Participants were allocated to control (n=40) and experiment (n=40) groups. Education of marital relationship enrichment skills was provided for the experiment group in eight 90-min sessions accompanied by group discussion. Data were collected by the 49-item Marital Satisfaction Questionairre. Data were analyzed in SPSS (version 16) by Independent t test, Paired t test, Kruskal-Wallis, and Mann-Whitney (U) tests at the level of α≤ 0.05. ResultsSignificant differences were observed in the cases after the intervention concerning marital satisfaction and its components (p=0.001). However, there was no significant difference in the controls after the intervention in terms of marital satisfaction or its components (p>0.05). ConclusionThe relationship enrichment educational program was effective in elevating the marital satisfaction quality and its components (attraction, understanding, attitude, and investment). Therefore, this enrichment program can be used as an effective intervention to increase marital satisfaction.
زمینه و هدف : ازدواج و زندگی زناشویی نقش اساسی در تعالی و سلامت روانی انسانها داشته و احساس رضایت از زندگی نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش غنی سازی روابط زناشویی بر رضایتمندی زناشویی معلمان زن مقطع ابتدایی در سال 1391 انجام شد. روش بررسی : این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در آموزش و پرورش شهر بیرجند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارتهای غنی سازی روابط زناشویی در هشت جلسه نود دقیقه ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سؤالی رضایتمندی زناشویی MSQ ( Marital Satisfaction Questionnaire ) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری Independent T Test ، Paired T Test ، Kruskal-Wallis و Mann-Whitney U در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی داری افزایش داشت (001/0 = p ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری بین میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (05/0 p> ). نتیجه گیری: آموزش غنی سازی روابط در افزایش رضایتمندی زناشویی و ابعاد آن (جاذبه، تفاهم، طرز تلقی و سرمایه گذاری) مؤثر بود، بنابراین از برنامه آموزش غنی سازی می توان به عنوان یک مداخله مناسب جهت افزایش رضایتمندی زناشویی افراد استفاده کرد.
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Show full item record
contributor author | masomeh miri | En |
contributor author | mohammadreza miri | En |
contributor author | gholamreza sharifzade | En |
contributor author | maryam miri | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:25Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:25Z | |
date issued | 2014 | |
identifier other | A-10-142-3.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5000 | |
description abstract | Background and Aim Marriage and marital life plays a basic role in the elevation and mental health of the humankind, and life satisfaction plays an important part in family’s normal functions. The aim of this study was to investigate the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand. Materials and MethodsIn this quasi-exprimental study (pre-test, post-test, and control group), 80 female teachers working in Birjand primary schools were selected with multi-stage sampling method. Participants were allocated to control (n=40) and experiment (n=40) groups. Education of marital relationship enrichment skills was provided for the experiment group in eight 90-min sessions accompanied by group discussion. Data were collected by the 49-item Marital Satisfaction Questionairre. Data were analyzed in SPSS (version 16) by Independent t test, Paired t test, Kruskal-Wallis, and Mann-Whitney (U) tests at the level of α≤ 0.05. ResultsSignificant differences were observed in the cases after the intervention concerning marital satisfaction and its components (p=0.001). However, there was no significant difference in the controls after the intervention in terms of marital satisfaction or its components (p>0.05). ConclusionThe relationship enrichment educational program was effective in elevating the marital satisfaction quality and its components (attraction, understanding, attitude, and investment). Therefore, this enrichment program can be used as an effective intervention to increase marital satisfaction. | En |
description abstract | زمینه و هدف : ازدواج و زندگی زناشویی نقش اساسی در تعالی و سلامت روانی انسانها داشته و احساس رضایت از زندگی نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش غنی سازی روابط زناشویی بر رضایتمندی زناشویی معلمان زن مقطع ابتدایی در سال 1391 انجام شد. روش بررسی : این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در آموزش و پرورش شهر بیرجند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارتهای غنی سازی روابط زناشویی در هشت جلسه نود دقیقه ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سؤالی رضایتمندی زناشویی MSQ ( Marital Satisfaction Questionnaire ) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری Independent T Test ، Paired T Test ، Kruskal-Wallis و Mann-Whitney U در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی داری افزایش داشت (001/0 = p ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری بین میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (05/0 p> ). نتیجه گیری: آموزش غنی سازی روابط در افزایش رضایتمندی زناشویی و ابعاد آن (جاذبه، تفاهم، طرز تلقی و سرمایه گذاری) مؤثر بود، بنابراین از برنامه آموزش غنی سازی می توان به عنوان یک مداخله مناسب جهت افزایش رضایتمندی زناشویی افراد استفاده کرد. | Fa |
subject | Community and Health Education | En |
subject | جامعه و آموزش بهداشت | Fa |
title | Evaluating the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand, 2012 | En |
title | تأثیر آموزش غنی سازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391 | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 3 | |
journal volume | 11 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Experimental | En |
article type | مداخله ای | Fa |
journal number | 43 | |
subject keywords | Understanding | |
subject keywords | Attraction | |
subject keywords | Marital Satisfaction | |
subject keywords | Relationship Enrichment | |
subject keywords | Attitude | |
subject keywords | Female Teachers | |
subject keywords | تفاهم | fa |
subject keywords | جاذبه | fa |
subject keywords | رضایتمندی زناشویی | fa |
subject keywords | غنیسازی روابط | fa |
subject keywords | طرز تلقی | fa |
subject keywords | معلمان زن | fa |
author mail | miri_moh2516@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Birjand university of medical sciences | En |
author affiliation | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند | Fa |
author fname | میری | Fa |
author lname | محمدرضا | Fa |
author corresponding | mohammadreza miri | |
tree | Modern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 03 | |
author Farsi | معصومه میری | |
author Farsi | محمدرضا میری | |
author Farsi | غلامرضا شریف زاده | |
author Farsi | مریم میری |