The relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014
رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92
Background and AimThe sublime objective of higher education at all educational levels is to promote the creativity power and academic achievement in university students to which learning style is the complementary half. This study aimed to investigate the relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during 2013-14 academic year. Materials and MethodsThis correlational study included 322 students who were selected by randomized stratified sampling. Kolbe's standard physiological learning style questionnaire and Abedi's 60-item creativity questionnaire were used to collect data and students' total score means were used to determine their academic achievement. The data were analyzed in SPSS (Version 14) using Pearson's correlation, ANOVA, and independent t test at the significant level of p<0.05. ResultsThe total mean scores of female and male students were 16.21±2.16 and 15.1±2.76 respectively. There was a significant relationship between students' learning styles (visual style, audio style), creativity, and their academic achievement (p<0.05). However, there was no significant relationship between movement learning style and academic achievement (p>0.05). Creativity and academic achievement did not correlate significantly in terms of faculty and gender (p>0.05). ConclusionGiven the result, students are recommended to get familiar with physiological learning styles such that they can adopt the style(s) appropriate for them. Professors should also pay attention to learning styles at the time of teaching.
زمینه و هدف: عالیترین هدف آموزش در تمام سطوح تحصیلی، ایجاد توانایی خلاقیت و آفرینندگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان است و سبک یادگیری نیمه مکمل این هدف میباشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش بررسی: این مطالعه همبستگی بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد سبکهای یادگیری فیزیولوژیک Kolb و خلاقیت عابدی شصت سؤالی بود و همچنین از نمره معدل کل برای تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجو استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 14) و آزمونهای آماری همبستگی Pearson، Independent T Test و ANOVA در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین معدل تحصیلی در دانشجویان دختر 16/2±21/16 و دانشجویان پسر 76/2±01/15 بود. بین سبکهای یادگیری (تصویری، شنیداری) و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رابطه معنیداری بهدست آمد (05/0>p) ولی بین سبک یادگیری جنبشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری مشاهده نشد (05/0
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Show full item record
contributor author | Yahya Mohammadi | En |
contributor author | sima Kazemi | En |
contributor author | Mohammadreza Hajiabadi | En |
contributor author | Mohammadreza Raisoon | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:27Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:27Z | |
date issued | 2014 | |
identifier other | A-10-589-1.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5010 | |
description abstract | Background and AimThe sublime objective of higher education at all educational levels is to promote the creativity power and academic achievement in university students to which learning style is the complementary half. This study aimed to investigate the relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during 2013-14 academic year. Materials and MethodsThis correlational study included 322 students who were selected by randomized stratified sampling. Kolbe's standard physiological learning style questionnaire and Abedi's 60-item creativity questionnaire were used to collect data and students' total score means were used to determine their academic achievement. The data were analyzed in SPSS (Version 14) using Pearson's correlation, ANOVA, and independent t test at the significant level of p<0.05. ResultsThe total mean scores of female and male students were 16.21±2.16 and 15.1±2.76 respectively. There was a significant relationship between students' learning styles (visual style, audio style), creativity, and their academic achievement (p<0.05). However, there was no significant relationship between movement learning style and academic achievement (p>0.05). Creativity and academic achievement did not correlate significantly in terms of faculty and gender (p>0.05). ConclusionGiven the result, students are recommended to get familiar with physiological learning styles such that they can adopt the style(s) appropriate for them. Professors should also pay attention to learning styles at the time of teaching. | En |
description abstract | زمینه و هدف: عالیترین هدف آموزش در تمام سطوح تحصیلی، ایجاد توانایی خلاقیت و آفرینندگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان است و سبک یادگیری نیمه مکمل این هدف میباشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش بررسی: این مطالعه همبستگی بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد سبکهای یادگیری فیزیولوژیک Kolb و خلاقیت عابدی شصت سؤالی بود و همچنین از نمره معدل کل برای تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجو استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 14) و آزمونهای آماری همبستگی Pearson، Independent T Test و ANOVA در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین معدل تحصیلی در دانشجویان دختر 16/2±21/16 و دانشجویان پسر 76/2±01/15 بود. بین سبکهای یادگیری (تصویری، شنیداری) و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رابطه معنیداری بهدست آمد (05/0>p) ولی بین سبک یادگیری جنبشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری مشاهده نشد (05/0 | Fa |
subject | Community and Health Education | En |
subject | جامعه و آموزش بهداشت | Fa |
title | The relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014 | En |
title | رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92 | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 4 | |
journal volume | 11 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Descriptive-Analytic | En |
article type | توصیفی-تحلیلی | Fa |
journal number | 44 | |
subject keywords | learning style | |
subject keywords | creativity | |
subject keywords | academic achievement | |
subject keywords | university students | |
subject keywords | سبک یادگیری | fa |
subject keywords | خلاقیت | fa |
subject keywords | پیشرفت تحصیلی | fa |
subject keywords | دانشجو | fa |
author mail | hhagiabadi43@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Department of Anesthesia, Faculty of Paramedicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran | En |
author affiliation | گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه بیرجند علوم پزشکی، بیرجند، ایران | Fa |
author fname | حاجی آبادی | Fa |
author lname | محمد رضا | Fa |
author corresponding | Mohammadreza Hajiabadi | |
tree | Modern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 04 | |
author Farsi | یحیی محمدی | |
author Farsi | سیما کاظمی | |
author Farsi | محمد رضا حاجی آبادی | |
author Farsi | محمدرضا رئیسون |