• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

The relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014

رابطه سبک‌های یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92

Author(s):
Yahya Mohammadi
,
sima Kazemi
,
Mohammadreza Hajiabadi
,
Mohammadreza Raisoon
Year: 2014

Abstract:

Background and AimThe sublime objective of higher education at all educational levels is to promote the creativity power and academic achievement in university students to which learning style is the complementary half. This study aimed to investigate the relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during 2013-14 academic year. Materials and MethodsThis correlational study included 322 students who were selected by randomized stratified sampling. Kolbe's standard physiological learning style questionnaire and Abedi's 60-item creativity questionnaire were used to collect data and students' total score means were used to determine their academic achievement. The data were analyzed in SPSS (Version 14) using Pearson's correlation, ANOVA, and independent t test at the significant level of p<0.05. ResultsThe total mean scores of female and male students were 16.21±2.16 and 15.1±2.76 respectively. There was a significant relationship between students' learning styles (visual style, audio style), creativity, and their academic achievement (p<0.05). However, there was no significant relationship between movement learning style and academic achievement (p>0.05). Creativity and academic achievement did not correlate significantly in terms of faculty and gender (p>0.05). ConclusionGiven the result, students are recommended to get familiar with physiological learning styles such that they can adopt the style(s) appropriate for them. Professors should also pay attention to learning styles at the time of teaching.  

 
 

زمینه و هدف: عالی‌ترین هدف آموزش در تمام سطوح تحصیلی، ایجاد توانایی خلاقیت و آفرینندگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان است و سبک یادگیری نیمه مکمل این هدف می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش بررسی: این مطالعه همبستگی بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های استاندارد سبکهای یادگیری فیزیولوژیک Kolb و خلاقیت عابدی شصت سؤالی بود و همچنین از نمره معدل کل برای تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجو استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 14) و آزمون‌های آماری همبستگی Pearson، Independent T Test و ANOVA در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین معدل تحصیلی در دانشجویان دختر 16/2±21/16 و دانشجویان پسر 76/2±01/15 بود. بین سبکهای یادگیری (تصویری، شنیداری) و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رابطه معنی‌داری به‌دست آمد (05/0>p) ولی بین سبک یادگیری جنبشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی‌داری مشاهده نشد (05/0

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5010
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (252.0Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorYahya MohammadiEn
contributor authorsima KazemiEn
contributor authorMohammadreza HajiabadiEn
contributor authorMohammadreza RaisoonEn
date accessioned2019-09-28T06:35:27Z
date available2019-09-28T06:35:27Z
date issued2014
identifier otherA-10-589-1.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5010
description abstractBackground and AimThe sublime objective of higher education at all educational levels is to promote the creativity power and academic achievement in university students to which learning style is the complementary half. This study aimed to investigate the relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during 2013-14 academic year. Materials and MethodsThis correlational study included 322 students who were selected by randomized stratified sampling. Kolbe's standard physiological learning style questionnaire and Abedi's 60-item creativity questionnaire were used to collect data and students' total score means were used to determine their academic achievement. The data were analyzed in SPSS (Version 14) using Pearson's correlation, ANOVA, and independent t test at the significant level of p<0.05. ResultsThe total mean scores of female and male students were 16.21±2.16 and 15.1±2.76 respectively. There was a significant relationship between students' learning styles (visual style, audio style), creativity, and their academic achievement (p<0.05). However, there was no significant relationship between movement learning style and academic achievement (p>0.05). Creativity and academic achievement did not correlate significantly in terms of faculty and gender (p>0.05). ConclusionGiven the result, students are recommended to get familiar with physiological learning styles such that they can adopt the style(s) appropriate for them. Professors should also pay attention to learning styles at the time of teaching.  En
description abstractزمینه و هدف: عالی‌ترین هدف آموزش در تمام سطوح تحصیلی، ایجاد توانایی خلاقیت و آفرینندگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان است و سبک یادگیری نیمه مکمل این هدف می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش بررسی: این مطالعه همبستگی بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های استاندارد سبکهای یادگیری فیزیولوژیک Kolb و خلاقیت عابدی شصت سؤالی بود و همچنین از نمره معدل کل برای تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجو استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 14) و آزمون‌های آماری همبستگی Pearson، Independent T Test و ANOVA در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین معدل تحصیلی در دانشجویان دختر 16/2±21/16 و دانشجویان پسر 76/2±01/15 بود. بین سبکهای یادگیری (تصویری، شنیداری) و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رابطه معنی‌داری به‌دست آمد (05/0>p) ولی بین سبک یادگیری جنبشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی‌داری مشاهده نشد (05/0Fa
subjectCommunity and Health EducationEn
subjectجامعه و آموزش بهداشتFa
titleThe relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014En
titleرابطه سبک‌های یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92Fa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue4
journal volume11
contenttypeFulltext
article typeDescriptive-AnalyticEn
article typeتوصیفی-تحلیلیFa
journal number44
subject keywordslearning style
subject keywordscreativity
subject keywordsacademic achievement
subject keywordsuniversity students
subject keywordsسبک یادگیریfa
subject keywordsخلاقیتfa
subject keywordsپیشرفت تحصیلیfa
subject keywordsدانشجوfa
author mailhhagiabadi43@yahoo.comFa
author affiliationDepartment of Anesthesia, Faculty of Paramedicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, IranEn
author affiliationگروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه بیرجند علوم پزشکی، بیرجند، ایرانFa
author fnameحاجی آبادیFa
author lnameمحمد رضاFa
author correspondingMohammadreza Hajiabadi
treeModern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 04
author Farsiیحیی محمدی
author Farsiسیما کاظمی
author Farsiمحمد رضا حاجی آبادی
author Farsiمحمدرضا رئیسون

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir