The effect of child to child education on health awareness of third grade female students in primary school
بررسی تأثیر آموزش کودک به کودک بر آگاهیهای بهداشتی دختران پایه سوم ابتدایی
Background and AimChildren are the most valuable resources in society the more such resources are educated and maintained, the richer and more blessed the society will be in the future. In this line, child to child education has proved as a successful model. This study aimed to assess the effect of child to child education on health awareness of primary school students of Tonekabon in 2011 . Materials and MethodsThis is a quasi-experimental study using a case-control design with a pretest and post-test. From among the 261 students in the population, 154 students meeting the inclusion criteria were selected through cluster sampling. Of this, half were considered for the case group and half for control group. Twelve of the qualified students from the fifth grade were also selected purposefully for educating the third grade students. Data was collected with a questionnaire in two steps – pretest and posttest. The results were analyzed statistically by Chi-square, independent t-test, and paired t-test at 99% confidence level. ResultsResults show that there is a significant difference between the case and control groups in terms of health awareness before and after the intervention (p<0.001). ConclusionChild to child education has a positive effect on the promotion of health awareness of children. Not only this type of education can increase children's learning but it can also help approach health educational goals.
زمینه و هدف: کودکان با ارزش ترین ذخایر جامعه هستند؛ هر قدر برای حفظ و آموزش این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر میشود. از جمله الگوهای موفق در این زمینه، آموزش کودک به کودک است . این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر آموزش کودک به کودک، بر آگاهیهای بهداشتی دانشآموزان مقطع سوم ابتدایی شهرستان تنکابن در سال 1390 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه تجربه و کنترل از بین 261 دانشآموز پایه سوم ابتدایی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان تنکابن، تعداد 154 نفر که معیار ورود به مطالعه را داشتند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به طور مساوی در دو گروه تجربه و کنترل قرار گرفتند. تعداد 12 نفر از دانشآموزان مستعد پایه پنجم، برای آموزش به دانشآموزان پایه سوم انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادهها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش، از دانشآموزان مورد پژوهش جمعآوری گردید. نتایج توسط آزمونهای آماری Chi-square ، Independent T Test و T Test Paired در سطح اطمینان 99 درصد تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهیهای بهداشتی در کل و در ابعاد پوست و مو و ناخن، چشم و دهان و دندان در دانشآموزان گروه تجربه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنیداری افزایش یافت (001/0 p< ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: آموزش کودک به کودک، بر ارتقای آگاهیهای بهداشتی کودکان، تأثیر مثبتی دارد. این آموزش نه تنها بر یادگیری کودکان میافزاید، بلکه باعث میشود به تحقق اهداف آموزشی مطرح در تعلیم و تربیت کوکان نزدیک شویم.
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Show full item record
contributor author | S Najjar Lashgari | En |
contributor author | F Rahim Aghaee | En |
contributor author | N Dehghan Nayeri | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:27Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:27Z | |
date issued | 2013 | |
identifier other | A-10-24-102.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5013 | |
description abstract | Background and AimChildren are the most valuable resources in society the more such resources are educated and maintained, the richer and more blessed the society will be in the future. In this line, child to child education has proved as a successful model. This study aimed to assess the effect of child to child education on health awareness of primary school students of Tonekabon in 2011 . Materials and MethodsThis is a quasi-experimental study using a case-control design with a pretest and post-test. From among the 261 students in the population, 154 students meeting the inclusion criteria were selected through cluster sampling. Of this, half were considered for the case group and half for control group. Twelve of the qualified students from the fifth grade were also selected purposefully for educating the third grade students. Data was collected with a questionnaire in two steps – pretest and posttest. The results were analyzed statistically by Chi-square, independent t-test, and paired t-test at 99% confidence level. ResultsResults show that there is a significant difference between the case and control groups in terms of health awareness before and after the intervention (p<0.001). ConclusionChild to child education has a positive effect on the promotion of health awareness of children. Not only this type of education can increase children's learning but it can also help approach health educational goals. | En |
description abstract | زمینه و هدف: کودکان با ارزش ترین ذخایر جامعه هستند؛ هر قدر برای حفظ و آموزش این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر میشود. از جمله الگوهای موفق در این زمینه، آموزش کودک به کودک است . این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر آموزش کودک به کودک، بر آگاهیهای بهداشتی دانشآموزان مقطع سوم ابتدایی شهرستان تنکابن در سال 1390 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه تجربه و کنترل از بین 261 دانشآموز پایه سوم ابتدایی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان تنکابن، تعداد 154 نفر که معیار ورود به مطالعه را داشتند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به طور مساوی در دو گروه تجربه و کنترل قرار گرفتند. تعداد 12 نفر از دانشآموزان مستعد پایه پنجم، برای آموزش به دانشآموزان پایه سوم انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادهها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش، از دانشآموزان مورد پژوهش جمعآوری گردید. نتایج توسط آزمونهای آماری Chi-square ، Independent T Test و T Test Paired در سطح اطمینان 99 درصد تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهیهای بهداشتی در کل و در ابعاد پوست و مو و ناخن، چشم و دهان و دندان در دانشآموزان گروه تجربه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنیداری افزایش یافت (001/0 p< ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: آموزش کودک به کودک، بر ارتقای آگاهیهای بهداشتی کودکان، تأثیر مثبتی دارد. این آموزش نه تنها بر یادگیری کودکان میافزاید، بلکه باعث میشود به تحقق اهداف آموزشی مطرح در تعلیم و تربیت کوکان نزدیک شویم. | Fa |
subject | Community and Health Education | En |
subject | جامعه و آموزش بهداشت | Fa |
title | The effect of child to child education on health awareness of third grade female students in primary school | En |
title | بررسی تأثیر آموزش کودک به کودک بر آگاهیهای بهداشتی دختران پایه سوم ابتدایی | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 2 | |
journal volume | 10 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Experimental | En |
article type | مداخله ای | Fa |
journal number | 38 | |
subject keywords | Child to Child Education | |
subject keywords | Health Education | |
subject keywords | Primary School Students | |
subject keywords | آموزش کودک به کودک | fa |
subject keywords | آموزش بهداشت | fa |
subject keywords | دانشآموزان ابتدایی | fa |
author mail | saharnajjarlashgari@yahoo.com | Fa |
author affiliation | M. A. in Educational Management, Islamic Azad University (IAU), Tonekabon’s Branch , Tonekaboو Iran | En |
author affiliation | کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران | Fa |
author fname | نجار لشگری | Fa |
author lname | سحر | Fa |
author corresponding | S Najjar Lashgari | |
tree | Modern Care Journal:;2013:;Volume ( 10 ):;issue: 02 | |
author Farsi | سحر نجار لشگری | |
author Farsi | فلورا رحیمآقایی | |
author Farsi | ناهید دهقاننیری |