• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

An investigation of the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen during 2012-13 academic year

بررسی رابطه خودپنداره و عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-1391

Author(s):
M.R. Raeisoon
,
Y. Mohammadi
,
M. Abdorazaghnejad
,
Gh. Sharifzadeh
Year: 2014

Abstract:

Background and AimThe main task of the educational system is to prepare students to acquire knowledge, and cognitive and occupational skills to enter social settings. Therefore, it is very important to consider the factors contributing to the students' academic achievement. The present study was conducted to determine the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen. Materials and MethodsThis study was a descriptive-analytic one. The population included all the nursing and midwifery students in Qaen (2012-13 academic year) who were selected through census sampling. In order to collect data, the Ellis-Poop’s self-esteem scale and Rogers’ self-concept scale were used. Students' overall score were considered as their overall academic success. Descriptive statistics and inferential statistics (Pearson Correlation Coefficient and Independent t test) were used to analyze the data in SPSS (version 14). ResultsThe mean score of students' self-esteem was 66.9 ±13.4, and the actual and the ideal self-esteem of students were 4.75±0.55 and 5.31± 0.82 respectively. There was a significantly positive relationship between self-concept and self-esteem, and academic achievement of students. ConclusionThis study showed that students' high self-concept and self-esteem is related to their academic achievements. Therefore, it is necessary for authorities and professors to pay special attention to students' self-concept and self-esteem. They should try to strengthen the students’ positive attitude and remove any negative attitude toward themselves.

 
 

زمینه و هدف: مهمترین وظیفه نظام آموزشی، آماده ساختن دانشجویان برای کسب دانش، مهارتهای شناختی و شغلی جهت ورود به اجتماع است. توجه به عواملی که منجر به موفقیت تحصیلی افراد میشود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودپنداره و عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-91 شامل 99 نفر که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های عزت نفسEllis Poop و خودپنداره Rogers بود و معدل کل دانشجویان به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 14، آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و Independent T Test تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره عزت نفس 4/13±9/66، خودپنداره واقعی و آرمانی دانشجویان به ترتیب 55/0±75/4 و 82/0±31/5 بود. بین خودپنداره و عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد خودپنداره و عزت‌نفس بالای دانشجویان با موفقیت تحصیلی آنان ارتباط دارد. لذا لازم است دانشگاه ها و استادان به خودپنداره و عزت‌نفس دانشجویان توجه کرده، نگرش مثبت آنان را نسبت به خود تقویت و از ایجاد نگرش منفی نسبت به خود جلوگیری نمایند.

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5026
Subject: neurology and psychiatry , اعصاب وروان
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (246.5Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorM.R. RaeisoonEn
contributor authorY. MohammadiEn
contributor authorM. AbdorazaghnejadEn
contributor authorGh. SharifzadehEn
date accessioned2019-09-28T06:35:32Z
date available2019-09-28T06:35:32Z
date issued2014
identifier otherA-10-87-4.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5026
description abstractBackground and AimThe main task of the educational system is to prepare students to acquire knowledge, and cognitive and occupational skills to enter social settings. Therefore, it is very important to consider the factors contributing to the students' academic achievement. The present study was conducted to determine the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen. Materials and MethodsThis study was a descriptive-analytic one. The population included all the nursing and midwifery students in Qaen (2012-13 academic year) who were selected through census sampling. In order to collect data, the Ellis-Poop’s self-esteem scale and Rogers’ self-concept scale were used. Students' overall score were considered as their overall academic success. Descriptive statistics and inferential statistics (Pearson Correlation Coefficient and Independent t test) were used to analyze the data in SPSS (version 14). ResultsThe mean score of students' self-esteem was 66.9 ±13.4, and the actual and the ideal self-esteem of students were 4.75±0.55 and 5.31± 0.82 respectively. There was a significantly positive relationship between self-concept and self-esteem, and academic achievement of students. ConclusionThis study showed that students' high self-concept and self-esteem is related to their academic achievements. Therefore, it is necessary for authorities and professors to pay special attention to students' self-concept and self-esteem. They should try to strengthen the students’ positive attitude and remove any negative attitude toward themselves.En
description abstractزمینه و هدف: مهمترین وظیفه نظام آموزشی، آماده ساختن دانشجویان برای کسب دانش، مهارتهای شناختی و شغلی جهت ورود به اجتماع است. توجه به عواملی که منجر به موفقیت تحصیلی افراد میشود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودپنداره و عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-91 شامل 99 نفر که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های عزت نفسEllis Poop و خودپنداره Rogers بود و معدل کل دانشجویان به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 14، آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و Independent T Test تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره عزت نفس 4/13±9/66، خودپنداره واقعی و آرمانی دانشجویان به ترتیب 55/0±75/4 و 82/0±31/5 بود. بین خودپنداره و عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد خودپنداره و عزت‌نفس بالای دانشجویان با موفقیت تحصیلی آنان ارتباط دارد. لذا لازم است دانشگاه ها و استادان به خودپنداره و عزت‌نفس دانشجویان توجه کرده، نگرش مثبت آنان را نسبت به خود تقویت و از ایجاد نگرش منفی نسبت به خود جلوگیری نمایند.Fa
subjectneurology and psychiatryEn
subjectاعصاب وروانFa
titleAn investigation of the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen during 2012-13 academic yearEn
titleبررسی رابطه خودپنداره و عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-1391Fa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue3
journal volume11
contenttypeFulltext
article typeDescriptive-AnalyticEn
article typeتوصیفی-تحلیلیFa
journal number43
subject keywordsSelf-Concept
subject keywordsStudents
subject keywordsSelf-Esteem
subject keywordsAcademic Achievement
subject keywordsخودپندارهfa
subject keywordsدانشجویانfa
subject keywordsعزت‌نفسfa
subject keywordsموفقیت تحصیلیfa
author mailRezamood@yahoo.comFa
author affiliationHepatitis Research Center, Department of Public Health, Faculty of Public Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.En
author affiliation، مرکز تحقیقات هپاتیت، گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. بیرجند، ایران.Fa
author fnameشریف زادهFa
author lnameغلامرضاFa
author correspondingGh. Sharifzadeh
treeModern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 03
author Farsiمحمدرضا رئیسون
author Farsiیحیی محمدی
author Farsiمهدی عبدالرزاق نژاد
author Farsiغلامرضا شریف زاده

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir