An investigation of the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen during 2012-13 academic year
بررسی رابطه خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-1391
Background and AimThe main task of the educational system is to prepare students to acquire knowledge, and cognitive and occupational skills to enter social settings. Therefore, it is very important to consider the factors contributing to the students' academic achievement. The present study was conducted to determine the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen. Materials and MethodsThis study was a descriptive-analytic one. The population included all the nursing and midwifery students in Qaen (2012-13 academic year) who were selected through census sampling. In order to collect data, the Ellis-Poop’s self-esteem scale and Rogers’ self-concept scale were used. Students' overall score were considered as their overall academic success. Descriptive statistics and inferential statistics (Pearson Correlation Coefficient and Independent t test) were used to analyze the data in SPSS (version 14). ResultsThe mean score of students' self-esteem was 66.9 ±13.4, and the actual and the ideal self-esteem of students were 4.75±0.55 and 5.31± 0.82 respectively. There was a significantly positive relationship between self-concept and self-esteem, and academic achievement of students. ConclusionThis study showed that students' high self-concept and self-esteem is related to their academic achievements. Therefore, it is necessary for authorities and professors to pay special attention to students' self-concept and self-esteem. They should try to strengthen the students’ positive attitude and remove any negative attitude toward themselves.
زمینه و هدف: مهمترین وظیفه نظام آموزشی، آماده ساختن دانشجویان برای کسب دانش، مهارتهای شناختی و شغلی جهت ورود به اجتماع است. توجه به عواملی که منجر به موفقیت تحصیلی افراد میشود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-91 شامل 99 نفر که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های عزت نفسEllis Poop و خودپنداره Rogers بود و معدل کل دانشجویان به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 14، آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و Independent T Test تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره عزت نفس 4/13±9/66، خودپنداره واقعی و آرمانی دانشجویان به ترتیب 55/0±75/4 و 82/0±31/5 بود. بین خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد خودپنداره و عزتنفس بالای دانشجویان با موفقیت تحصیلی آنان ارتباط دارد. لذا لازم است دانشگاه ها و استادان به خودپنداره و عزتنفس دانشجویان توجه کرده، نگرش مثبت آنان را نسبت به خود تقویت و از ایجاد نگرش منفی نسبت به خود جلوگیری نمایند.
Subject: neurology and psychiatry , اعصاب وروان
Show full item record
contributor author | M.R. Raeisoon | En |
contributor author | Y. Mohammadi | En |
contributor author | M. Abdorazaghnejad | En |
contributor author | Gh. Sharifzadeh | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:32Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:32Z | |
date issued | 2014 | |
identifier other | A-10-87-4.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5026 | |
description abstract | Background and AimThe main task of the educational system is to prepare students to acquire knowledge, and cognitive and occupational skills to enter social settings. Therefore, it is very important to consider the factors contributing to the students' academic achievement. The present study was conducted to determine the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen. Materials and MethodsThis study was a descriptive-analytic one. The population included all the nursing and midwifery students in Qaen (2012-13 academic year) who were selected through census sampling. In order to collect data, the Ellis-Poop’s self-esteem scale and Rogers’ self-concept scale were used. Students' overall score were considered as their overall academic success. Descriptive statistics and inferential statistics (Pearson Correlation Coefficient and Independent t test) were used to analyze the data in SPSS (version 14). ResultsThe mean score of students' self-esteem was 66.9 ±13.4, and the actual and the ideal self-esteem of students were 4.75±0.55 and 5.31± 0.82 respectively. There was a significantly positive relationship between self-concept and self-esteem, and academic achievement of students. ConclusionThis study showed that students' high self-concept and self-esteem is related to their academic achievements. Therefore, it is necessary for authorities and professors to pay special attention to students' self-concept and self-esteem. They should try to strengthen the students’ positive attitude and remove any negative attitude toward themselves. | En |
description abstract | زمینه و هدف: مهمترین وظیفه نظام آموزشی، آماده ساختن دانشجویان برای کسب دانش، مهارتهای شناختی و شغلی جهت ورود به اجتماع است. توجه به عواملی که منجر به موفقیت تحصیلی افراد میشود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-91 شامل 99 نفر که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های عزت نفسEllis Poop و خودپنداره Rogers بود و معدل کل دانشجویان به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 14، آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و Independent T Test تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره عزت نفس 4/13±9/66، خودپنداره واقعی و آرمانی دانشجویان به ترتیب 55/0±75/4 و 82/0±31/5 بود. بین خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد خودپنداره و عزتنفس بالای دانشجویان با موفقیت تحصیلی آنان ارتباط دارد. لذا لازم است دانشگاه ها و استادان به خودپنداره و عزتنفس دانشجویان توجه کرده، نگرش مثبت آنان را نسبت به خود تقویت و از ایجاد نگرش منفی نسبت به خود جلوگیری نمایند. | Fa |
subject | neurology and psychiatry | En |
subject | اعصاب وروان | Fa |
title | An investigation of the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaen during 2012-13 academic year | En |
title | بررسی رابطه خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-1391 | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 3 | |
journal volume | 11 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Descriptive-Analytic | En |
article type | توصیفی-تحلیلی | Fa |
journal number | 43 | |
subject keywords | Self-Concept | |
subject keywords | Students | |
subject keywords | Self-Esteem | |
subject keywords | Academic Achievement | |
subject keywords | خودپنداره | fa |
subject keywords | دانشجویان | fa |
subject keywords | عزتنفس | fa |
subject keywords | موفقیت تحصیلی | fa |
author mail | Rezamood@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Hepatitis Research Center, Department of Public Health, Faculty of Public Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran. | En |
author affiliation | ، مرکز تحقیقات هپاتیت، گروه آموزشی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. بیرجند، ایران. | Fa |
author fname | شریف زاده | Fa |
author lname | غلامرضا | Fa |
author corresponding | Gh. Sharifzadeh | |
tree | Modern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 03 | |
author Farsi | محمدرضا رئیسون | |
author Farsi | یحیی محمدی | |
author Farsi | مهدی عبدالرزاق نژاد | |
author Farsi | غلامرضا شریف زاده |