• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

The impact of a planned educational program on patients' informational needs after heart valve replacement

تاثیر برنامه آموزشی مدون بر سطح نیازهای اطلاعاتی بیماران پس از تعویض دریچه قلبی

Author(s):
Ahmad Nasiri
,
taebeh Amirabadi
,
Tooba Kazemi
Year: 2013

Abstract:

Background and Aim Taking into account the wide variety of problems of patients with heart valve replacement, it stands to reason to educate them to solve their problems. Further, the information needs analysis can increase the effectiveness of educational programs. The present study was performed to determine the impact of a planned educational program on patients' informational needs after heart valve replacement.   Materials and MethodsIn this quasi-experimental single-group study done with a pre-test and post-test, 31 patients who had undergone valve replacement since 3 years ago participated through the availability manner. Demographic and informational needs analysis questionnaires were completed before the educational program was held. A planned educational program was devised on the basis of patients' informational needs and instructed through 5 successive sessions. One month after the intervention, informational needs were studied, and the difference between levels of informational needs before and after the intervention was analyzed statistically using SPSS software and descriptive statistical tests including mean and standard deviation as well as t-paired parametric and Wilcoxon, Mann Whitney, and Krushall-Wallis non-parametric tests.   ResultsThe results of the study showed that before the intervention 80.6% of patients had "high informational needs" in terms of awareness of the nature of the disease which decreased significantly to 35.5% after the intervention (P = 0.000). Also, 51.6% of patients had high informational needs regarding awareness of drugs, 74.2% regarding nutritional diet, 100% regarding activity, and 96.8% concerning complications which decreased to 25.8%, 58.1%, 93.5%, and 67.7% respectively. Wilcoxon test showed a significant difference in all domains except for the diet. Intervention's effects on both genders and different ages were compared in terms of different domains of informational needs, and the comparison indicated statistical significance in some domains .   ConclusionThe results indicate that performing an educational program on the basis of needs analysis decreases such patients’ levels of informational needs and, subsequently, the probability of their problems. Thus, nurses should perform needs analysis before starting an educational program and then design and carry out the program in an organized way.

 
 

زمینه و هدف: با وجود گستردگی و تنوع معضلات بیمارانی که تعویض دریچه قلبی داشته‌اند، لازم است جهت رفع مشکلاتشان آموزشهایی به این بیماران داده شود. از طرفی، تعیین و تأمین نیازهای اطلاعاتی می‌تواند باعث افزایش اثربخشی برنامه آموزش گردد. به همین جهت مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مدون بر نیازهای اطلاعاتی بیماران پس از تعویض دریچه قلبی انجام شده است.   روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی که به شیوه پیش و پس آزمون انجام گرفت، 31 بیمار که در طی 3 سال گذشته تحت عمل تعویض دریچه قرار گرفته بودند به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌های دموگرافیک و سنجش نیازهای اطلاعاتی قبل از آموزش تکمیل شد و برنامه آموزشی مدون براساس نیازهای اطلاعاتی بیماران طراحی و طی 5 جلسه مستمر آموزش داده شد و یک ماه بعد از مداخله نیز نیازهای اطلاعاتی بررسی گردید و تفاوت سطوح نیازهای اطلاعاتی قبل و پس از مداخله نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آزمونهای پارامتریک t زوجی و ناپارامتریک ویلکاکسون، من ویتنی و کروسکال والیس م ورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار محتوای پرسشنامه از طریق نظرخواهی افراد متخصص و پایایی آن داده‌ها از روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد.   یافته‌ها: بررسی سطوح نیازهای اطلاعاتی قبل از مداخله نشان داد که در حیطه آگاهی از ماهیت بیماری، 6/80% از بیماران "نیاز اطلاعاتی بالا" داشتند که بعد از مداخله به 5/35% کاهش پیدا کرد. در خصوص آگاهی از داروها 6/51%، رژیم غذایی 2/74%، فعالیت100% و عوارض 8/96% از بیماران قبل از مداخله "نیاز اطلاعاتی بالا" داشتند که بعد از آموزش به ترتیب به 8/25%، 1/58%، 5/93%، 7/67% رسید و نتیجه آزمون ویلکاکسون حاکی از معنادار بودن این اختلاف در تمامی حیطه ها بجز رژیم غذایی بود. میزان تأثیر مداخله در دو جنس و برحسب سن نیز در زمینه های مختلف نیازهای اطلاعاتی مقایسه شد که در برخی از موارد به لحاظ آماری معنادار بود.   نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد، اجرای برنامه آموزشی بر اساس نیازهای اطلاعاتی، سطوح نیازهای اطلاعاتی و به دنبال آن، احتمال بروز مشکلات را در این گروه از بیماران کم می‌کند. لذا، پرستاران می ‌ بایست برای شروع هر برنامه آموزشی، اقدام به نیازسنجی کرده و سپس برنامه آموزشی را به صورت مدون برای بیماران طراحی و اجرا نمایند

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5047
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (445.4Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorAhmad NasiriEn
contributor authortaebeh AmirabadiEn
contributor authorTooba KazemiEn
date accessioned2019-09-28T06:35:35Z
date available2019-09-28T06:35:35Z
date issued2013
identifier otherA-10-250-1.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5047
description abstractBackground and Aim Taking into account the wide variety of problems of patients with heart valve replacement, it stands to reason to educate them to solve their problems. Further, the information needs analysis can increase the effectiveness of educational programs. The present study was performed to determine the impact of a planned educational program on patients' informational needs after heart valve replacement.   Materials and MethodsIn this quasi-experimental single-group study done with a pre-test and post-test, 31 patients who had undergone valve replacement since 3 years ago participated through the availability manner. Demographic and informational needs analysis questionnaires were completed before the educational program was held. A planned educational program was devised on the basis of patients' informational needs and instructed through 5 successive sessions. One month after the intervention, informational needs were studied, and the difference between levels of informational needs before and after the intervention was analyzed statistically using SPSS software and descriptive statistical tests including mean and standard deviation as well as t-paired parametric and Wilcoxon, Mann Whitney, and Krushall-Wallis non-parametric tests.   ResultsThe results of the study showed that before the intervention 80.6% of patients had "high informational needs" in terms of awareness of the nature of the disease which decreased significantly to 35.5% after the intervention (P = 0.000). Also, 51.6% of patients had high informational needs regarding awareness of drugs, 74.2% regarding nutritional diet, 100% regarding activity, and 96.8% concerning complications which decreased to 25.8%, 58.1%, 93.5%, and 67.7% respectively. Wilcoxon test showed a significant difference in all domains except for the diet. Intervention's effects on both genders and different ages were compared in terms of different domains of informational needs, and the comparison indicated statistical significance in some domains .   ConclusionThe results indicate that performing an educational program on the basis of needs analysis decreases such patients’ levels of informational needs and, subsequently, the probability of their problems. Thus, nurses should perform needs analysis before starting an educational program and then design and carry out the program in an organized way.En
description abstractزمینه و هدف: با وجود گستردگی و تنوع معضلات بیمارانی که تعویض دریچه قلبی داشته‌اند، لازم است جهت رفع مشکلاتشان آموزشهایی به این بیماران داده شود. از طرفی، تعیین و تأمین نیازهای اطلاعاتی می‌تواند باعث افزایش اثربخشی برنامه آموزش گردد. به همین جهت مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مدون بر نیازهای اطلاعاتی بیماران پس از تعویض دریچه قلبی انجام شده است.   روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی که به شیوه پیش و پس آزمون انجام گرفت، 31 بیمار که در طی 3 سال گذشته تحت عمل تعویض دریچه قرار گرفته بودند به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌های دموگرافیک و سنجش نیازهای اطلاعاتی قبل از آموزش تکمیل شد و برنامه آموزشی مدون براساس نیازهای اطلاعاتی بیماران طراحی و طی 5 جلسه مستمر آموزش داده شد و یک ماه بعد از مداخله نیز نیازهای اطلاعاتی بررسی گردید و تفاوت سطوح نیازهای اطلاعاتی قبل و پس از مداخله نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آزمونهای پارامتریک t زوجی و ناپارامتریک ویلکاکسون، من ویتنی و کروسکال والیس م ورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار محتوای پرسشنامه از طریق نظرخواهی افراد متخصص و پایایی آن داده‌ها از روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد.   یافته‌ها: بررسی سطوح نیازهای اطلاعاتی قبل از مداخله نشان داد که در حیطه آگاهی از ماهیت بیماری، 6/80% از بیماران "نیاز اطلاعاتی بالا" داشتند که بعد از مداخله به 5/35% کاهش پیدا کرد. در خصوص آگاهی از داروها 6/51%، رژیم غذایی 2/74%، فعالیت100% و عوارض 8/96% از بیماران قبل از مداخله "نیاز اطلاعاتی بالا" داشتند که بعد از آموزش به ترتیب به 8/25%، 1/58%، 5/93%، 7/67% رسید و نتیجه آزمون ویلکاکسون حاکی از معنادار بودن این اختلاف در تمامی حیطه ها بجز رژیم غذایی بود. میزان تأثیر مداخله در دو جنس و برحسب سن نیز در زمینه های مختلف نیازهای اطلاعاتی مقایسه شد که در برخی از موارد به لحاظ آماری معنادار بود.   نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد، اجرای برنامه آموزشی بر اساس نیازهای اطلاعاتی، سطوح نیازهای اطلاعاتی و به دنبال آن، احتمال بروز مشکلات را در این گروه از بیماران کم می‌کند. لذا، پرستاران می ‌ بایست برای شروع هر برنامه آموزشی، اقدام به نیازسنجی کرده و سپس برنامه آموزشی را به صورت مدون برای بیماران طراحی و اجرا نمایندFa
subjectCommunity and Health EducationEn
subjectجامعه و آموزش بهداشتFa
titleThe impact of a planned educational program on patients' informational needs after heart valve replacementEn
titleتاثیر برنامه آموزشی مدون بر سطح نیازهای اطلاعاتی بیماران پس از تعویض دریچه قلبیFa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue1
journal volume10
contenttypeFulltext
article typeExperimentalEn
article typeمداخله ایFa
journal number37
subject keywordsHealth Knowledge
subject keywordsAttitudes
subject keywordsPractice
subject keywordsPatient Education
subject keywordsNeeds Assessment
subject keywordsHeart Valve Prosthesis Implantation
subject keywordsدانشfa
subject keywordsنگرشfa
subject keywordsعملکردfa
subject keywordsآموزش بیمارانfa
subject keywordsارزیابی نیازهاfa
subject keywordsدریچه مصنوعی قلب.fa
author mailtaebeh.amirabadi@bums.ac.irFa
author affiliationMedical University of Brigand, IranEn
author affiliationدانشگاه علوم پزشکی بیرجندFa
author fnameامیرآبادیFa
author lnameطیبهFa
author correspondingtaebeh Amirabadi
treeModern Care Journal:;2013:;Volume ( 10 ):;issue: 01
author Farsiاحمد نصیری
author Farsiطیبه امیرآبادی
author Farsiطوبی کاظمی

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir