Effects of lecture and team member teaching design on nursing students' learning and academic motivation
مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری
Background and AimsAn important priority for nursing education is to find strategies that can increase motivation and enhance learning of nursing students. The purpose of this study is to compare the effectiveness of education through team member teaching design (TMTD) and lecture on nursing students' learning and motivation . Materials and MethodsIn this randomized field trial study, all sixth-semester nursing students (n=36) studying at Birjand University of Medical Sciences in 2012-13 were selected and randomly divided into two equal groups. In five sessions, Emergency and Crisis course was taught through TMTD in one group, and in the other, through lectures. Academic achievement was measured before and after each session and in total, and motivation was measured with Hurter’s academic motivation questionnaire whose reliability was confirmed in previous studies. Data were analyzed in SPSS (version 15.5) by chi-square, paired t test, and independent t test at α ≥ 0.05. ResultsThe summative test scores mean and that of the test taken after each session increased significantly in both groups. Scores mean in the TMTD group before and after intervention was 21±1.6, and in the lecture group 18.2±3 (P=0.01). There was a significant increase in motivation scores of TMTD group but a decrease in the lecture group. The changes between the two groups were significant (P=0.001). ConclusionThe TMTD method could enhance students’ motivation and academic achievement. It is recommended to use this method further in education.
زمینه و هدف : یافتن راهکارهایی موفق در جهت افزایش انگیزه و یادگیری دانشجویان پرستاری از مهمترین اولویتهای آموزش پرستاری به شمار می آید. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش به شیوه طرح تدریس اعضای تیم ( TMTD ) Team Member Teaching Design و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری می باشد. روش بررسی : در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی کلیه دانشجویان ترم شش پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 92-1391 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامل 36 نفر انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند، در یک گروه تدریس پرستاری در فوریت و بحران طی مدت پنج جلسه به روش سخنرانی و گروه دیگر به روش TMTD ارائه گردید. پیشرفت تحصیلی قبل و بعد هر جلسه و در کل و انگیزش تحصیلی با پرسشنامه هارتر که در مطالعات قبلی روایی و پایایی آن تایید شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 5/15 و آزمون های آماری Paired T Test ، Independent T Test و Chi-Square در سطح 05/0 ≥α تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : میانگین نمره آزمون پایانی و آزمون جلسات پنجگانه در هر دو گروه TMTD و سخنرانی افزایش معناداری داشت و میانگین افزایش نمره قبل و بعد از مداخله در گروه TMTD ، 6/1 ± 21 و در گروه سخنرانی 3 ± 2/18 بود (01/0= p ). میانگین نمره انگیزش تحصیلی در گروه TMTD افزایش معناداری نشان داد و در گروه سخنرانی کاهش یافت و تغییرات بین دو گروه معنادار بود (001/0= p ). نتیجه گیری : روش TMTD می تواند به طور موثری یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد، لذا می توان از این روش به صورت وسیعتر در آموزش دانشجویان استفاده کرد.
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Show full item record
contributor author | marzieh mogharab | En |
contributor author | kobra nzteghi | En |
contributor author | Gholam-reza Sharifzade | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:36Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:36Z | |
date issued | 2013 | |
identifier other | A-10-30-2.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5058 | |
description abstract | Background and AimsAn important priority for nursing education is to find strategies that can increase motivation and enhance learning of nursing students. The purpose of this study is to compare the effectiveness of education through team member teaching design (TMTD) and lecture on nursing students' learning and motivation . Materials and MethodsIn this randomized field trial study, all sixth-semester nursing students (n=36) studying at Birjand University of Medical Sciences in 2012-13 were selected and randomly divided into two equal groups. In five sessions, Emergency and Crisis course was taught through TMTD in one group, and in the other, through lectures. Academic achievement was measured before and after each session and in total, and motivation was measured with Hurter’s academic motivation questionnaire whose reliability was confirmed in previous studies. Data were analyzed in SPSS (version 15.5) by chi-square, paired t test, and independent t test at α ≥ 0.05. ResultsThe summative test scores mean and that of the test taken after each session increased significantly in both groups. Scores mean in the TMTD group before and after intervention was 21±1.6, and in the lecture group 18.2±3 (P=0.01). There was a significant increase in motivation scores of TMTD group but a decrease in the lecture group. The changes between the two groups were significant (P=0.001). ConclusionThe TMTD method could enhance students’ motivation and academic achievement. It is recommended to use this method further in education. | En |
description abstract | زمینه و هدف : یافتن راهکارهایی موفق در جهت افزایش انگیزه و یادگیری دانشجویان پرستاری از مهمترین اولویتهای آموزش پرستاری به شمار می آید. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش به شیوه طرح تدریس اعضای تیم ( TMTD ) Team Member Teaching Design و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری می باشد. روش بررسی : در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی کلیه دانشجویان ترم شش پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 92-1391 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامل 36 نفر انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند، در یک گروه تدریس پرستاری در فوریت و بحران طی مدت پنج جلسه به روش سخنرانی و گروه دیگر به روش TMTD ارائه گردید. پیشرفت تحصیلی قبل و بعد هر جلسه و در کل و انگیزش تحصیلی با پرسشنامه هارتر که در مطالعات قبلی روایی و پایایی آن تایید شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 5/15 و آزمون های آماری Paired T Test ، Independent T Test و Chi-Square در سطح 05/0 ≥α تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : میانگین نمره آزمون پایانی و آزمون جلسات پنجگانه در هر دو گروه TMTD و سخنرانی افزایش معناداری داشت و میانگین افزایش نمره قبل و بعد از مداخله در گروه TMTD ، 6/1 ± 21 و در گروه سخنرانی 3 ± 2/18 بود (01/0= p ). میانگین نمره انگیزش تحصیلی در گروه TMTD افزایش معناداری نشان داد و در گروه سخنرانی کاهش یافت و تغییرات بین دو گروه معنادار بود (001/0= p ). نتیجه گیری : روش TMTD می تواند به طور موثری یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد، لذا می توان از این روش به صورت وسیعتر در آموزش دانشجویان استفاده کرد. | Fa |
subject | Community and Health Education | En |
subject | جامعه و آموزش بهداشت | Fa |
title | Effects of lecture and team member teaching design on nursing students' learning and academic motivation | En |
title | مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 3 | |
journal volume | 10 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Case-Control | En |
article type | مورد- شاهدی | Fa |
journal number | 39 | |
subject keywords | Team Member Teaching Design (TMTD) | |
subject keywords | Lecture | |
subject keywords | Learning | |
subject keywords | Motivation | |
subject keywords | Nursing Student. | |
subject keywords | طرح تدریس اعضای تیم | fa |
subject keywords | سخنرانی | fa |
subject keywords | یادگیری | fa |
subject keywords | انگیزشتحصیلی | fa |
subject keywords | دانشجویان پرستاری | fa |
author mail | kobra_nategh@yahoo.com | Fa |
author affiliation | members of department, Birjand University of Medical Science | En |
author affiliation | دانشکده پرستاری و مامایی | Fa |
author fname | ناطقی | Fa |
author lname | کبری | Fa |
author corresponding | kobra nzteghi | |
tree | Modern Care Journal:;2013:;Volume ( 10 ):;issue: 03 | |
author Farsi | مرضیه مقرب | |
author Farsi | کبری ناطقی | |
author Farsi | غلامرضا شریف زاده |