• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Effects of lecture and team member teaching design on nursing students' learning and academic motivation

مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری

Author(s):
marzieh mogharab
,
kobra nzteghi
,
Gholam-reza Sharifzade
Year: 2013

Abstract:

Background and AimsAn important priority for nursing education is to find strategies that can increase motivation and enhance learning of nursing students. The purpose of this study is to compare the effectiveness of education through team member teaching design (TMTD) and lecture on nursing students' learning and motivation .   Materials and MethodsIn this randomized field trial study, all sixth-semester nursing students (n=36) studying at Birjand University of Medical Sciences in 2012-13 were selected and randomly divided into two equal groups. In five sessions, Emergency and Crisis course was taught through TMTD in one group, and in the other, through lectures. Academic achievement was measured before and after each session and in total, and motivation was measured with Hurter’s academic motivation questionnaire whose reliability was confirmed in previous studies. Data were analyzed in SPSS (version 15.5) by chi-square, paired t test, and independent t test at α ≥ 0.05.   ResultsThe summative test scores mean and that of the test taken after each session increased significantly in both groups. Scores mean in the TMTD group before and after intervention was 21±1.6, and in the lecture group 18.2±3 (P=0.01). There was a significant increase in motivation scores of TMTD group but a decrease in the lecture group. The changes between the two groups were significant (P=0.001).   ConclusionThe TMTD method could enhance students’ motivation and academic achievement. It is recommended to use this method further in education.

 
 

زمینه و هدف : یافتن راهکارهایی موفق در جهت افزایش انگیزه و یادگیری دانشجویان پرستاری از مهمترین اولویتهای آموزش پرستاری به شمار می ‌ آید. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش به شیوه طرح تدریس اعضای تیم ( TMTD ) Team Member Teaching Design و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری می ‌ باشد.   روش بررسی : در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی کلیه دانشجویان ترم شش پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 92-1391 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامل 36 نفر انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند، در یک گروه تدریس پرستاری در فوریت و بحران طی مدت پنج جلسه به روش سخنرانی و گروه دیگر به روش TMTD ارائه گردید. پیشرفت ‌ تحصیلی قبل و بعد هر جلسه و در کل و انگیزش ‌ تحصیلی با پرسشنامه هارتر که در مطالعات قبلی روایی و پایایی آن تایید شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ‌ ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 5/15 و آزمون ‌ های آماری Paired T Test ، Independent T Test و Chi-Square در سطح 05/0 ≥α تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ‌ ها : میانگین نمره آزمون پایانی و آزمون جلسات پنجگانه در هر دو گروه TMTD و سخنرانی افزایش معناداری داشت و میانگین افزایش نمره قبل و بعد از مداخله در گروه TMTD ، 6/1 ± 21 و در گروه سخنرانی 3 ± 2/18 بود (01/0= p ). میانگین نمره انگیزش ‌ تحصیلی در گروه TMTD افزایش معناداری نشان داد و در گروه سخنرانی کاهش یافت و تغییرات بین دو گروه معنادار بود (001/0= p ).   نتیجه ‌ گیری : روش TMTD می ‌ تواند به طور موثری یادگیری و انگیزش ‌ تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد، لذا می ‌ توان از این روش به صورت وسیعتر در آموزش دانشجویان استفاده کرد.

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5058
Subject: Community and Health Education , جامعه و آموزش بهداشت
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (571.2Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authormarzieh mogharabEn
contributor authorkobra nzteghiEn
contributor authorGholam-reza SharifzadeEn
date accessioned2019-09-28T06:35:36Z
date available2019-09-28T06:35:36Z
date issued2013
identifier otherA-10-30-2.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5058
description abstractBackground and AimsAn important priority for nursing education is to find strategies that can increase motivation and enhance learning of nursing students. The purpose of this study is to compare the effectiveness of education through team member teaching design (TMTD) and lecture on nursing students' learning and motivation .   Materials and MethodsIn this randomized field trial study, all sixth-semester nursing students (n=36) studying at Birjand University of Medical Sciences in 2012-13 were selected and randomly divided into two equal groups. In five sessions, Emergency and Crisis course was taught through TMTD in one group, and in the other, through lectures. Academic achievement was measured before and after each session and in total, and motivation was measured with Hurter’s academic motivation questionnaire whose reliability was confirmed in previous studies. Data were analyzed in SPSS (version 15.5) by chi-square, paired t test, and independent t test at α ≥ 0.05.   ResultsThe summative test scores mean and that of the test taken after each session increased significantly in both groups. Scores mean in the TMTD group before and after intervention was 21±1.6, and in the lecture group 18.2±3 (P=0.01). There was a significant increase in motivation scores of TMTD group but a decrease in the lecture group. The changes between the two groups were significant (P=0.001).   ConclusionThe TMTD method could enhance students’ motivation and academic achievement. It is recommended to use this method further in education.En
description abstractزمینه و هدف : یافتن راهکارهایی موفق در جهت افزایش انگیزه و یادگیری دانشجویان پرستاری از مهمترین اولویتهای آموزش پرستاری به شمار می ‌ آید. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش به شیوه طرح تدریس اعضای تیم ( TMTD ) Team Member Teaching Design و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری می ‌ باشد.   روش بررسی : در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی کلیه دانشجویان ترم شش پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 92-1391 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامل 36 نفر انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند، در یک گروه تدریس پرستاری در فوریت و بحران طی مدت پنج جلسه به روش سخنرانی و گروه دیگر به روش TMTD ارائه گردید. پیشرفت ‌ تحصیلی قبل و بعد هر جلسه و در کل و انگیزش ‌ تحصیلی با پرسشنامه هارتر که در مطالعات قبلی روایی و پایایی آن تایید شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ‌ ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 5/15 و آزمون ‌ های آماری Paired T Test ، Independent T Test و Chi-Square در سطح 05/0 ≥α تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ‌ ها : میانگین نمره آزمون پایانی و آزمون جلسات پنجگانه در هر دو گروه TMTD و سخنرانی افزایش معناداری داشت و میانگین افزایش نمره قبل و بعد از مداخله در گروه TMTD ، 6/1 ± 21 و در گروه سخنرانی 3 ± 2/18 بود (01/0= p ). میانگین نمره انگیزش ‌ تحصیلی در گروه TMTD افزایش معناداری نشان داد و در گروه سخنرانی کاهش یافت و تغییرات بین دو گروه معنادار بود (001/0= p ).   نتیجه ‌ گیری : روش TMTD می ‌ تواند به طور موثری یادگیری و انگیزش ‌ تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد، لذا می ‌ توان از این روش به صورت وسیعتر در آموزش دانشجویان استفاده کرد.Fa
subjectCommunity and Health EducationEn
subjectجامعه و آموزش بهداشتFa
titleEffects of lecture and team member teaching design on nursing students' learning and academic motivationEn
titleمقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاریFa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue3
journal volume10
contenttypeFulltext
article typeCase-ControlEn
article typeمورد- شاهدیFa
journal number39
subject keywordsTeam Member Teaching Design (TMTD)
subject keywordsLecture
subject keywordsLearning
subject keywordsMotivation
subject keywordsNursing Student.
subject keywordsطرح تدریس اعضای تیمfa
subject keywordsسخنرانیfa
subject keywordsیادگیریfa
subject keywordsانگیزشتحصیلیfa
subject keywordsدانشجویان پرستاریfa
author mailkobra_nategh@yahoo.comFa
author affiliationmembers of department, Birjand University of Medical ScienceEn
author affiliationدانشکده پرستاری و ماماییFa
author fnameناطقیFa
author lnameکبریFa
author correspondingkobra nzteghi
treeModern Care Journal:;2013:;Volume ( 10 ):;issue: 03
author Farsiمرضیه مقرب
author Farsiکبری ناطقی
author Farsiغلامرضا شریف زاده

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir