Effectiveness of teaching relationship enhancement on self–esteem, anxiety, depression, and stress in working women
بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی روابط بر عزتنفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل
Background and AimRelationship is among the first and highest human achievements which paves the way for human social life. An important mission of the humankind is to develop and maintain interpersonal relationships. This study aimed to examine the effectiveness of training relationship enhancement on stress, anxiety, depression, and self–esteem of working women. Materials and MethodsIn this quasi-experimental study with pre-test and post-test, 30 working women from Qayen, South Khorasan, were the participants. The participants were initially asked to fill out DASS questionnaire (21 items) and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. After taking the pretest, they attended eight training sessions on relationship enhancement skills. At the end of the last session, the participants were asked again to fill out DASS questionnaire and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. The data were analyzed in SPSS (version 13) using Wilcoxon and paired t-test at 0.05. ResultsResults indicate that self-esteem mean score increased significantly after the intervention (P<0.001), while that of stress, anxiety, and depression decreased significantly (P<0.001). ConclusionTeaching relationship enhancement skills helps to reduce stress, anxiety, and depression but increases self-esteem among working women. As a result, these trainings need to be taken into account by psychologists and family counselors so as to reduce and prevent psychological disorders and harms to individuals and families.
زمینه و هدف: ارتباط یکی از قدیمیترین و در عین حال عالیترین دستاوردهای بشری است و زمینهساز زندگی اجتماعی ماست. یکی از رسالتهای مهم انسان در جهان خاکی، ایجاد، گسترش و تداوم بخشیدن به روابط بین فردی است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی روابط بر عزتنفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون بر روی سی نفر از زنان شاغل در ادارات شهر قاین انجام شد. در ابتدای جلسه اول پرسشنامه DASS فرم 21 سؤالی و پرسشنامه عزتنفس Cooper Smith به شرکتکنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. پس از انجام پیشآزمون، هشت جلسه آموزش مهارتهای غنیسازی روابط برای افراد برگزار شد و در پایان جلسه آخر دوباره پرسشنامهها به افراد داده شد تا تکمیل نمایند . دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمونهای آماری Paired T Test و Wilcoxon در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : نتایج نشان داد میانگین نمره عزتنفس بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنیداری افزایش یافت (001/0 p< ) و میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنیداری داشت (001/0 p< ). نتیجهگیری : بر اساس نتایج مطالعه حاضر آموزش غنیسازی روابط بر کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و افزایش عزتنفس زنان شاغل مؤثر است، بنابراین جهت کاهش و پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب دیدن فرد و خانوادهها باید این آموزشها بیشتر مورد توجه مشاوران خانواده و روانشناسان قرار گیرد.
Subject: neurology and psychiatry , اعصاب وروان
Show full item record
contributor author | N.Kh . Rahimi | En |
contributor author | M.R Miri | En |
contributor author | Gh. R. Sharifzadeh | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:39Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:39Z | |
date issued | 2014 | |
identifier other | A-10-326-1.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5073 | |
description abstract | Background and AimRelationship is among the first and highest human achievements which paves the way for human social life. An important mission of the humankind is to develop and maintain interpersonal relationships. This study aimed to examine the effectiveness of training relationship enhancement on stress, anxiety, depression, and self–esteem of working women. Materials and MethodsIn this quasi-experimental study with pre-test and post-test, 30 working women from Qayen, South Khorasan, were the participants. The participants were initially asked to fill out DASS questionnaire (21 items) and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. After taking the pretest, they attended eight training sessions on relationship enhancement skills. At the end of the last session, the participants were asked again to fill out DASS questionnaire and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. The data were analyzed in SPSS (version 13) using Wilcoxon and paired t-test at 0.05. ResultsResults indicate that self-esteem mean score increased significantly after the intervention (P<0.001), while that of stress, anxiety, and depression decreased significantly (P<0.001). ConclusionTeaching relationship enhancement skills helps to reduce stress, anxiety, and depression but increases self-esteem among working women. As a result, these trainings need to be taken into account by psychologists and family counselors so as to reduce and prevent psychological disorders and harms to individuals and families. | En |
description abstract | زمینه و هدف: ارتباط یکی از قدیمیترین و در عین حال عالیترین دستاوردهای بشری است و زمینهساز زندگی اجتماعی ماست. یکی از رسالتهای مهم انسان در جهان خاکی، ایجاد، گسترش و تداوم بخشیدن به روابط بین فردی است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی روابط بر عزتنفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون بر روی سی نفر از زنان شاغل در ادارات شهر قاین انجام شد. در ابتدای جلسه اول پرسشنامه DASS فرم 21 سؤالی و پرسشنامه عزتنفس Cooper Smith به شرکتکنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. پس از انجام پیشآزمون، هشت جلسه آموزش مهارتهای غنیسازی روابط برای افراد برگزار شد و در پایان جلسه آخر دوباره پرسشنامهها به افراد داده شد تا تکمیل نمایند . دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمونهای آماری Paired T Test و Wilcoxon در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : نتایج نشان داد میانگین نمره عزتنفس بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنیداری افزایش یافت (001/0 p< ) و میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنیداری داشت (001/0 p< ). نتیجهگیری : بر اساس نتایج مطالعه حاضر آموزش غنیسازی روابط بر کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و افزایش عزتنفس زنان شاغل مؤثر است، بنابراین جهت کاهش و پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب دیدن فرد و خانوادهها باید این آموزشها بیشتر مورد توجه مشاوران خانواده و روانشناسان قرار گیرد. | Fa |
subject | neurology and psychiatry | En |
subject | اعصاب وروان | Fa |
title | Effectiveness of teaching relationship enhancement on self–esteem, anxiety, depression, and stress in working women | En |
title | بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی روابط بر عزتنفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 2 | |
journal volume | 11 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Experimental | En |
article type | مداخله ای | Fa |
journal number | 42 | |
subject keywords | Stress | |
subject keywords | Anxiety | |
subject keywords | Depression | |
subject keywords | Working Women | |
subject keywords | Self-Esteem | |
subject keywords | Relationship Enhancement | |
subject keywords | استرس | fa |
subject keywords | اضطراب | fa |
subject keywords | افسردگی | fa |
subject keywords | زنان شاغل | fa |
subject keywords | عزتنفس | fa |
subject keywords | غنیسازی روابط | fa |
author mail | rezamood@yahoo.com | Fa |
author affiliation | Department of Epidemology, Faculty of Health, Member of Social Determinants of Health Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran | En |
author affiliation | گروه آموزشی اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و عضو مرکز تحقیقات هپاتیت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران | Fa |
author fname | شریف زاده | Fa |
author lname | غلامرضا | Fa |
author corresponding | Gh. R. Sharifzadeh | |
tree | Modern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 02 | |
author Farsi | نرگس خاتون رحیمی | |
author Farsi | محمد رضا میری | |
author Farsi | غلامرضا شریف زاده |