• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Journals
  • Modern Care Journal
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Archive

Effectiveness of teaching relationship enhancement on self–esteem, anxiety, depression, and stress in working women

بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر عزت‌نفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل

Author(s):
N.Kh . Rahimi
,
M.R Miri
,
Gh. R. Sharifzadeh
Year: 2014

Abstract:

Background and AimRelationship is among the first and highest human achievements which paves the way for human social life. An important mission of the humankind is to develop and maintain interpersonal relationships. This study aimed to examine the effectiveness of training relationship enhancement on stress, anxiety, depression, and self–esteem of working women. Materials and MethodsIn this quasi-experimental study with pre-test and post-test, 30 working women from Qayen, South Khorasan, were the participants. The participants were initially asked to fill out DASS questionnaire (21 items) and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. After taking the pretest, they attended eight training sessions on relationship enhancement skills. At the end of the last session, the participants were asked again to fill out DASS questionnaire and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. The data were analyzed in SPSS (version 13) using Wilcoxon and paired t-test at 0.05. ResultsResults indicate that self-esteem mean score increased significantly after the intervention (P<0.001), while that of stress, anxiety, and depression decreased significantly (P<0.001). ConclusionTeaching relationship enhancement skills helps to reduce stress, anxiety, and depression but increases self-esteem among working women. As a result, these trainings need to be taken into account by psychologists and family counselors so as to reduce and prevent psychological disorders and harms to individuals and families.

 
 

زمینه و هدف: ارتباط یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال عالی‌ترین دستاوردهای بشری است و زمینه‌ساز زندگی اجتماعی ماست. یکی از رسالت‌های مهم انسان در جهان خاکی، ایجاد، گسترش و تداوم بخشیدن به روابط بین فردی است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر عزت‌نفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون بر روی سی نفر از زنان شاغل در ادارات شهر قاین انجام شد. در ابتدای جلسه اول پرسشنامه DASS فرم 21 سؤالی و پرسشنامه عزت‌نفس Cooper Smith به شرکت‌کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. پس از انجام پیش‌آزمون، هشت جلسه آموزش مهارت‌های غنی‌سازی روابط برای افراد برگزار شد و در پایان جلسه آخر دوباره پرسشنامه‌ها به افراد داده شد تا تکمیل نمایند . داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمونهای آماری Paired T Test و Wilcoxon در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها : نتایج نشان داد میانگین نمره عزت‌نفس بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنی‌داری افزایش یافت (001/0 p< ) و میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی‌داری داشت (001/0 p< ). نتیجه‌گیری : بر اساس نتایج مطالعه حاضر آموزش غنی‌سازی روابط بر کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و افزایش عزت‌نفس زنان شاغل مؤثر است، بنابراین جهت کاهش و پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب دیدن فرد و خانواده‌ها باید این آموزشها بیشتر مورد توجه مشاوران خانواده و روانشناسان قرار گیرد.

 
URI: http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5073
Subject: neurology and psychiatry , اعصاب وروان
Collections :
  • Modern Care Journal
  • Download: (492.6Kb)
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor authorN.Kh . RahimiEn
contributor authorM.R MiriEn
contributor authorGh. R. SharifzadehEn
date accessioned2019-09-28T06:35:39Z
date available2019-09-28T06:35:39Z
date issued2014
identifier otherA-10-326-1.pdf
identifier urihttp://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5073
description abstractBackground and AimRelationship is among the first and highest human achievements which paves the way for human social life. An important mission of the humankind is to develop and maintain interpersonal relationships. This study aimed to examine the effectiveness of training relationship enhancement on stress, anxiety, depression, and self–esteem of working women. Materials and MethodsIn this quasi-experimental study with pre-test and post-test, 30 working women from Qayen, South Khorasan, were the participants. The participants were initially asked to fill out DASS questionnaire (21 items) and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. After taking the pretest, they attended eight training sessions on relationship enhancement skills. At the end of the last session, the participants were asked again to fill out DASS questionnaire and Cooper-Smith’s Self-esteem Inventory. The data were analyzed in SPSS (version 13) using Wilcoxon and paired t-test at 0.05. ResultsResults indicate that self-esteem mean score increased significantly after the intervention (P<0.001), while that of stress, anxiety, and depression decreased significantly (P<0.001). ConclusionTeaching relationship enhancement skills helps to reduce stress, anxiety, and depression but increases self-esteem among working women. As a result, these trainings need to be taken into account by psychologists and family counselors so as to reduce and prevent psychological disorders and harms to individuals and families.En
description abstractزمینه و هدف: ارتباط یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال عالی‌ترین دستاوردهای بشری است و زمینه‌ساز زندگی اجتماعی ماست. یکی از رسالت‌های مهم انسان در جهان خاکی، ایجاد، گسترش و تداوم بخشیدن به روابط بین فردی است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر عزت‌نفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغل انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون بر روی سی نفر از زنان شاغل در ادارات شهر قاین انجام شد. در ابتدای جلسه اول پرسشنامه DASS فرم 21 سؤالی و پرسشنامه عزت‌نفس Cooper Smith به شرکت‌کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. پس از انجام پیش‌آزمون، هشت جلسه آموزش مهارت‌های غنی‌سازی روابط برای افراد برگزار شد و در پایان جلسه آخر دوباره پرسشنامه‌ها به افراد داده شد تا تکمیل نمایند . داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمونهای آماری Paired T Test و Wilcoxon در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها : نتایج نشان داد میانگین نمره عزت‌نفس بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنی‌داری افزایش یافت (001/0 p< ) و میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی‌داری داشت (001/0 p< ). نتیجه‌گیری : بر اساس نتایج مطالعه حاضر آموزش غنی‌سازی روابط بر کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و افزایش عزت‌نفس زنان شاغل مؤثر است، بنابراین جهت کاهش و پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب دیدن فرد و خانواده‌ها باید این آموزشها بیشتر مورد توجه مشاوران خانواده و روانشناسان قرار گیرد.Fa
subjectneurology and psychiatryEn
subjectاعصاب وروانFa
titleEffectiveness of teaching relationship enhancement on self–esteem, anxiety, depression, and stress in working womenEn
titleبررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط بر عزت‌نفس، اضطراب، افسردگی و استرس در زنان شاغلFa
typeJournal Paper
journal titleModern Care Journal
journal issue2
journal volume11
contenttypeFulltext
article typeExperimentalEn
article typeمداخله ایFa
journal number42
subject keywordsStress
subject keywordsAnxiety
subject keywordsDepression
subject keywordsWorking Women
subject keywordsSelf-Esteem
subject keywordsRelationship Enhancement
subject keywordsاسترسfa
subject keywordsاضطرابfa
subject keywordsافسردگیfa
subject keywordsزنان شاغلfa
subject keywordsعزت‌نفسfa
subject keywordsغنی‌سازی روابطfa
author mailrezamood@yahoo.comFa
author affiliationDepartment of Epidemology, Faculty of Health, Member of Social Determinants of Health Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, IranEn
author affiliationگروه آموزشی اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و عضو مرکز تحقیقات هپاتیت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایرانFa
author fnameشریف زادهFa
author lnameغلامرضاFa
author correspondingGh. R. Sharifzadeh
treeModern Care Journal:;2014:;Volume ( 11 ):;issue: 02
author Farsiنرگس خاتون رحیمی
author Farsiمحمد رضا میری
author Farsiغلامرضا شریف زاده

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir