Effect of an educational program on job tension management in nurses, based on self-efficacy theory
تأثیر برنامه آموزشی بر مبنای نظریه خودکارآمدی بر مدیریت تنش شغلی پرستاران
Background and aim: Nursing is one of the tensest jobs and one of the outcomes of job tension is burnout. It has devastating effects on patient care, nurse's physical and mental health and health care costs. Since "self efficacy", according to theoretical principles, presents a procedure which can be applied by health care-takers in health programs to improve health, the present study aimed at determining increasing the management of tension in nurses. Materials and Methods : In this clinical trial study, 100 full-time female nurses in Mashhad hospitals, who had an Associate's degree or a higher one, were selected through randomized staging. Then they were randomly divided into a control and a case group. In order to gather data, Osipow standard nursing tension questionnaire and General self efficacy scale were used. Educational intervention was made during eight 1.5 hour sessions and follow-up was done 3 and 6 months later. The obtained data was analyzed by means of SPSS software, Mann-Whitney test, Friedman test, and Wilcoxon test and P
زمینه و هدف: پرستاری از مشاغل پرتنش است و یکی از پیامدها و نتایج تنش شغلی، فرسودگی شغلی است که تأثیرات مخربی بر مراقبت از بیمار، سلامت جسمی- روحی پرستار و هزینههای درمانی دارد. از آنجا که ساختار "خودکارآمدی" بر مبنای اصول نظری، روشی را ارائه میدهد که مراقبتکنندگان بهداشتی میتوانند از آن در برنامههای بهداشتی به منظور ارتقای سلامت استفاده کنند، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر خودکارآمدی در افزایش مهار تنش در پرستاران انجام شد. روش تحقیق: در این کارآزمایی شاهددار، تعداد 100 نفر از پرستاران زن تماموقت شاغل در بیمارستان که دارای مدرک کاردانی و بالاتر بودند، به شیوه مرحلهای، تصادفی از بیمارستانهای شهر مشهد انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استانداردشده تنش پرستاران اسیپو و خودکارآمدی عمومی استفاده گردید. مداخله آموزشی طیّ 8 جلسه 5/1 ساعته انجام شد و تا سه و شش ماه بعد، پیگیری انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای منویتنی، فریدمن، ویلکاکسون و همبستگی در سطح معنیداری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره تنش شغلی و خودکارآمدی عمومی در دو گروه، بر اساس آزمون منویتنی قبل از مداخله آموزشی، اختلاف معنیداری نداشت؛ اما بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معنیداری حاصل شد (01/0 P< ). بین مهار تنش شغلی و خودکارآمدی، همبستگی قوی وجود داشت؛ به نحوی که با افزایش خودکارآمدی، مدیریت تنش بهتر بود. نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق، به نحوی تاییدکننده بسیاری از مطالعات در زمینه ارتباط تنگاتنگ بین خودکارآمدی درکشده در مدیریت تنش شغلی میباشد؛ بنابراین میتواند برای انجام مداخلات به منظور عملکرد بهتر مورد استفاده قرار گیرد.
Show full item record
contributor author | N Peyman | En |
contributor author | Kh Ezzati Rastegar | En |
date accessioned | 2019-09-28T06:35:41Z | |
date available | 2019-09-28T06:35:41Z | |
date issued | 2012 | |
identifier other | A-10-1-2.pdf | |
identifier uri | http://sid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/5085 | |
description abstract | Background and aim: Nursing is one of the tensest jobs and one of the outcomes of job tension is burnout. It has devastating effects on patient care, nurse's physical and mental health and health care costs. Since "self efficacy", according to theoretical principles, presents a procedure which can be applied by health care-takers in health programs to improve health, the present study aimed at determining increasing the management of tension in nurses. Materials and Methods : In this clinical trial study, 100 full-time female nurses in Mashhad hospitals, who had an Associate's degree or a higher one, were selected through randomized staging. Then they were randomly divided into a control and a case group. In order to gather data, Osipow standard nursing tension questionnaire and General self efficacy scale were used. Educational intervention was made during eight 1.5 hour sessions and follow-up was done 3 and 6 months later. The obtained data was analyzed by means of SPSS software, Mann-Whitney test, Friedman test, and Wilcoxon test and P | En |
description abstract | زمینه و هدف: پرستاری از مشاغل پرتنش است و یکی از پیامدها و نتایج تنش شغلی، فرسودگی شغلی است که تأثیرات مخربی بر مراقبت از بیمار، سلامت جسمی- روحی پرستار و هزینههای درمانی دارد. از آنجا که ساختار "خودکارآمدی" بر مبنای اصول نظری، روشی را ارائه میدهد که مراقبتکنندگان بهداشتی میتوانند از آن در برنامههای بهداشتی به منظور ارتقای سلامت استفاده کنند، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر خودکارآمدی در افزایش مهار تنش در پرستاران انجام شد. روش تحقیق: در این کارآزمایی شاهددار، تعداد 100 نفر از پرستاران زن تماموقت شاغل در بیمارستان که دارای مدرک کاردانی و بالاتر بودند، به شیوه مرحلهای، تصادفی از بیمارستانهای شهر مشهد انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استانداردشده تنش پرستاران اسیپو و خودکارآمدی عمومی استفاده گردید. مداخله آموزشی طیّ 8 جلسه 5/1 ساعته انجام شد و تا سه و شش ماه بعد، پیگیری انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای منویتنی، فریدمن، ویلکاکسون و همبستگی در سطح معنیداری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره تنش شغلی و خودکارآمدی عمومی در دو گروه، بر اساس آزمون منویتنی قبل از مداخله آموزشی، اختلاف معنیداری نداشت؛ اما بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معنیداری حاصل شد (01/0 P< ). بین مهار تنش شغلی و خودکارآمدی، همبستگی قوی وجود داشت؛ به نحوی که با افزایش خودکارآمدی، مدیریت تنش بهتر بود. نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق، به نحوی تاییدکننده بسیاری از مطالعات در زمینه ارتباط تنگاتنگ بین خودکارآمدی درکشده در مدیریت تنش شغلی میباشد؛ بنابراین میتواند برای انجام مداخلات به منظور عملکرد بهتر مورد استفاده قرار گیرد. | Fa |
subject | Theory Development in Nursing and Healthcare | En |
subject | توسعه تئوری در پرستاری و بهداشت و درمان | Fa |
title | Effect of an educational program on job tension management in nurses, based on self-efficacy theory | En |
title | تأثیر برنامه آموزشی بر مبنای نظریه خودکارآمدی بر مدیریت تنش شغلی پرستاران | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Modern Care Journal | |
journal issue | 1 | |
journal volume | 9 | |
contenttype | Fulltext | |
article type | Experimental | En |
article type | مداخله ای | Fa |
journal number | 33 | |
subject keywords | Stress | |
subject keywords | Physiological | |
subject keywords | Adaptation | |
subject keywords | Psychological | |
subject keywords | Occupational Health Nursing | |
subject keywords | Burnout | |
subject keywords | Professional | |
subject keywords | Job Satisfaction | |
subject keywords | Nurses | |
subject keywords | تنش | fa |
subject keywords | سازگاری روانی | fa |
subject keywords | بهداشت شغلی | fa |
subject keywords | فرسودگی شغلی | fa |
subject keywords | رضایت شغلی | fa |
subject keywords | پرستاران | fa |
author mail | peymann@mums.ac.ir | Fa |
author affiliation | Mashhad University of Medical Sciences | En |
author affiliation | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Fa |
author fname | پیمان | Fa |
author lname | نوشین | Fa |
author corresponding | N Peyman | |
tree | Modern Care Journal:;2012:;Volume ( 09 ):;issue: 01 | |
author Farsi | نوشین پیمان | |
author Farsi | خدیجه عزتی رستگار |