Show simple item record

تأثیر آموزش مبتنی بر مراحل آمادگی برای تغییر بر کاربرد مکانیسم‌های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرن

contributor authorT. SeifpourEn
contributor authorH. MorshediEn
contributor authorI. Mohammadi zeidiEn
date accessioned2019-12-28T16:48:28Z
date available2019-12-28T16:48:28Z
date issued2019
identifier otherA-10-595-2
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2628-fa.html
identifier urihttp://bsid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/6513
description abstractBackground and Aim:  Along with the effectiveness of the drug therapy, it has been cleared that behavioral interventions and the use of pain coping mechanisms can reduce the consequences of migraine headaches. The purpose of this study was to determine the effect of stage of change education based on the use of pain coping mechanisms in female patients with migraine. Materials and Methods In this experimental study, with the method multi-stage sampling was performed on 60 female patients with migraine in the experimental and control groups. Data were collected before and 2 months after training by using demographic questionnaire, Chronic Pain Coping strategies questionnaire, Pain self-efficacy scale, Pain stage of change algorithm and Knowledge scale. The experimental group received 5 sessions of 60-minute group training with targeted educational pamphlet. Data were analyzed by SPSS software (version 23) using chi-square, paired t-test and independent t-test. Results: The mean incidence, severity, and duration of migraine headaches improved after the intervention in the experimental group (P<0.05) Moreover, with the exception of the re-evaluation strategy and social support, the mean frequency of all coping strategies increased in experimental group after intervention (P<0.05). Also, mean score of knowledge and pain self-efficacy was increased in experimental group after intervention (P<0.001). The rank of the stage of readiness among patients in the experimental group increased after intervention and patients in the experimental group reported active stages of readiness (P<0.01). Conclusion: Research findings emphasize the effectiveness of stage of change-based education to improve the use of pain coping management strategies and also, reduction of the frequency, severity, and duration of migraine headaches.En
description abstractزمینه و هدف: در کنار اثربخشی دارودرمانی، مشخص شده است که مداخلات رفتاری و کاربرد مکانیسم‌های مقابله با درد منجر به کاهش پیامدهای سردردهای میگرنی می‌شود. هدف مطالعه کنونی، تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل مراحل تغییر بر کاربرد مکانیسم‌های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرن بود. روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای 60 بیمار زن مبتلا به میگرن در قالب گروه‌های تجربی و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها قبل و 2 ماه بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه‌ اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای، پرسشنامه خودکارآمدی درد، الگوریتم مراحل تغییر درد و مقیاس آگاهی جمع‌آوری شد. افراد گروه تجربی، 5 جلسه آموزش گروهی 60 دقیقه‌ای را به همراه پمفلت آموزشی هدفمند دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم افزارSPSS  (ویرایش 23) و با کمک آزمون‌های کای‌اسکوئر، تی زوجی و مستقل آنالیز شدند. یافته‌ها: میانگین دفعات بروز، شدت و مدت سردردهای میگرنی بعد از مداخله در گروه تجربی بهبود یافت (0/05<‌P). همچنین، به استثنای راهبرد ارزیابی مجدد و حمایت اجتماعی، میانگین دفعات کاربرد راهبردهای مقابله‌ای در گروه تجربی بعد از مداخله افزایش یافت (0/05<‌P). علاوه بر این، میانگین نمره آگاهی و خودکارآمدی در بیماران گروه تجربی بعد از مداخله افزایش یافت (0/001<‌P). همچنین، رتبه مراحل آمادگی بیماران گروه تجربی بعد از مداخله افزایش یافت و بیماران مراحل فعال آمادگی را گزارش کردند (0/01<‌P). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بر اثربخشی آموزش مبتنی بر مراحل تغییر در بهبود استفاده از راهبردهای مقابله با درد و همچنین، کاهش دفعات، شدت و مدت سردردهای میگرنی تاکید می‌کند.Fa
subjectHealth EducationEn
subjectآموزش بهداشتFa
titleThe effect of stage of change education based on the use of pain coping mechanisms in female patients with migraineEn
titleتأثیر آموزش مبتنی بر مراحل آمادگی برای تغییر بر کاربرد مکانیسم‌های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرنFa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue4
journal volume26
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2628-fa.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number81
subject keywordsMigraine
subject keywordsPain Coping Strategies
subject keywordsChronic Headaches
subject keywordsStages of Change
subject keywordsEducation
subject keywordsSelf-Efficacy.
subject keywordsمیگرنfa
subject keywordsراهبردهای غلبه بر دردfa
subject keywordsسردردهای مزمنfa
subject keywordsمراحل تغییرfa
subject keywordsآموزشfa
subject keywordsخودکارآمدیfa
author maileasamohammadizeidi@gmail.comFa
author affiliationQazvin university of medical science. Qazvin, IranEn
author affiliationدانشگاه علوم پزشکی قزوینFa
author fnameمحمدی زیدیFa
author lnameعیسیFa
author correspondingI. Mohammadi Zeidi
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2019:;Volume ( 26 ):;issue: 04
author Farsiطاهره سیف پور
author Farsiهادی مرشدی
author Farsiعیسی محمدی زیدی


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record