Show simple item record

موانع کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 98-97

contributor authorF. SalmaniEn
contributor authorB. EghbaliEn
contributor authorM. GanjifardEn
contributor authorY. MohammadiEn
contributor authorS. Kafian AtaryEn
contributor authorT. TavakoliEn
date accessioned2020-04-11T18:31:09Z
date available2020-04-11T18:31:09Z
date issued2020
identifier otherA-10-2111-1
identifier urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2679-fa.html
identifier urihttp://bsid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/8293
description abstractBackground and Aim:  One of the most important components of medical student education, it is clinical education that should always be observed because of its importance. Accordingly, the present study aimed to investigate barriers to quality of clinical education from the viewpoints of medical students of Birjand University of Medical Sciences in the academic year 2018-2019. Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on medical students. A total of 133 students who had completed their basic sciences courses were selected by the available sampling method. The data collecting tool was researcher made questionnaire that its validity and reliability were confirmed. Data were analyzed by SPSS software (Version 16). Results: The mean score of professor’s domain was 15.06±5.69, educational environment and staff 6.1±2.38, personal characteristics of students 6.64 ± 2.43 and curriculum 7.66 ±3.05. The lack of emphasis on important points of the educational materials while presenting the lesson, master's disregard for communication between theoretical knowledge and clinical skills, inadequate knowledge and theoretical information of students, and the student’s lack of confidence in the patient's bedside they were identified as the most important barriers to clinical education. There was also no agreement between the existing and the desired conditions in the areas of interest from the viewpoint of the students and the clinical environment and staff had the highest inconsistency. Conclusion: According to the present study, Students of among master's fields, Student individual characteristics, curriculum, staff and clinical environment, the most important barriers to education knew staff and clinical environments, which could be remedied by providing equipment and facilities and creating the necessary coordination between students and staff.  En
description abstractزمینه و هدف: یکی از مهمترین اجزای آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بالین است که به دلیل اهمیت آن همواره باید رصد شود؛ بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه به روش مقطعی- توصیفی بر روی دانشجویان پزشکی انجام شد. تعداد 133 دانشجو که دوره علوم پایه خود را گذرانده بودند، به‌طور در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  SPSS  (ویرایش 16) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره حیطه اساتید 5/69±15/06، محیط آموزشی و کارکنان 2/38±6/1 ویژگی‌های فردی دانشجویان 2/43±6/64 و برنامه آموزشی 3/05±7/66 بود. عدم تأکید بر نکات مهم مطالب آموزشی ضمن ارائه درس، عدم توجه استاد به برقراری ارتباط بین دانش نظری و مهارت‌های بالینی،کافی‌نبودن اطلاعات تئوری دانشجویان و عدم اعتماد به نفس دانشجو بر بالین بیمار به‌عنوان مهمترین موانع آموزش بالین، شناخته شد. همچنین توافقی بین شرایط موجود و مطلوب در حیطه‌های مورد نظر از دیدگاه دانشجویان وجود نداشت و بیشترین عدم توافق در حیطه محیط بالین و کارکنان بود. نتیجه‌گیری: بر اساس مطالعه حاضر دانشجویان از بین حیطه‌های اساتید، خصوصیات فردی دانشجو، برنامه آموزشی، کارکنان و محیط بالین، مهمترین مانع اثرگذار بر آموزش را مربوط به حیطه کارکنان و محیط بالین دانستند که با فراهم‌ساختن تجهیزات و امکانات و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دانشجویان و کارکنان، می‌توان این مانع را برطرف نمود.  Fa
subjectMedical EducationEn
subjectآموزش پزشکیFa
titleBarriers of Clinical Education from Viewpoints of Medical Students of Birjand University of Medical Sciences in the 2018En
titleموانع کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 98-97Fa
typeJournal Paper
journal titleJournal of Birjand University of Medical Sciences
journal issue1
journal volume27
contenttypeFulltext
linkhttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2679-fa.pdf
article typeOriginal ArticleEn
article typeمقاله اصیل پژوهشیFa
journal number82
subject keywordsBarriers to Education
subject keywordsTraining
subject keywordsClinical Environment
subject keywordsMedical Student
subject keywordsموانع آموزشfa
subject keywordsآموزش در محیط بالینfa
subject keywordsکیفیت آموزش بالینیfa
subject keywordsدانشجوی پزشکیfa
author mailtahminetavakoli95238@yahoo.comFa
author affiliationBirjand University of Medical Sciences, Birjand, IranEn
author affiliationدانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایرانFa
author fnameتهمینهFa
author lnameتوکلیFa
author correspondingT. Tavakoli
treeJournal of Birjand University of Medical Sciences:;2020:;Volume ( 27 ):;issue: 01
author Farsiفاطمه سلمانی
author Farsiبتول اقبالی
author Farsiمحمود گنجی فرد
author Farsiیحیی محمدی
author Farsiسیاوش کافیان عطاری
author Farsiتهمینه توکلی


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record