• Advanced Search
  • Browse
    • Health Sciences and Technology
    • Modern Care Journal
    • Journal of Birjand University of Medical Sciences
    • Journal of Surgery and Trauma
    • BUMS Articles
    • Thesis
  • Login
  • Home
View Item 
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Thesis
  • Thesis
  • View Item
  •   BUMS Scientific Information Database
  • BUMS Thesis
  • Thesis
  • View Item
  • All Fields
  • Title
  • Author
  • Year
  • Publisher
  • Subject
  • Publication Title
  • ISSN
  • DOI
Advanced Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluation of the effect of an educational program based on information, motivation, and behavioral skills (IMB) model on adherence to treatment and life quality of patients after coronary angioplasty (PCI)

بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارت (IMB) بر تبعیت از درمان و کیفیت زندگی بیماران بعد ازآنژیوپلاستی عروق کرونر (PCI)

Author(s):
قربانی مقدم، زهرا

Publisher: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
Abstract:  

Cardiovascular disease, especially coronary artery occlusion and its complications, have become increasingly commonplace. Despite new treatment techniques such as percutaneous coronary intervention (PCI) or angioplasty, the complications of this disease are significant.Aim: This study aimed to determine the effect of an educational program based on information, motivation, and behavioral skills (IMB) model on adherence to treatment and life quality of patients after PCI.Methods: In this controlled interventional study, 80 patients who had undergone PCI at least 9 months ago were selected using the simple randomization method. After they completed the demographics form, they were assigned into experimental and control groups of 40 people. The experimental group was trained based on the IMB model in 6 sessions of 60-90 minutes in groups of 10 people. The control group received routine care. The primary data collection tools were Modanloo’s Treatment Adherence Questionnaire and the 12-item Quality of Life Questionnaire (SF12). These questionnaires were completed before, immediately after, and one month after the intervention by the participants of both groups. Data were analyzed using SPSS software at the significance level of p <0.05.Findings: In the experimental group, the mean score of adherence to treatment and its components and the mean score of quality of life and its components immediately and one month after the intervention increased significantly compared to baseline (p <0.001). However, in the control group, no significant difference was found in the three stages (p> 0.05). Also, the mean score changes of treatment adherence and life quality before and immediately after the intervention, as well as before and one month after the intervention were significantly higher in the experimental group than the control group (p <0.05).Conclusion: Educational intervention based on the IMB model was effective in patients’ adherence to treatment and life quality improvement after PCI

 
 

مقدمه و هدف: بیماری های قلبی- عروقی بخصوص انسداد عروق کرونر و عوارض ناشی از این بیماری شیوع روزافزونی یافته است. علی رغم تکنیک های درمانی جدید از جمله مداخله کرونری از طریق پوست (PCI) یا آنژیوپلاستی عوارض این بیماری قابل ملاحظه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارتهای رفتاری (IMB) بر تبعیت از درمان و کیفیت زندگی بیماران بعد از آنژیوپلاستی عروق کرونر (PCI) طراحی و اجرا شد.مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله ای شاهدار 80 بیمار که حداقل 9 ماه قبل تحت PCI قرارگرفته بودند با استفاده از روش تخصیص تصادفی ساده انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک به دو گروه 40 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش بر اساس مدل اطلاعات – انگیزه – مهارت های رفتاری (IMB) طی 6 جلسه 60- 90 دقیقه ای درگروه های 10 نفره قرار گرفتند. گروه کنترل مراقبت های معمول را دریافت کردند. ابزار جمع آوری متغیرهای اصلی پرسشنامه تبعیت ازدرمان مدانلو و پرسشنامه 12 سوالی کیفیت زندگی (SF12) بود. این پرسشنامه ها قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله توسط شرکت کنندگان هر دو گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS- درسطح معناداری 0/05 > P تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها : در بیماران گروه آزمایش، میانگین نمره تبعیت از درمان و مولفه های آن و میانگین نمره کیفیت زندگی و مولفه های آن بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معناداری داشته است (0/001> p). ولی در گروه کنترل تفاوت معناداری در سه مرحله به دست نیامد (0/05< P). همچنین میانگین تغییرات نمره تبعیت از درمان و کیفیت زندگی قبل و بلافاصله بعد و همچنین قبل و یک ماه بعد در بیماران گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معناداری بیشتر بود (0/05> P). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارتهای رفتاری بر تبعیت از درمان و بهبود کیفیت زندگی در بیماران بعد از PCI موثر می باشد

 
URI: http://bsid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/8980
Collections :
  • Thesis
  • Download PDF
  • Show Full MetaData Hide Full MetaData
  • Get RIS
  • Statistics

Show full item record

contributor advisorطبیعی، شهناز
contributor advisorوقار سیدین، ابوالفضل
contributor advisorمعزی، علی
contributor authorقربانی مقدم، زهراfa
date accessioned2019-11-24T08:52:04Z
date available2019-11-24T08:52:04Z
date issued1399
identifier urihttp://bsid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/8980
description abstractCardiovascular disease, especially coronary artery occlusion and its complications, have become increasingly commonplace. Despite new treatment techniques such as percutaneous coronary intervention (PCI) or angioplasty, the complications of this disease are significant.Aim: This study aimed to determine the effect of an educational program based on information, motivation, and behavioral skills (IMB) model on adherence to treatment and life quality of patients after PCI.Methods: In this controlled interventional study, 80 patients who had undergone PCI at least 9 months ago were selected using the simple randomization method. After they completed the demographics form, they were assigned into experimental and control groups of 40 people. The experimental group was trained based on the IMB model in 6 sessions of 60-90 minutes in groups of 10 people. The control group received routine care. The primary data collection tools were Modanloo’s Treatment Adherence Questionnaire and the 12-item Quality of Life Questionnaire (SF12). These questionnaires were completed before, immediately after, and one month after the intervention by the participants of both groups. Data were analyzed using SPSS software at the significance level of p <0.05.Findings: In the experimental group, the mean score of adherence to treatment and its components and the mean score of quality of life and its components immediately and one month after the intervention increased significantly compared to baseline (p <0.001). However, in the control group, no significant difference was found in the three stages (p> 0.05). Also, the mean score changes of treatment adherence and life quality before and immediately after the intervention, as well as before and one month after the intervention were significantly higher in the experimental group than the control group (p <0.05).Conclusion: Educational intervention based on the IMB model was effective in patients’ adherence to treatment and life quality improvement after PCIen
description abstractمقدمه و هدف: بیماری های قلبی- عروقی بخصوص انسداد عروق کرونر و عوارض ناشی از این بیماری شیوع روزافزونی یافته است. علی رغم تکنیک های درمانی جدید از جمله مداخله کرونری از طریق پوست (PCI) یا آنژیوپلاستی عوارض این بیماری قابل ملاحظه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارتهای رفتاری (IMB) بر تبعیت از درمان و کیفیت زندگی بیماران بعد از آنژیوپلاستی عروق کرونر (PCI) طراحی و اجرا شد.مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله ای شاهدار 80 بیمار که حداقل 9 ماه قبل تحت PCI قرارگرفته بودند با استفاده از روش تخصیص تصادفی ساده انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک به دو گروه 40 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش بر اساس مدل اطلاعات – انگیزه – مهارت های رفتاری (IMB) طی 6 جلسه 60- 90 دقیقه ای درگروه های 10 نفره قرار گرفتند. گروه کنترل مراقبت های معمول را دریافت کردند. ابزار جمع آوری متغیرهای اصلی پرسشنامه تبعیت ازدرمان مدانلو و پرسشنامه 12 سوالی کیفیت زندگی (SF12) بود. این پرسشنامه ها قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله توسط شرکت کنندگان هر دو گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS- درسطح معناداری 0/05 > P تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها : در بیماران گروه آزمایش، میانگین نمره تبعیت از درمان و مولفه های آن و میانگین نمره کیفیت زندگی و مولفه های آن بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معناداری داشته است (0/001> p). ولی در گروه کنترل تفاوت معناداری در سه مرحله به دست نیامد (0/05< P). همچنین میانگین تغییرات نمره تبعیت از درمان و کیفیت زندگی قبل و بلافاصله بعد و همچنین قبل و یک ماه بعد در بیماران گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معناداری بیشتر بود (0/05> P). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارتهای رفتاری بر تبعیت از درمان و بهبود کیفیت زندگی در بیماران بعد از PCI موثر می باشدfa
languageفارسی
publisherدانشگاه علوم پزشکی بیرجند
titleEvaluation of the effect of an educational program based on information, motivation, and behavioral skills (IMB) model on adherence to treatment and life quality of patients after coronary angioplasty (PCI)en
titleبررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارت (IMB) بر تبعیت از درمان و کیفیت زندگی بیماران بعد ازآنژیوپلاستی عروق کرونر (PCI)fa
typeThesis
contenttypeFulltext
linkhttp://dlib.bums.ac.ir/parvan/resource/47145/
subject keywordsAngioplasty Transluminal, Percutaneous Coronaryen
subject keywordsCoronary Arteriosclerosisen
subject keywordsCardiovascular Diseasesen
subject keywordsVscular Diseasesen
subject keywordsCoronary Diseasesen
subject keywordsAdverse Effectsen
subject keywordsProgrammed Instructionen
subject keywordsLife Styleen
subject keywordsMotivationen
subject keywordsPatientsen
subject keywordsآنژیوپلاستی عروق کرونراز راه پوستfa
subject keywordsتصلب شرائین کرونرfa
subject keywordsبیماری های قلب و عروقfa
subject keywordsبیماری های عروقfa
subject keywordsبیماری کرونرfa
subject keywordsعوارض جانبیfa
subject keywordsآموزش برنامه ایfa
subject keywordsسبک زندگیfa
subject keywordsانگیزشfa
subject keywordsبیمارانfa
author fnameزهراfa
author lnameقربانی مقدمfa
description physicalز، 98، س ص.: مصور، جدول
description degreeکارشناسی ارشد
contributor departmentدانشکده پرستاری و مامایی

لینک های مفید

  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
  • اداره علم سنجی و پایش
  • کتابخانه دیجیتال دانشگاه
  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • yabeshDSpacePersian
    DSpace software copyright © 2017-2020  DuraSpace
    نرم افزار کتابخانه دیجیتال "دی اسپیس" فارسی شده توسط یابش برای کتابخانه های ایرانی | تماس با یابش

    ارتباط با ما

    بیرجند - خیابان آیت ا... غفاری - دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

    مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی

    Tel: +98 56 32381755

    Fax: +98 56 31681133

    scimanage@bums.ac.ir

    http://mim.bums.ac.ir