Evaluation of the effect of education of proper oral hygiene via virtual reality simulation on dental plaque in high school students
بررسی تأثیر آموزش نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان بر اساس شبیهسازی واقعیت مجازی بر پلاک دندانی دانشآموزان دختر متوسطه
contributor author | F. Talebi | En |
contributor author | S. Ebrahimipour | En |
contributor author | Gh. Sharifzadeh | En |
date accessioned | 2021-10-01T10:19:11Z | |
date available | 2021-10-01T10:19:11Z | |
date issued | 2021 | |
identifier other | A-10-2796-1 | |
identifier uri | http://journal.bums.ac.ir/article-1-2790-fa.html | |
identifier uri | http://bsid.bums.ac.ir/dspace/handle/bums/9674 | |
description abstract | Background and Aims: This study aimed to evaluate the effects of education of proper oral hygiene via virtual reality simulation on the dental plaque in high school students. Materials and Methods: This study was carried out on 90 high school students who were selected randomly and then divided into three groups. Group one was the first intervention group (VR) that was introduced to oral hygiene through virtual reality training in one session (n=30). Group two was the second intervention group (Verbal) that was introduced to oral hygiene through verbal training in one session (n=30). Group three was the control group that received no training (n=30). Plaque index (PI) was recorded both before and after the intervention (after one month) using Quigley–Hein plaque index. Data were collected and then analyzed in SPSS software (version 18) at a significance level of 0.05. Results: In the VR group, there was a statistically significant decrease in the mean values of PI (P<0.001) after the intervention (1.92±0.77) in comparison to the baseline (2.69±0.62). Moreover, in the verbal training group, there was a statistically significant decrease in the mean values of PI (P=0.014) after the intervention (2.16±0.95), compared to the baseline (2.45±0.91). This difference was significant in the virtual reality and oral education group compared to the control group (P<0.001). Conclusion: Based on the findings, oral health education in general and virtual reality education, in particular, are effective in the removal of dental plaque and improvement of oral health. | En |
description abstract | زمینه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه کارایی برداشت پلاک فوقلثهای پس از آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از نرمافزار واقعیت مجازی (VR) در دانش آموران دختر دوره متوسطه میباشد. روش تحقیق: اين بررسي بهروش كارآزمايي بالینی میدانی بر روی 90 دانشآموز مقطع دوم متوسطه شهر بیرجند انجام گرفت. تعداد 3 مدرسه بهروش تصادفي انتخاب شدند و طي معاينه باليني PI (پلاك ايندكس) آنها به روش استاندارد ثبت گرديد. مدارس به 3 گروه تقسيم شدند. در اوّلین گروه آموزش بهداشت دهان و دندان در یک جلسه بر اساس واقعیتمجازی انجام گرفت. در گروه دوّم آموزش بهداشت دهان و دندان بهصورت شفاهی در یک جلسه ارائه شد و سوّمین گروه شاهد بود كه هيچ آموزشی در آن اعمال نشد. بعد از يك ماه هر سه گروه موردبررسی مجدد قرار گرفتند و شاخص PI اندازهگیری شد. يافتهها: میانگین پلاک در دندانهای تحت بررسی در گروه واقعیت مجازی بعد از مداخله (77/0±92/1) نسبت به قبل (62/0±69/2) کاهش آماری معنیداری را نشان داد (001/0P<). میانگین پلاک در گروه آموزش شفاهی بعد از مداخله (95/0±16/2) نسبت به قبل از مداخله (91/0±45/2) کاهش آماری معنیداری را نشان داد (014/0P=) این اختلاف در گروه واقعیتمجازی و آموزش شفاهی نسبت به گروه شاهد معنیدار بود (01/0P<). نتيجهگيري: یافتهها نشان میدهد که آموزش بهداشت دهان و دندان بهطورکلی و آموزش بر اساس واقعیت مجازی بهطور ویژه، در برداشت پلاک دندانی و در بهبود و ارتقاء بهداشت دهان و دندان مؤثر میباشد. | Fa |
subject | Dentistry | En |
subject | دندانپزشکی | Fa |
title | Evaluation of the effect of education of proper oral hygiene via virtual reality simulation on dental plaque in high school students | En |
title | بررسی تأثیر آموزش نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان بر اساس شبیهسازی واقعیت مجازی بر پلاک دندانی دانشآموزان دختر متوسطه | Fa |
type | Journal Paper | |
journal title | Journal of Birjand University of Medical Sciences | |
journal issue | 2 | |
journal volume | 28 | |
contenttype | Fulltext | |
link | http://journal.bums.ac.ir/article-1-2790-fa.pdf | |
article type | Original Article | En |
article type | مقاله اصیل پژوهشی | Fa |
journal number | 87 | |
subject keywords | Dental plaque | |
subject keywords | Health education | |
subject keywords | Modified bass technique | |
subject keywords | Oral hygiene | |
subject keywords | Virtual reality simulation | |
subject keywords | پلاک دندانی | fa |
subject keywords | آموزش بهداشت | fa |
subject keywords | تکنیک اصلاح شدهی بس | fa |
subject keywords | بهداشت دهان و دندان | fa |
subject keywords | شبیهساز واقعیت مجازی | fa |
author mail | sdent22@gmail.com | Fa |
author affiliation | Birjand University of Medical Science. Birjand, Iran | En |
author affiliation | گروه اندودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران | Fa |
author fname | صدیقه | Fa |
author lname | ابراهیمی پور | Fa |
author corresponding | S. Ebrahimipour | |
tree | Journal of Birjand University of Medical Sciences:;2021:;Volume ( 28 ):;issue: 02 | |
author Farsi | فهیمه طالبی | |
author Farsi | صدیقه ابراهیمی پور | |
author Farsi | غلامرضا شریف زاده |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |